11 chýb, ktorých sa najčastejšie dopúšťajú živnostníci
Úspech môžeme definovať ako dosiahnutie toho, čo sme chceli alebo v čo sme dúfali. Cesta k nemu býva často tŕnistá, najmä keď je vydláždená chybami, ktorých sme sa dopustili z nevedomosti, či zlozvyku. Hádam nik lepšie nepozná pracovnú neistotu, ako drobní podnikatelia. Úspech sa s neúspechom môže striedať závratnou rýchlosťou a každú chybu človek pocíti na vlastnej koži.
11 chýb živnostníkov
Existujú takmer štandardné omyly, ktorých sa živnostníci dopúšťajú v presvedčení, že robia to najlepšie pre prežitie svojho malého biznisu a pritom netušia, ako ohrozujú vlastný osobný a profesionálny život.
- Nedokážu sa zbaviť zlých klientov. Samozrejme, nespochybňujeme tým klasický výrok „Náš zákazník, náš pán.“ No pokúšať sa potešiť zákazníka, ktorého zjavne nič neuspokojí, je veľkou chybou. Niektorí klienti od vás chcú Ferrari a pritom majú peniaze akurát tak na bicykel. Iní sa zas pokúšajú nadiktovať všetky podmienky a nepočúvajú vaše odborné rady. Rada na vyriešenie tohto omylu je jednoduchá: zbavte sa problémového klienta. Milo a čo najskôr. Je to jediný spôsob, akým získate viac priestoru pre dobrých klientov, ktorí prinášajú úsmev a úspech.
- Mnohí si naložia na seba viac, ako dokážu uniesť. Aj vám sa stáva, že pracujete na troch projektoch a ďalšie štyri čakajú v rade? A vy každé ráno zavoláte 4 čakajúcim klientom, aby ste im oznámili, že musia ešte chvíľu počkať, lebo nestíhate? Prečo máte potrebu prijať viac zákaziek, ako zvládate vybaviť? Máte strach, že by sa klienti už k vám nevrátili? Áno, môže sa to stať. Práve vtedy, keď ich budete ťahať za nos predlžovaním termínov a odstavovaním na vedľajšiu koľaj. Bezpečnejšie a rozumnejšie je hneď na začiatku oznámiť, že nemôžete momentálne prijať zákazku a určiť najbližší možný termín. Veľa zákazníkov počká, uvidíte.
- Pravidelne pracujú priveľa hodín denne. Podnikanie je aj o vášni, preto nie je neobvyklé pracovať viac ako bežný zamestnanec. No v určitej rozumnej miere. Ak dennodenne nadčasujete, dostávate svoju myseľ a telo do trvalého stresu. A že stres zabíja, to nie je žiadnou novinkou. Takže, zaveďte si dochádzkový systém a začnite kontrolovať svoj režim dňa. Na každý deň si určite toľko úloh, koľko sa dá stihnúť v rozumnom čase. Banálna rada? Divili by ste sa, koľko ľudí sa jej nedrží.
- Ľahko sa im stáva, že zabudnú na profesionálny rozvoj. A potom sa ich podvedomý strach, že prídu o zákazky, jedného dňa naplní. Práve vtedy, keď sa na trhu udomácnia nové technológie, ktoré neovládajú. Je to pre nás všetkých tak trocha smola, ale žijeme v časoch, v ktorých sa musíme učiť nové veci každý deň až do konca života. Rada v tomto prípade je jednoduchá. Čas, v ktorom surfujete po internete len tak pre zábavu, venujte radšej návšteve online portálov informujúcich o najnovších trendoch z vašej brandže. A nezúfajte, aj to môže byť zábava.
- Veľa z nich nemá ani základné znalosti z problematiky marketingu. Časy, keď stačila vývesná tabuľa nad dielňou, sú už dávno preč. Ak si nemôžete dovoliť alebo nechcete najať marketingového pracovníka, ostáva vám už len možnosť stať sa amatérskym marketérom. Čítajte časopisy a internetové blogy a nasávajte všetky informácie, ktoré vám môžu pomôcť k vysnívanému úspechu.
