- Podnikam.sk
- Články
- Inšpirácia
- 4 kľúčové otázky, ktoré vám pomôžu odhaliť nepravdivé tvrdenia uchádzačov o prácu
4 kľúčové otázky, ktoré vám pomôžu odhaliť nepravdivé tvrdenia uchádzačov o prácu
Odpovede na nižšie uvedené otázky vám pomôžu zistiť, či uchádzači o prácu pred vami niečo neskrývajú, alebo či vám neklamú. Ešte lepší výsledok však dosiahnete, keď im položíte niekoľko ďalších doplnkových otázok zameraných na fakty.
Tieto hlavné a nasledujúce otázky sú dôležité najmä preto, že niektorí uchádzači o prácu už prídu na pracovný pohovor s pripravenými odpoveďami na štandardné otázky. Keď ich však prekvapíte ešte aj rôznymi doplnkovými otázkami, môžete sa dozvedieť oveľa viac. Vaše otázky by preto mali smerovať k zisteniu čo najväčšieho počtu faktov a nie osobných názorov na tímovú prácu, iniciatívu, riadenie či fungovanie medziľudských vzťahov.
Mnohí uchádzači sa tiež spoliehajú na to, že náborovému pracovníkovi bude postačovať, keď mu dobre odprezentujú, čo a ako budú robiť na novej pracovnej pozícii. Vy sa však dozviete oveľa viac z toho, čo a ako títo potenciálni zamestnanci robili na predchádzajúcich pôsobiskách. Nasledujúce štyri otázky patria medzi tie „najobľúbenejšie“ a môžu vám mnohé prezradiť o danom kandidátovi.
Otázka č. 1: „Povedzte mi o najťažšom rozhodnutí, aké ste museli urobiť počas posledných šestich mesiacov.“
Účel: Hodnotíte tým argumentačnú schopnosť konkrétneho kandidáta, jeho schopnosť riešiť vzniknuté problémy, zdravý úsudok a prípadne aj ochotu podstupovať primerané riziko.
Varovný signál: Uchádzač ostane ticho a neposkytne vám odpoveď. Každý z nás robí rôzne ťažké rozhodnutia, a to bez ohľadu na jeho pracovnú pozíciu. Tento človek by tak mal byť schopný aspoň jedno z nich uviesť a podporiť ho relevantnou argumentáciou. Zároveň tu platí, že čím ťažšie a zložitejšie rozhodnutie, tým lepšie.
Otázka č. 2: „Povedzte mi, kedy vás naposledy zákazník či niektorý z kolegov poriadne nahneval.“
Účel: Hodnotíte tým jeho zvládanie medziľudských vzťahov a schopnosť vyriešiť vzniknutý konflikt v tejto oblasti.
Varovný signál: Uchádzač okamžite obviňuje druhú stranu a prenáša zodpovednosť za vzniknutú situáciu na inú osobu. Opakom toho by bolo, keby riadne pomenoval celý problém, rozdelil zodpovednosť medzi všetky zainteresované strany a popísal aj jeho celkové riešenie.
Otázka č. 3: „Popíšte mi situáciu, kedy sa stalo, že ste mali pravdu vy, avšak aj napriek tomu ste museli poslúchnuť daný pokyn alebo inštrukciu.“
Účel: Hodnotíte pritom schopnosť uchádzača nasledovať a prípadne aj viesť.
Varovný signál: Pozornosť zbystrite aj vtedy, keď vám táto osoba prezradí, že sa jej napokon podarilo nájsť spôsob, akým daný pokyn obísť a ako dôvod uvedie, že to urobila preto, lebo mala pravdu. Rovnako zlým signálom by bolo, keby povedala, že pokyn síce nasledovala, ale jej výkon bol kvôli tomu zlý. Pri týchto otázkach sa mnohí ľudia rozhovoria a často sa až nahnevajú. Špeciálne to platí v situáciách, kedy nadobudnú dojem, že s nimi sympatizujete a zdieľate ich názor. Opakom tejto situácie by bolo, keby vám povedala, že urobila, čo bolo potrebné, a to najmä vtedy, ak sa nachádzala v časovej tiesni. Zároveň s tým by dodala, že neskôr otvorila tému a upozornila na pochybenie na príslušnom mieste.
Otázka č. 4: „Povedzte mi, kedy ste naposledy ukončili váš pracovný deň bez toho, aby ste mali všetko dokončené.“
Účel: Pri tejto odpovedi hodnotíte schopnosť uchádzača plniť si svoje záväzky, správne ustanoviť priority a efektívne komunikovať.
Varovný signál: „Robím len to, čo treba a len do výšky svojho platu.“ Tieto a podobné výroky, s ktorými sa niekedy stretávajú náboroví pracovníci, sú pre vás jasnou červenou vlajkou. Správna odpoveď by mala zahŕňať odpoveď, že keď treba, ostanem v práci aj dlhšie a dokončím otvorené úlohy, a to najmä v prípade, keď sú spojené s končiacim sa termínom.
Odpovedí na vyššie uvedené otázky však môže byť samozrejme oveľa viac a môžu mať rôznu podobu. Dôležitý je ich obsah a odkaz, ktorý vám tým konkrétny konkrétny uchádzač odovzdáva. Tí šikovnejší dokážu odolať jednej či dvom doplnkovým otázkam, ale pri ďalších sa už tiež môžu zamotať. Vedenie pracovného pohorovu smerom k získavaniu relevantných faktov vám tak pomôže v identifikácii prípadných nezrovnalostí či dokonca lží na strane týchto uchádzačov.
Vyštudovala Právnickú fakultu Univerzity Komenského v Bratislave. V praxi sa venuje copywritingu, prekladateľskej činnosti a korporátnemu právu.