V obchodných aj súkromných sporoch vám môže pomôcť mediátor
Mediácia je moderný spôsob riešenia sporov, konfliktov a nedorozumení, ktoré by mohli vyústiť do súdneho sporu.
Mediačné konanie je alternatívou k súdu
Mediácia alebo mediačné konanie je alternatívou k súdnemu konaniu, ktoré buď úplne nahrádza, prípadne ho dopĺňa alebo v niektorých prípadoch mu predchádza. Prebieha mimo súdu formou mediačného konania, ktoré upravuje Zákon č. 420/2004 Z.z. o mediácii. Ide o neformálny, dobrovoľný a dôverný proces, pri ktorom mediátor ako neutrálna osoba pomáha sporiacim sa stranám nachádzať riešenia tam, kde ich oni nevidia a nevedia sa dohodnúť.
„Mediácia je jedným zo spôsobov, ako vyriešiť konfliktnú situáciu konštruktívne, slušne a s menším stresom ako v prípade súdneho sporu. Cieľom je, aby všetky zúčastnené strany boli spokojné a výsledok mediácie považovali za svoju výhru,“ hovorí partnerka Mediačného centra Resolution Lenka Vargová.
Mediáciu je možné využiť tak v obchodnom, ako aj spotrebiteľskom, pracovnom, občianskom či rodinnom práve. Mediácia sa však môže uskutočniť aj za účasti advokátov sporiacich sa strán.
Príklad 1:
Živnostník dostal zázazku na prerábku kúpeľne. Z technických príčin musel sprchový kút osadiť vyššie, ako bolo dohodnuté. Objednávateľke, ktorá bola medzičasom v nemocnici, sa však riešenie nepáčilo a žiadala peniaze naspäť. Firma však nekomunikovala a objednávateľka sa obrátila na mediačné centrum.
„Počas rozhovorov s mediátorkou zmenila objednávateľka postupne svoje naladenie na konflikt a viac sa zamerala na cieľ – vyjasniť si celú situáciu, ktorá by inak zostala pre ňu veľmi frustrujúca, možno viac ako nespokojnosť s novou kúpeľňou. Po viacnásobných pokusoch priviesť na stretnutie aj pána majstra sa podaril doslova zázrak. Pán majster prišiel a venoval jej svoju pozornosť. Objednávateľka zistila, že s prerábkou kúpeľne to nebolo také jednoduché a že výsledok je vlastne najlepší, aký bolo možné dosiahnuť. Nakoniec sa dohodli, že jej v lete príde bezplatne spevniť múrik okolo jej domu,“ opisuje jeden z prípadov mediátorka.
Príklad 2:
Objednávateľ prenajímal byt firme, ktorá bez toho, aby zaplatila a neozvala sa už 2 roky. Dlh dosiahol viac ako 3 000 eur. Situáciu sa rozhodol riešiť cez mediátora.
Mediátor vyhľadal kontakt na firmu v obchodnom registri a aj keď na mieste konateľov už figurovali iné osoby, na pozvánku k mediátorovi odpovedali a na stretnutie prišli. „Po krátkom rozhovore svoj dlh uznali, no nechápali, prečo by to mali riešiť cez mediátora. Chvíľu trvalo, kým si ujasnili, že mediátor prenajímateľa nezastupuje, ale mediačné centrum iba poskytne neutrálny a bezpečný priestor na to, aby sa obidve strany mohli otvorene porozprávať na rovnakej úrovni,“ hovorí mediátor, ktorý situáciu riešil.
Mediátor im najprv vysvetlil, že bude pomáhať obom stranám a budú spoločne hľadať možnosti riešenia. Na stretnutí nakoniec obe strany uznali, že mali vo veci konať a dohodli sa na akceptovateľnej sume.
Príklad 3:
Klientka pracovala vo veľkom otvorenom priestore s centrálnou klimatizáciou. So zápalom pľúc strávila na PN štyri týždne. Presvedčená, že ujmu jej spôsobila klimatizácia u zamestnávateľa, sa išla sťažovať na personálne oddelenie. Tam ju však odbili a mala aj následné problémy s nadriadeným. Preto sa obrátila na mediačné centrum.
Vedenie firmy najprv stretnutie odmietalo. Mediátor im preto vysvetlil proces mediácie, zaručil diskrétnosť, mlčanlivosť a neutrálnosť. „Upozornil som zástupcov firmy na dôsledky, ktoré by mohlo mať nekonanie v celej záležitosti. Vedenie nakoniec pozvanie prijalo. Výsledkom stretnutia bola dohoda o doliečení klientky, ktoré v dohodnutej sume financovala firma a tiež väčšia starostlivosť a kontrola klimatizácie v danej spoločnosti. Súčasťou dohody bol aj rozhovor zástupcu firmy s nadriadeným klientky,“ hovorí mediátor, ktorý situáciu riešil.
Zdroj: Podnikam.SK – spracované podľa materiálov Mediačného centra Resolution. Akákoľvek podobnosť s riešenými spormi je čisto náhodná.