14 jednoduchých schopností, ktoré potrebuje každý vodca, aby bol úspešný
Najúspešnejší lídri nielenže oplývajú technickými zručnosťami, ale vyznačujú sa aj tzv. soft skills. Takýmito zručnosťami sú napríklad vyjednávanie, udržiavanie vzťahov či budovanie morálneho kreditu.
Podľa webovej stránky ResourcefulManager „technické schopnosti a obchodný dôvtip nestoja za veľa, ak lídri nemajú isté schopnosti, aby ich predviedli.“ Týchto niekoľko „ľahkých schopností“ lídri potrebujú, aby boli úspešní:
1. Počúvanie
Úspešní lídri pochopili dôležitosť vypočutia myšlienok a nápadov druhých. Buďte lídrom, ktorý je otvorený názorom, a robte si poznámky.
2. Komunikácia
Schopnosť komunikovať je nevyhnutná pre vytváranie a udržiavanie vzťahov, Komunikujte zdvorilo a vyhnite sa prehnaným prehláseniam.
3. Neverbálna komunikácia
Reč tela je často dôležitejšia ako slová samotné. Udržujte očný kontakt, prejavujte rešpekt a úprimnosť, vyvarujte sa gest, ktoré sú rušivé.
4. Doručenie zlých správ
Nikto nechce byť poslom zlých správ, ale pravý vodca vie, že to patrí k jeho práci. Schopnosť oznámiť neblahé správy taktne odlišuje dobrého lídra od zlého. Nikdy takéto správy neposiela mailom, robí to osobne a dokáže prijať zodpovednosť.
5. Hovoriť nie
Aj nie sa dá povedať taktne a s rešpektom. Vedieť argumentovať a obrátiť rozhovor na pozitívny je dobrá schopnosť.
6. Vyjednávanie
Väčšina lídrov celé dni komunikuje s klientmi, so zamestnancami aj s priateľmi a rodinou. Najúspešnejší vyjednávači zostávajú spravodliví a ohľaduplní k túžbam ostatných, zatiaľ čo tlačia na to, čo chcú. Ukážte, že ste tímový hráč.
7. Kritika
Kritika je dôležitá pre udržanie vysokých štandardov a produktivitu práce. Kritizujte v súkromí, neukazujte prstom, buďte konkrétny v tom, čo žiadate.
8. Rokovanie s náročnými zamestnancami
V každej kancelárii sa nachádza zamestnanec, ktorého správanie môže ohroziť harmóniu na pracovisku. Vodcovia si musia vedieť s takýmito ľuďmi poradiť, ostatní lídra súdia podľa toho, ako si dokáže poradiť v náročnej situácii.
9. Udržiavanie profesionality
Zachovanie profesionality súvisí s rovnováhou medzi osobným a pracovným životom a s tým, ako sa vodca správa k zamestnancom. Treba si stanoviť jasné hranice. Ak pracujete s priateľmi/rodinou, buďte spravodlivý ku všetkým podriadeným rovnako bez ohľadu na osobné vzťahy.
10. Vybavovanie sťažností
Lídri neustále dostavajú sťažnosti od zamestnancov. Vďaka silným vodcovským schopnostiam si s tým lídri dokážu poradiť s taktom a spravodlivo. Sťažovateľom klaďte otázky a ich odpovede zahrňte do riešenia, môžete zaviesť pravidlo, že sťažovať sa môže len to, kto ponúkne aj riešenie tohto problému.
11. Dobré vychovanie
Ľudia, ktorí sú zdvorilí, bývajú obľúbení. Dobré mravy sú cementom dobrých vzťahov, v kancelárii aj mimo nej.
12. Delegovanie
Táto zručnosť nie je jednoduchá, vyžaduje si veľkú finesu a schopnosť motivovať zamestnancov robiť prácu efektívne. Stanovte cieľ a očakávané výsledky, diskutujte o prípadných prekážkach, ktorým musia zamestnanci čeliť, a ponúknite im dostupné zdroje.
13. Budovanie morálky
Jednou z najdôležitejších povinností vedúcich pracovníkov je budovanie a udržanie morálky na pracovisku. Zamestnanci chcú lídra, ktorý uprednostní ich potreby pred svojimi. Pravidelne im bude oznamovať informácie, zmeny a novinky spoločnosti, aby sa necítili ako v slučke.
14. Rozoznanie dobrej práce
Najlepší vodcovia dokážu rozpoznať dobrú prácu a patrične za ňu aj pochváliť.