Kedy a ako sa uplatňuje prenos daňovej povinnosti v roku 2023?
Daň z pridanej hodnoty funguje na jednoduchom mechanizme. Platiteľ DPH je povinný uplatňovať v cene predaných tovarov a služieb DPH a zároveň má nárok na odpočet DPH z prijatých plnení. Takýmto spôsobom sa teda zdaňuje len pridaná hodnota v každom článku obchodného reťazca. Väčšinou sa takýto proces deje medzi dvoma subjektmi – dodávateľ a odberateľ. Sú však prípady, kedy výstup aj vstup DPH vykoná jedna a tá istá osoba. Vtedy ide o prenos daňovej povinnosti. V dnešnom článku si zjednodušene priblížime, akým spôsobom prenos daňovej povinnosti funguje na odberateľa, a kedy sa má uplatniť. Dozviete sa aj ako vyplniť kontrolný výkaz keď uplatníte prenos daňovej povinnosti. Na rok 2023 nie sú pripravované v oblasti prenesenia daňovej povinnosti žiadne zmeny.
Čo je to prenos daňovej povinnosti
Prenos daňovej povinnosti (samozdanenie = reverse charge) znamená, že dodávateľ tovaru alebo služby neuplatní pri predaji DPH, ale uplatní ju až odberateľ. Dodávateľ vystaví faktúru bez DPH s uvedením poznámky o prenose daňovej povinnosti na odberateľa. Odberateľ zo sumy na faktúre vypočíta DPH a odvedie ju do štátneho rozpočtu. Zároveň, ak ide o nákup súvisiaci s podnikaním, platiteľ DPH má nárok aj na odpočet DPH. To znamená, že celkový daňový dopad je neutrálny
Príklad:
Zahraničná firma dodáva reklamné služby slovenskému podnikateľovi – platiteľovi DPH. Zahraničná firma vystaví faktúru bez DPH. Slovenský podnikateľ uplatní k cene služby 20 % DPH. Nakoľko túto službu použije na podnikanie, má nárok aj na odpočet uplatnenej DPH. Údaje z faktúry uvedie v daňovom priznaní aj v kontrolnom výkaze.
V prémiovej časti obsahu nájdete:
- Kedy sa uplatňuje prenos daňovej povinnosti
- Tuzemské samozdanenie
- Zahraničný prenos daňovej povinnosti
- Registrácia podľa § 7 a § 7a
- Príklady
- Prenos daňovej povinnosti a kontrolný výkaz
Exkluzívny obsah pre členov klubu
Tu sa nachádza obsah prístupný iba členom Klubu Podnikam.sk. Ziskajte pristup k celému článku a všetky výhody členstva klubu.
Ing. Lenka Falatová študovala manažment na ekonomickej univerzite. Následne pôsobila niekoľko rokov ako produktová manažérka vydavateľstva odbornej literatúry, kde sa venovala problematike živnostenského podnikania, daní, účtovníctva, ale aj školstva a odpadového hospodárstva. Následne pracovala na pozícii produktovej manažérky a projektovej manažérky. Venuje sa tiež problematike E-commerce, AI a automatizácii a procesnej analýze v podnikoch.