Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
Zakúpiť členstvo
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
FOAF.sk - Aký má firma zisk? Kto ju vlastní? Kto má dlhy? Zistite TU

11 chýb, ktorých sa najčastejšie dopúšťajú živnostníci

11 chýb, ktorých sa najčastejšie dopúšťajú živnostníci
Fotobanka Pixmac
20. októbra 2011 Autor Podnikam.SK, SITAZdroj Mesačník Zisk, www.ezisk.sk Tlačiť

Úspech môžeme definovať ako dosiahnutie toho, čo sme chceli alebo v čo sme dúfali. Cesta k nemu býva často tŕnistá, najmä keď je vydláždená chybami, ktorých sme sa dopustili z nevedomosti, či zlozvyku. Hádam nik lepšie nepozná pracovnú neistotu, ako drobní podnikatelia. Úspech sa s neúspechom môže striedať závratnou rýchlosťou a každú chybu človek pocíti na vlastnej koži.

11 chýb živnostníkov

Existujú takmer štandardné omyly, ktorých sa živnostníci dopúšťajú v presvedčení, že robia to najlepšie pre prežitie svojho malého biznisu a pritom netušia, ako ohrozujú vlastný osobný a profesionálny život.

  1. Nedokážu sa zbaviť zlých klientov. Samozrejme, nespochybňujeme tým klasický výrok „Náš zákazník, náš pán.“ No pokúšať sa potešiť zákazníka, ktorého zjavne nič neuspokojí, je veľkou chybou. Niektorí klienti od vás chcú Ferrari a pritom majú peniaze akurát tak na bicykel. Iní sa zas pokúšajú nadiktovať všetky podmienky a nepočúvajú vaše odborné rady.  Rada na vyriešenie tohto omylu je jednoduchá: zbavte sa problémového klienta. Milo a čo najskôr. Je to jediný spôsob, akým získate viac priestoru pre dobrých klientov, ktorí prinášajú úsmev a úspech.
  2. Mnohí si naložia na seba viac, ako dokážu uniesť. Aj vám sa stáva, že pracujete na troch projektoch a ďalšie štyri čakajú v rade? A vy každé ráno zavoláte 4 čakajúcim klientom, aby ste im oznámili, že musia ešte chvíľu počkať, lebo nestíhate? Prečo máte potrebu prijať viac zákaziek, ako zvládate vybaviť? Máte strach, že by sa klienti už k vám nevrátili? Áno, môže sa to stať. Práve vtedy, keď ich budete ťahať za nos predlžovaním termínov a odstavovaním na vedľajšiu koľaj. Bezpečnejšie a rozumnejšie je hneď na začiatku oznámiť, že nemôžete momentálne prijať zákazku a určiť najbližší možný termín. Veľa zákazníkov počká, uvidíte.
  3. Pravidelne pracujú priveľa hodín denne. Podnikanie je aj o vášni, preto nie je neobvyklé pracovať viac ako bežný zamestnanec. No v určitej rozumnej miere. Ak dennodenne nadčasujete, dostávate svoju myseľ a telo do trvalého stresu.  A že stres zabíja, to nie je žiadnou novinkou. Takže, zaveďte si dochádzkový systém a začnite kontrolovať svoj režim dňa. Na každý deň si určite toľko úloh, koľko sa dá stihnúť v rozumnom čase. Banálna rada? Divili by ste sa, koľko ľudí sa jej nedrží.
  4. Ľahko sa im stáva, že zabudnú na profesionálny rozvoj. A potom sa ich podvedomý strach, že prídu o zákazky, jedného dňa naplní. Práve vtedy, keď sa na trhu udomácnia nové technológie, ktoré neovládajú. Je to pre nás všetkých tak trocha smola, ale žijeme v časoch, v ktorých sa musíme učiť nové veci každý deň až do konca života. Rada v tomto prípade je jednoduchá. Čas, v ktorom surfujete po internete len tak pre zábavu, venujte radšej návšteve online portálov informujúcich o najnovších trendoch z vašej brandže. A nezúfajte, aj to môže byť zábava.
  5. Veľa z nich nemá ani základné znalosti z problematiky marketingu. Časy, keď stačila vývesná tabuľa nad dielňou, sú už dávno preč. Ak si nemôžete dovoliť alebo nechcete najať marketingového pracovníka, ostáva vám už len možnosť stať sa amatérskym marketérom. Čítajte časopisy a internetové blogy a nasávajte všetky informácie, ktoré vám môžu pomôcť k vysnívanému úspechu.
  6. Množstvo ich trpí konštantným vyčerpaním z dôvodu nedostatočného oddychu. Isto ste už niekde počuli, že nedostatok spánku je príčinou mnohých chronických ochorení. Každé, aj drobné ochorenie znižuje pracovnú produktivitu, nehovoriac o závažných problémoch, aké môže priniesť syndróm vyhorenia, strata kreativity, zvýšená chybovosť a množstvo zlých rozhodnutí spôsobených práve psychickou a fyzickou únavou. Takže, ak máte ešte aj po dlhom pracovnom dni časovo a energeticky náročné koníčky, mali by ste sa rozhodnúť, z čoho odkrojíte. Rozhodne sa však neoberajte o spánok. Pozrite sa na úspešných ľudí: vyzerajú byť znechutení a vyčerpaní? Súčasťou úspechu je aj schopnosť venovať čas oddychu a regenerácii, v opačnom prípade sa môže váš život stať behom na krátku trať.
