Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
Zakúpiť členstvo
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
FOAF.sk - Aký má firma zisk? Kto ju vlastní? Kto má dlhy? Zistite TU

Zistite priamo na pracovnom pohovore, či sa daný uchádzač hodí do vašej spoločnosti

Výber zamestnanca
výber zamestnanca
3. septembra 2018 Autor Silvia HanováZdroj podnikam.sk Tlačiť

Leto sa pomaly končí a spolu s ním sa končí aj letná dovolenková sezóna. V mnohých spoločnostiach je jesenné obdobie časom, kedy sa spúšťajú nové projekty a prijímajú ľudia. Každý podnikateľ, ktorý sa hľadá do svojho tímu, novú pracovnú silu, sa snaží nájsť toho najprávnejšieho človeka. Pokiaľ však nehľadáme profesionálov so špecializovanými zručnosťami, nie je pre nás až také zložité vybrať uchádzačov s príslušným vzdelaním, skúsenosťami a zručnosťami. Mnohí podnikatelia však zhodne potvrdzujú, že v praxi je často oveľa väčším orieškom prijať medzi seba kandidáta so správnymi osobnostnými vlastnosťami, ktorý doslova splynie s našou firemnou kultúrou a s ktorými budeme spolu ťahať za jeden povraz. Ako teda zaručiť správny výber zamestnanca?

V aktuálnom článku si tak priblížime, aký postup možno zvoliť, aby sme k nám do firmy našli toho správneho človeka, ktorý bude nielen zamestnancom, ale svojím srdcom bude s nami na vlne. S hľadaním vhodných obchodných partnerov a iných pracovníkov do našej spoločnosti je to veľmi podobné ako s hľadaním životných partnerov a priateľov. Ak si s týmito ľuďmi nesedíme osobnostne a nekráčame spoločne rovnakou cestou, veľmi pravdepodobne sa časom ukáže, že takýto vzťah nie je funkčný. Ako teda na výber zamestnanca? Čo si teda treba všímať na ľuďoch, ktorých prijímame do našej spoločnosti?

Určenie korporátnej kultúry

Ešte predtým, ako sa naplno vrhneme kolotoča do hľadania nových pracovných posíl, je v prvom kroku potrebný úprimný pohľad do vnútra spoločnosti. V praxi to znamená, že by sme si mali stanoviť jednotlivé piliere, na ktorých je postavená naša firemná kultúra. Vo väčších korporáciách sa tejto problematike venujú pravidelne, je však rovnako dôležité, aby jej dopriali dostatočnú pozornosť aj malí a strední podnikatelia. V rámci tohto pohľadu je vhodné pripraviť písomný dokument, ktorý bude prezrádzať kľúčové ciele spoločnosti a vízie, ku ktorým smeruje. Veľmi dôležité je tiež ustanovenie základných hodnôt, na ktorých je firma budovaná. Tento dokument nemusí byť obsiahly, mal by však vystihovať minimálne tieto dôležité piliere. Ak ste sa nad tým doposiaľ nezamýšľali, je to skvelá príležitosť tak urobiť. Je to dôležité krok, ktorý aj samotnému podnikateľovi prezradí, či kráča po správnej ceste, alebo sa od nej odchýlil.

TIP:

Napíšte si kľúčové ciele, vízie a hodnoty spoločnosti na papier a zalejte ich do priesvitnej fólie. Každý člen spoločnosti a zamestnanec by ich mal mať pred sebou pri každom dôležitom rozhodnutí a porade.

V prémiovej časti obsahu nájdete:

  • Náborový inzerát
  • Príklad inzerátu
  • Pracovný pohovor

Náborový inzerát

Po tom, ako si podnikateľ definuje / redefinuje svoje základné ciele, vízie a hodnoty spoločnosti, môže pristúpiť k ďalšiemu kroku, ktorým je vytvorenie efektívneho náborového inzerátu. Tento by mal obsahovať najmä nasledovné:

  • základné informácie o vytvorenom pracovnom mieste: typ práce, miesto výkonu práce, termín nástupu do práce, druh pracovného pomeru, základné informácie o mzde a iných odmenách, ktoré možno získať,
  • základné (môžu byť aj detailnejšie) informácie o pracovnej náplni,
  • konkrétne požiadavky na hľadaného uchádzača: dosiahnuté vzdelanie (podľa potreby), prax v iných firmách, počet rokov v praxi, iné získané skúseností a nadobudnuté zručnosti, informácie o tom, pre koho je pozícia vhodná,
  • po všetkých týchto informáciách by mala nasledovať stručná (môže byť aj vyčerpávajúcejšia) charakteristika spoločnosti: názov a sídlo firmy, pôsobnosť spoločnosti a počte jej zamestnancov. Toto je zároveň to pravé miesto, na ktorom je vhodné uviesť aspoň základné atribúty korporátnej kultúry, jednotlivé ciele, vízie a hodnoty, na ktorých je založená a ktoré by mal nasledovať aj vybraný uchádzač.
  • náborový inzerát možno zakončiť inými relevantnými informáciami a administratívnymi pokynmi pre uchádzačov, ako aj dátami o danom výberovom konaní.
  • nemala by chýbať kontaktná osoba, telefón, e-mail, informácia o tom, dokedy možno kontaktovať a kedy sa výber uzavrie.

