Pri migrácii používateľov aplikácie slúžiacej na elektronický zber údajov daňovou správou (EZU) do nového rozhrania eTax/eDane mohlo dôjsť k porušeniu listového tajomstva.
Nové prístupové údaje zasielala daňová správa klientom elektronických služieb mailom. Heslá sa menili bez toho, že by to daňovníci zmluvne odsúhlasili.
Daniari posielali heslá nezabezpečenými mailami
Na začiatku decembra začala daňová správa presúvať klientov, ktorí využívali aplikáciu EZU na posielanie daňových dokumentov v elektronickej forme, do systému eDane. Automaticky im pritom pre prístup do elektronického systému vygenerovali prístupové kódy, ktoré poslali mailom. Tento postup pritom môže byť podľa niektorých právnikov v rozpore so zákonom. “Postup Finančného riaditeľstva SR, spočívajúci v tom, že nové ID a nové heslo bolo zaslané na bežnú tzv. e- mailovú adresu daňového subjektu, môže spôsobiť závažné porušenie listového tajomstva a s tým súvisiacich právnych predpisov,” uvádza sa v právnej analýze, ktorú má redakcia portálu Podnikam.sk k dispozícii.
“Pritom prístupové ID a heslo je možné v komunikácii s daňovými orgánmi zneužiť k diskriminácii daňového subjektu a dokonca aj k prípadnému začatiu trestného stíhania daňového subjektu na základe zneužitia prístupových kódov neoprávnenou osobou. Ide teda o nebezpečenstvo veľmi vážneho zásahu do Ústavou zaručených základných práv občanov,” uvádza sa ďalej v analýze. U prevažnej väčšiny bežných užívateľov navyše nie je prístup k mailovej schránke náležite zabezpečený. To platí najmä u veľkých podnikateľských daňových subjektov, kde je bežné, že prichádzajúce maily správy triedi podateľňa alebo sekretariát a ďalej ich podľa obsahu rozosiela
Problém s ne/vypovedaním dohôd
Aby mohli daňovníci jednoduchý systém EZU na posielanie výkazov a ďalších dokumentov daniarom používať, museli s finančnou správou podpísať dohodu o elektronickom doručovaní, ktorej súčasťou boli aj podmienky, ktoré špecifikovali postup pri vytváraní prístupových údajov. Daňovníci museli ísť osobne na daňový úrad a po overení totožnosti si sami vytvorili heslá. Zmluvu upravujúcu takýto postup však finančná správa nevypovedala.
„Akékoľvek zásahy do tejto dohody (napr. jej ukončenie, modifikácia, zmena jej súčastí – nedeliteľných príloh ) musí byť uskutočnená písomne a to buď formou dohody o ukončení, alebo výpoveďou jednou zo strán,“ uvádza sa ďalej v právnej analýze. To sa však pri presune klientov do systému eDane nestalo.
Zbytočný presun?
Systém EZU používalo takmer 100 tis. daňovníkov. Išlo o jednoduchý systém, ktorý pracoval na všetkých operačných systémoch a užívatelia si nemuseli do počítača inštalovať žiadne programy. Finančná správa sa však napriek tomu rozhodla pre zmenu používateľského rozhrania aj systému, za ktorý už zaplatila niekoľko miliónov eur. Daniari to zdôvodnili tým, že chceli zjednotiť spôsob elektronickej komunikácie a spôsob elektronického podávania dokumentov. Nový spôsob komunikácie má byť jednotný, nediskriminačný, jednoduchší a bezplatný pre všetky subjekty komunikujúce s finančnou správou elektronicky.
Podľa informácií portálu Podnikam.sk však nový systém funguje len na rozhraní Windows, do počítača je potrebné nainštalovať si niekoľko programov a pre klientov s iným operačným systémom nie sú k dispozícii ani všetky tlačivá, ktoré boli dostupné v aplikácii EZU. Tú chceli daniari vypnúť už na začiatku decembra, to však zatiaľ posunuli o mesiac.