  7. Nevedia prijať kritiku. Je to podobné ako u ľudí, ktorí žijú v domácnosti bez partnera a nedostáva sa im dostatočne často spätnej väzby ohľadom ich povahy. Ostávajú tvrdohlavo presvedčení o tom, že všetko, čo robia, robia správne. Podobne sú na tom aj živnostníci, ktorí pracujú sami, bez kolegov a širšieho pracovného tímu. Pri práci a živote s ľuďmi často musíme odhodiť svoje ego bokom a počúvať veci, ktoré sa nám nepáčia. A čo horšie, často nielen počúvať, ale aj poslúchať. Takže, ak váš klient nie je s niečím spokojný, vypočujte ho a zvážte, či naozaj nemôže byť chyba na vašej strane. Alebo lepšie takto: Ak nedokážete prijať negatívnu spätnú väzbu a kritiku, nebuďte živnostníkom.
  8. Fakturujú smiešne nízke sumy za vysoko kvalitný výkon. Vždy to tak bude, že zákazník bude chcieť platiť čo najmenej. Pokiaľ práve nie ste v stave, že naberáte profesionálne skúsenosti a preto ste lacnejší, zastavte svoje ceny na konkurenčnom štandarde. Môžete si byť istý tým, že keď budete pracovať zadarmo, vždy budete mať dostatok práce. Ale to asi nie je vaše jediné meradlo úspechu, alebo sa mýlim?
  9. Robia chybu v tom, že prijímajú aj prácu, na ktorú nie sú kvalifikovaní. Niekedy to vyjde, inokedy je výsledok podpriemerný a vy môžete prísť o zákazníka, ktorý vám dôveroval. Človek občas musí prijať aj výzvy, na ktoré práve v tom momente nemá dostatok skúseností, no ak výzva ďaleko prekračuje vaše možnosti, radšej odporučte iného odborníka.
  10. Nemerajú výsledky svojho podnikania. Aj živnosť je biznis, nie iba životný štýl. A ako u každého správneho biznisu, mala by byť jej úspešnosť meraná porovnávaním vstupov a výstupov. To znamená, že by ste mali vedieť, či je vaša námaha efektívna alebo nie. Keď sa rozhodnete pre nejakú marketingovú aktivitu, mali by ste dodatočne zistiť, či sa vám oplatila. Priebežne sledujte tok vašich nákladov a výnosov, nenechajte sa prekvapiť len ročným daňovým priznaním. Priebežná kontrola vám totiž dokáže poskytnúť fakty potrebné pre operatívne zmeny, ktorými sa vyhnete zbytočným stratám, napríklad z neefektívneho marketingu, chybného stanovenia cien a množstva zbytočných výdavkov.
  11. Nevenujú pozornosť vytváraniu dlhodobých a priateľských vzťahov so zákazníkmi. Pritom práve pre živnostníkov sú pozitívne referencie od zákazníkov nenahraditeľným marketingovým nástrojom. Vzťah si musíte vytvárať priebežnou komunikáciou počas prác na zákazke a záujmom o spätnú väzbu po dokončení zákazky či predaji tovaru.

Autor:  Mgr. Dagmar Bleyová

Odporúčané ebooky

K téme

FOAF.sk firmy - Hosp. výsledky, súvahy, výkazy, DLHY, vlastníci - Zistite TU

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Manažment

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Eurofondy
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Industry 4.0
ISO
Komunikačné zručnosti
Koronavírus
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Marketingové zručnosti
Medzinárodné účtovné štandardy - IAS/IFRS, US GAAP
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Počítačové zručnosti
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo, Pracovné právo
Predaj
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Smernice
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

júl

13júl8:30Komplexný zákonník práce v praxi a novela zákona účinná od 1.1.20228:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Mzdy a odvody

13júl8:30Komplexný zákonník práce v praxi a novela zákona účinná od 1.1.20228:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Mzdy a odvody

13júl8:30Komplexný zákonník práce v praxi a novela zákona účinná od 1.1.20228:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Mzdy a odvody

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt | GDPR - Nastavenie sukromia
X