Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
E-shop
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

Ako napísať motivačný list

Businesswoman hand signing a contract on a desk
Motivačný list. Foto: Getty Images
5. decembra 2019 Zdroj Podnikam.sk Tlačiť

S hľadaním vhodného zamestnania sú späté aj určité kroky, bez ktorých to skrátka nepôjde. Jednou z povinností uchádzača je napísanie motivačného listu. V súčasnosti ide už o bežnú súčasť dokumentácie, ktorú budúci zamestnávatelia vyžadujú. Ako pri písaní motivačného listu postupovať, čo zahrnúť a čomu sa radšej vyhnúť vám prezradíme v nasledujúcom článku.

Motivačný list zamestnávateľovi mnoho napovie

Motivačný list je dnes bežnou súčasťou procesu výberu nových zamestnancov. Jeho cieľom je ukázať, prečo ste práve vy ten pravý kandidát na danú pracovnú pozíciu. Ak v pracovnej ponuke firma žiada, aby ste k životopisu priložili aj motivačný list, urobte to. V prípade, že to považujete za dobrovoľné, môžete očakávať, že sa vám nikto neozve späť. Firma vás chce cez motivačný list spoznať, ale tiež si overí, že ak vám zadá úlohu navyše, tak ju splníte. Motivačný list môžete poslať aj v prípade, že ho spoločnosť v ponuke nevyžaduje. Bude to znak, že máte o prácu naozaj záujem.

Formát motivačného listu

Rozsah motivačného listu by nemal presiahnuť 1 stranu. Buďte struční a výstižní. Ak radi píšete a chcete sa ukázať, verte, že 2 až 3 stranový motivačný list nikto čítať nebude. Vždy uvádzajte hlavičku. Obsahovať by mala vaše kontaktné údaje a kontaktné údaje firmy, ktorej píšete.

  • Motivačný list deľte na odseky
  • Vyvarujte sa gramatických chýb
  • Ak máte grafický životopis, mali by ste upraviť do podobnej formy aj motivačný list
  • Ak posielate motivačný list emailom, nie je potrebné ho podpisovať. Alternatívou je elektronický podpis

Štruktúra motivačného listu
Základná obsahová štruktúra motivačného listu sa delí na 3 odstavce. V prvom by ste mali uviesť, prečo chcete pre spoločnosť pracovať, a prečo ste vhodný kandidát na danú pozíciu. V druhom odstavci popíšte vaše predchádzajúce pracovné úspechy, podporte ich konkrétnymi číslami a výsledkami. V treťom odstavci venujte priestor vašim zručnostiam a schopnostiam, ktoré sú pre danú pozíciu relevantné. Ak viete, znova ich podporte praktickými príkladmi.

Základné princípy pri písaní motivačného listu

Motivačný list pre každú pracovnú ponuku osobitne
Na každú pracovnú ponuku posielajte aktualizovaný motivačný list prispôsobený pracovnej pozícii, o ktorú sa uchádzate. Ak máte vzor motivačného listu a len ho upravujete od posledného použitia, pred odoslaním si vždy skontrolujte, či ste uviedli správneho adresáta: v adrese, oslovení, v jadre listu aj v súhlase so spracovaním osobných údajov.

Poznatky o firme
Uveďte charakteristiku spoločnosti, v ktorej sa uchádzate o prácu. Personalistu osloví, keď uvidí, že ste si o firme niečo naštudovali. Pozrite si webovú stránku firmy alebo ich profil na sociálnych sieťach. Spomeňte nejakú aktuálnu udalosť alebo reklamnú kampaň, ktorá vás zaujala. Ak viete fakty o firme, ktoré súvisia s pracovnou pozíciou, na ktorú sa hlásite, využite ich. Vyhnite sa ale kopírovaniu informácií od slova do slova.

Zdôraznite informácie podstatné pre zamestnávateľa
Dôraz klaďte na znalosti a skúsenosti, ktoré sú dôležité pre konkrétneho zamestnávateľa a konkrétne pracovné miesto. Dobrým návodom môže byť pracovná ponuka a časť nazvaná „náplň práce, právomoci a zodpovednosť, a tiež „požiadavky na zamestnanca“. Píšte o sebe pravdu a buďte pripravení každý bod na pohovore odôvodniť. Neprikrášľujte svoje skúsenosti.

Dôvod pre osobné stretnutie
Spomeňte dôvod pre osobné stretnutie a pri jeho plánovaní s personalistom buďte ochotní prispôsobiť sa času. Vložte súhlas so spracovaním osobných údajov. Na záver motivačného listu je dobré uviesť aj súhlas so spracovaním osobných údajov. Spoločnosť tak môže vašu žiadosť držať v databáze uchádzačov a osloviť vás, keď sa uvoľní vhodná pracovná pozícia.

Vaše požiadavky do motivačného listu nepatria
Neklaďte si hneď na začiatku komunikácie s potenciálnym zamestnávateľom podmienky. Vaše požiadavky na plat či flexibilný pracovný čas do motivačného listu nepatria. O platových požiadavkách, detailoch práce či pracovného času sa porozprávate na pohovore alebo v prípade ponuky pracovnej zmluvy. Taktiež neohovárajte bývalého zamestnávateľa, ani neuvádzajte dôvod odchodu z posledného zamestnania. Ak to personalistu zaujíma, spýta sa viac na pohovore.

Dôležité informácie v skratke

Text motivačného listu je delený na

1. časť – kde ste sa dozvedeli o ponuke (inzerát v novinách, na internete…) a názov ponuky

2. časť – prečo vás ponuka zaujala a prečo reagujete práve na túto pracovnú ponuku, vaše doterajšie pracovné skúsenosti s popisom činností, ktoré ste vykonávali, vaše vedomosti a zručnosti

3. časť – výhody, ktoré môžete zamestnávateľovi ponúknuť: ak firmu alebo inštitúciu poznáte, môžete napísať, čo vás z uvedených výhod zaujalo

4. časť – zdvorilostná fráza na konci listu a vyjadrenie záujmu o osobný pohovor

Čo by mal motivačný list obsahovať

  • predmet e-mailu, v ktorom je motivačný list so životopisom zaslaný
  • oslovenie
  • uvedenie zamestnania, o ktoré sa uchádzate a zdroj
  • zdôvodnenie záujmu o konkrétne pracovné miesto
  • silné stránky uchádzača
  • prínos pre spoločnosť, v ktorej sa uchádzate o prácu
  • podporenie chuti na osobné stretnutie
  • pozdrav a podpis uchádzača

Časté chyby v motivačnom liste

  • text motivačného listu presahuje jednu stranu A4
  • chýba sprievodný list
  • chýba motivácia žiadateľa
  • často sa opakujúce údaje zo životopisu
  • ohováranie predchádzajúceho zamestnávateľa
  • gramatické chyby v liste

Odporúčané ebooky

K téme

Témy

motivačný listuchádzač o zamestnaniezamestnávateľ

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Personalistika

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo, Pracovné právo
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

január

27jan7:30Základné ekonomické minimum7:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Finančné riadenie,Manažérske zručnosti,Manažment

28jan7:30Kolektívne zmluvy - obsah, kolektívne vyjednávanie, postup a spôsob v roku 20207:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Personalistika

28jan7:30Kolektívne zmluvy – obsah, kolektívne vyjednávanie – postup a spôsob v roku 20207:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Personalistika

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt
OK

Web obsahuje cookies. Prevádzkovateľ webu nezbiera žiadne osobné údaje, ak nie ste registrovaný. Web obsahuje prvky tretích strán. Viac k: Ochrana osobných údajov a cookies

X