- Množstvo ich trpí konštantným vyčerpaním z dôvodu nedostatočného oddychu. Isto ste už niekde počuli, že nedostatok spánku je príčinou mnohých chronických ochorení. Každé, aj drobné ochorenie znižuje pracovnú produktivitu, nehovoriac o závažných problémoch, aké môže priniesť syndróm vyhorenia, strata kreativity, zvýšená chybovosť a množstvo zlých rozhodnutí spôsobených práve psychickou a fyzickou únavou. Takže, ak máte ešte aj po dlhom pracovnom dni časovo a energeticky náročné koníčky, mali by ste sa rozhodnúť, z čoho odkrojíte. Rozhodne sa však neoberajte o spánok. Pozrite sa na úspešných ľudí: vyzerajú byť znechutení a vyčerpaní? Súčasťou úspechu je aj schopnosť venovať čas oddychu a regenerácii, v opačnom prípade sa môže váš život stať behom na krátku trať.
- Nevedia prijať kritiku. Je to podobné ako u ľudí, ktorí žijú v domácnosti bez partnera a nedostáva sa im dostatočne často spätnej väzby ohľadom ich povahy. Ostávajú tvrdohlavo presvedčení o tom, že všetko, čo robia, robia správne. Podobne sú na tom aj živnostníci, ktorí pracujú sami, bez kolegov a širšieho pracovného tímu. Pri práci a živote s ľuďmi často musíme odhodiť svoje ego bokom a počúvať veci, ktoré sa nám nepáčia. A čo horšie, často nielen počúvať, ale aj poslúchať. Takže, ak váš klient nie je s niečím spokojný, vypočujte ho a zvážte, či naozaj nemôže byť chyba na vašej strane. Alebo lepšie takto: Ak nedokážete prijať negatívnu spätnú väzbu a kritiku, nebuďte živnostníkom.
- Fakturujú smiešne nízke sumy za vysoko kvalitný výkon. Vždy to tak bude, že zákazník bude chcieť platiť čo najmenej. Pokiaľ práve nie ste v stave, že naberáte profesionálne skúsenosti a preto ste lacnejší, zastavte svoje ceny na konkurenčnom štandarde. Môžete si byť istý tým, že keď budete pracovať zadarmo, vždy budete mať dostatok práce. Ale to asi nie je vaše jediné meradlo úspechu, alebo sa mýlim?
- Robia chybu v tom, že prijímajú aj prácu, na ktorú nie sú kvalifikovaní. Niekedy to vyjde, inokedy je výsledok podpriemerný a vy môžete prísť o zákazníka, ktorý vám dôveroval. Človek občas musí prijať aj výzvy, na ktoré práve v tom momente nemá dostatok skúseností, no ak výzva ďaleko prekračuje vaše možnosti, radšej odporučte iného odborníka.
- Nemerajú výsledky svojho podnikania. Aj živnosť je biznis, nie iba životný štýl. A ako u každého správneho biznisu, mala by byť jej úspešnosť meraná porovnávaním vstupov a výstupov. To znamená, že by ste mali vedieť, či je vaša námaha efektívna alebo nie. Keď sa rozhodnete pre nejakú marketingovú aktivitu, mali by ste dodatočne zistiť, či sa vám oplatila. Priebežne sledujte tok vašich nákladov a výnosov, nenechajte sa prekvapiť len ročným daňovým priznaním. Priebežná kontrola vám totiž dokáže poskytnúť fakty potrebné pre operatívne zmeny, ktorými sa vyhnete zbytočným stratám, napríklad z neefektívneho marketingu, chybného stanovenia cien a množstva zbytočných výdavkov.
- Nevenujú pozornosť vytváraniu dlhodobých a priateľských vzťahov so zákazníkmi. Pritom práve pre živnostníkov sú pozitívne referencie od zákazníkov nenahraditeľným marketingovým nástrojom. Vzťah si musíte vytvárať priebežnou komunikáciou počas prác na zákazke a záujmom o spätnú väzbu po dokončení zákazky či predaji tovaru.
Autor: Mgr. Dagmar Bleyová