Tvorcovia bránia aplikáciu EZU
Tvorca systému EZU, spoločnosť Factory 4 Solutions (F4S) a.s., je podľa svojho stanoviska z rozhodnutia finančnej správy o zmene systému prekvapená. „Systém EZU bol optimalizovaný na vysokú priepustnosť, ktorá dosiahla vo výkonových testoch špičkovú úroveň 12 miliónov podaní za deň, čím sa malo zabrániť výpadkom a dlhým odozvám v čase špičiek, ktoré boli známe u predchádzajúcich systémoch eTax či eDane. Spoľahlivosť systému potvrdzuje viac ako 10 mesiacov prevádzky bez závažného výpadku a potreby čo len jediného servisného zásahu zo strany F4S, za ktorú prijal vyše 400 000 podaní od 80 000 subjektov,“ uviedla spoločnosť.
Podľa finančnej správy bola aplikácia EZU súčasťou zlyhaného riešenia KONS, ktoré stálo 10 mil. eur. „Riešenie KONS nebolo zo strany finančnej správy prevzaté, nemáme k nemu dokumentáciu. Keďže riešenie a postupy bývalého vedenia Ministerstva financií SR a Finančného riaditeľstva SR, resp. Daňového riaditeľstva SR zlyhali, nie je možné v nich pokračovať a nie je možné samostatne prevádzkovať ani systém EZU,“ tvrdilo v novembri finančné riaditeľstvo. Systém KONS presadil do prevádzky ešte začiatkom roka exšéf Daňového riaditeľstva Miroslav Mikulčík, pričom podľa denníka SME ho mali vyvíjať jemu blízke firmy. Ako však upozornil týždenník Trend, preukázateľne stále funkčná aplikácia EZU bola obstaraná na základe stále platnej zmluvy so spoločnosťou IBM.
Finančná správa sprístupnila fyzickým a právnickým osobám novú možnosť plnohodnotne elektronicky komunikovať so správcom dane, a to prostredníctvom bezplatného identifikátora v rámci aplikácie EZU, začiatkom tohto roka. Zavedenie novej formy bezplatnej elektronickej komunikácie avizovali predstavitelia vtedajšieho Daňového riaditeľstva SR ešte v závere roku 2011. Nový systém elektronickej komunikácie vychádzal podľa daniarov aj z požiadaviek daňových subjektov. Daňové riaditeľstvo chcelo zavedením nového systému taktiež eliminovať prípadné problémy s nedostupnosťou portálu daňovej správy v čase podávania daňových priznaní.
Kupujú už raz vyvinuté a zaplatené riešenie
Finančné riaditeľstvo SR za nákup nového systému zatiaľ zaplatilo 540 tis. eur. Zmluvu podpísali so spoločnosťou DITEC, a. s. Tá vybudovala na bývalom Colnom riaditeľstve SR elektronické komunikačné rozhranie, cez ktoré podnikatelia komunikujú s bývalou colnou správou. Podľa týždenníka Trend firma Ditec vo svojom stanovisku priznala, že vybuduje aj to, čo už v prípade odstavovaného riešenia EZU funguje. Okrem toho má vybudovať aj tzv. elektronickú podateľňu, ktorá zabezpečí aj obojsmerne záväznú elektronickú komunikáciu, podpisovanie zaručeným elektronickým podpisom – ZEP (ktorý si podnikatelia musia kupovať, pozn. red.) a overovanie elektronického podpisu. Tieto riešenia však majú aj naďalej ostať ako alternatíva k bezplatnej komunikácii.
K právnej analýze, ani k ďalším otázkam, zaslaným redakciou Podnikam.sk, sa zatiaľ Finančné riaditeľstvo SR nevyjadrilo.
Aktualizácia:
reakciu Finačnej správy SR môžete nájsť tu.