- Podnikam.sk
- Články
- Relax
- Je vhodné používať emotikony a rôzne obrázky aj v profesionálnej komunikácii?
Je vhodné používať emotikony a rôzne obrázky aj v profesionálnej komunikácii?
Je bežné, že v komunikácii s priateľmi, známymi či rodinou, používame rôzne emotikony, smajlíky a iné obrázkové symboly. Mnohí z vás si však už možno niekedy položili otázku, ako je to s používaním týchto symbolov v profesionálnej biznis komunikácii.
Niektorí v tom nevidia žiadny problém, iní si nie sú istí, či je to vhodné. Je preto dôležité pozrieť sa na danú problematiku z oboch perspektív. Oba pohľady vám tak poskytnú lepšiu orientáciu v tom, či ich používať aj v biznis komunikácii, alebo sa tomu radšej vyhnúť.
Google definuje termín emotikon ako malý digitálny obrázok alebo ikonu, pomocou ktorej možno vyjadriť myšlienku či emóciu v elektronickej komunikácii.
Pri používaní týchto obrázkov v profesionálnej konverzácii je však potrebné vziať do úvahy aj niekoľko nasledujúcich faktorov. V prvom rade je dôležité uvedomiť si, s kým si píšete, ako aj fakt, či druhá strana sama používa emotikony. V neposlednom rade treba prihliadať na korporátnu politiku konkrétnej spoločnosti, pre ktorú pracujete. Ak jej pravidlá používanie týchto obrázkov zakazujú, vaša otázka o ich vhodnosti je tým zodpovedaná.
Výhody
V minulosti sa na používanie digitálnych obrázkov v biznis komunikácii pozeralo ako na nevhodné. Časy sa však menia a aj v tejto oblasti sa veci posúvajú smerom vpred. Medzi benefity ich využívania patria najmä nasledovné faktory:
- Umožňujú ľuďom ľahšie vyjadriť ich aktuálne pocity.
- Pri ich používaní sa elektronické konverzácie stávajú osobnejšími.
- Niektorí ľudia radšej komunikujú, keď je pritom zábava.
Nevýhody
Existuje jediná obrovská nevýhoda používania týchto obrázkov v profesionálnej pracovnej komunikácii a tou je fakt, že môžu byť zle pochopené ich adresátmi.
- Klient môže byť napríklad zmätený príliš osobnou správou obsahujúcou niektorý z emotikonov.
- Serióznejšia komunikácia môže niektorým ľuďom viac sedieť.
- Správa môže byť vyhodnotená aj ako neprofesionálna.
Na záver možno ešte dodať, že pridávanie malých digitálnych obrázkov do profesionálnej komunikácie je v súčasnosti na vzostupe. Mnohí profesionáli ich už bežne používajú v textových správach aj e-mailoch. Ich použitie tak v mnohom závisí na vašom osobnom presvedčení, vyhodnotení danej situácie, biznis prístupe a korporátnej politike konkrétnej spoločnosti. Netreba byť preto príliš zaskočený tým, keď vy sami dostanete oficiálnu biznis korešpodenciu obsajujúcu tieto zábavné obrázky.
Vyštudovala Právnickú fakultu Univerzity Komenského v Bratislave. V praxi sa venuje copywritingu, prekladateľskej činnosti a korporátnemu právu.