Príklad takého popisu by mohol vyzerať nasledovne:

Sme malý podnik, ktorý sa venuje výrobe a predaju ekologickej kozmetiky. Hľadáme k nám kolegu / kolegyňu s rovnakým nadšením pre ekologické hospodárstvo, ktorý / ktorá nám pomôže s otvorením novej prevádzky.

V tomto kroku tak zabránime napríklad tomu, aby sa k nám hlásili ľudia, ktorí nezdieľajú nadšenie pre eko výrobky, alebo ich táto oblasť nezaujíma. Zároveň je z inzerátu už na prvý pohľad zrejmé, že tento podnik je zatiaľ malý, avšak s určitými expanznými ambíciami. Táto skutočnosť môže byť zaujímavým prvkom, ktorý upúta uchádzačov, ktorý sa neboja vnoriť sa do neprebádaných vôd a ísť do určitého podnikateľského rizika s firmou, u ktorej ešte stále existuje dosť vysoká pravdepodobnosť, že sa jej nepodarí rozbehnúť podnikanie, čo v praxi často znamená, že prídu o prácu aj zamestnanci.

Pracovný pohovor prezradí viac

Podobne, ako je vhodné zahrnúť informácie o korpotátnej kultúre do náborového inzerátu, je výborným krokom obsiahnuť ich aj do priebehu pracovného pohovoru. Z pohľadu šetrenia času a nákladov je už na tomto mieste ideálne zistiť, či sa daný kandidát k nám hodí svojou osobnosťou. V praxi to znamená, že otázky pre uchádzača budeme koncipovať takým spôsobom, aby sme z jeho odpovedí s vysokou mierou pravdivosti zistili, či je s nami „na jednej vlne“. Je však zároveň dôležité pripomenúť, že takýto postup si aj na našej strane vyžaduje veľkú dávku úprimnosti a otvorenosti. Je potrebné, aby sme prichádzajúcim kandidátom predstavili naše ciele a vízie, ako a aj hodnoty, na ktorých je založená naša spoločnosť. Ak nie sme ochotní pristúpiť k takému zverejneniu, môže sa nám to negatívne odraziť v tom, že do našich radov prijmeme človeka, ktorý sa k nám vôbec nehodí a mal úplne iné očakávania od daného pracovného pôsobenia.

Ak nevedie náborový proces samotný majiteľ malého podniku, alebo zodpovedný manažér spoločnosti, je tiež potrebné a dôležité, aby boli zaškolení príslušní náboroví pracovníci. Aj oni sami by mali byť naladení na hodnoty firmy, pre ktorú pracujú a nasledovať definované ciele a vízie. Len tak budú schopní vyselektovať správnych ľudí pre svojich nadriadených pracovníkov, zamestnávateľov či manažérov oddelení.

Niekoľko slov na záver

Takto nastavená firemná kultúra pretavená do celého náborového procesu nám umožní prijať do spoločnosti pracovníkov, ktorí budú zdieľať rovnaké hodnoty a budú im tak bližšie aj ustanovené ciele a vízie našej spoločnosti. Energia, ktorá vzniká v takýchto profesionálnych vzťahoch je tak často veľmi pozitívna a povznášajúca a výsledkom sú v mnohých prípadoch až prekvapivo dobré výsledky. Pri tvorbe firemnej kultúry je však dôležité byť k sebe skutočne úprimný, aby sme dokázali nastaviť tie správne ciele, vízie a hodnoty pre našu spoločnosť. Úplne na začiatku je tak potrebný úprimný pohľad do vlastného vnútra a zistiť, aké hodnoty sú nám vlastné. Želám nám všetkým na ceste profesionálneho aj osobnostného napredovania veľa úspechov a nevyhnutnej trpezlivosti.

Odporúčané ebooky

K téme

FOAF.sk firmy - Hosp. výsledky, súvahy, výkazy, DLHY, vlastníci - Zistite TU

Témy

personalistiPracovný pohovorPrémiový obsahvýber zamestnancov

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Personalistika

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Eurofondy
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Koronavírus
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Medzinárodné účtovné štandardy - IAS/IFRS, US GAAP
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo a manažment
Právo, Pracovné právo
Predaj
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Smernice
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Účtovníctvo verejnej správy
Umelá inteligencia
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

november

22nov8:30Produktový manažment8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

22nov8:30Produktový manažment8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

25nov8:30Diskriminácia a konflikty na pracovisku (mobbing, bossing, staffing) – právny a psychologický pohľad8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Pracovné právo

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt | GDPR - Nastavenie sukromia
X