Ako sa stať milionárom na webe: rozhovor s Markom Anastasim
Mark Anastasi je autor takmer 30 e-kníh o svojich skúsenostiach prednáša po celom svete. Jeho kniha „The Laptop Millionaire“ sa stala jednotkou v rebríčku New York Times aj na Amazon.com.
Ľudia potrebujú objaviť, čo je ich vášňou
- Nájdi si cieľový trh – ľudí, ktorí majú nejaký problém.
- Vytvor alebo objav riešenie tohto problému.
- Vytvor si web stránku, prostredníctvom ktorej môžeš služby či produkty, ktoré problém riešia, predávať.
- Zabezpeč si návštevnosť tejto stránky (vďaka čomu sa tvoje služby alebo produkty začnú predávať).
Najčastejším problémom pri začiatku podnikania sú vstupné náklady. Aké sú pri štarte on-line biznisu náklady a ako tento problém prekonať?
Mňa stálo založenie môjho prvého biznisu 400 libier. Som presvedčený, že dnes vás to môže výjsť aj na menej ako 100 dolárov. Ceny techniky a technológií išli dole. Zadarmo je YouTube, Facebook, Twitter, blogovanie. Rovnako Google, Amazon.com a eBay.com.
Ak chcete robiť webináre, vyjde vás to na asi 99 dolárov mesačne. Platformy na e-mail marketing stoja menej ako 30 dolárov mesačne. Keď máte dobrý nápad a nechýba vám motivácia, som si istý, že nájdete peniaze na svoj rozbeh.
Preto často svojim klientom radím tieto dve cvičenia:
- Urobte si zoznam 100 dôvodov PREČO by ste mali zarábať 10 000 eur mesačne (alebo povedzme prečo by ste mali začať podnikať).
- Vymyslite 100 spôsobov AKO by ste ich mohli zarobiť.
Zo skúseností viem, že tieto dve cvičenia vám dodajú presne tú správnu motiváciu, ktorú potrebujete. Odrazu máte pred sebou 100 vašich vlastných nápadov, stačí si len vybrať.
Máte desaťtisíce klientov vo vyše stovke krajín sveta, preto máte možnosť porovnávať ich prístup k podnikaniu. Aký prístup k podnikaniu majú podľa Vás Slováci?
Vidím, že na Slovensku začína s podnikaním naozaj veľa mladých ľudí. To je skvelé. Momentálne je trend založiť si svoj vlastný biznis viditeľne na vzostupe. Na druhej strane mám pocit, že relatívne starší ľudia, ktorí vyrástli ešte v komunizme, sú stále voči podnikaniu a risku, ktorý je s tým spojený, dosť rezervovaní. Majú tendenciu neveriť takémuto modelu zarábania peňazí, úspech nepovažujú za hodnotu. Ale aj tu je to na dobrej ceste.
Ostali ste v kontakte s niektorými svojimi klientmi? Čo sa Vám pri spätnej väzbe od klientov ukázalo ako najfunkčnejšia rada a naopak, čo ste počas svojich rokov praxe v odporúčaniach museli meniť?
So všetkými svojimi klientmi som v podstate v každodennom kontakte formou denných newslettrov. Asi 3 – 4 krát ročne im píšem klasickou poštou. V niektorých prípadoch využívam komunikáciu formou SMS správ alebo na Facebooku.
Rád sa svojich klientov pýtam, ktorých spíkrov by napríklad radi videli na vzdelávacích seminároch, ktoré organizujem. Takto získavam veľa cenných odporúčaní. Nielen od mojich klientov, ale aj od ľudí, ktorých vidím prvýkrát v živote, najčastejšie dostávam otázku “Ako sa dá zbohatnúť či prosto zarobiť peniaze rýchlo a jednoducho?” Veľmi sa im však nepáči, čo im odpoviem.
Moja rada totiž znie, že musia zmeniť prístup, musia zmeniť svoje psychické nastavenie, musia sa sami seba opýtať “Ako ja sám môžem poskytnúť hodnotu trhu, ako môžem poskytnúť cenné riešenia ľuďom naokolo?”. Viem, že budú musieť makať, ak to s úspechom myslia vážne.
Aj na Slovensku denne pribúdajú doslova desiatky e-shopov, ale prežije ich len zlomok. Čím sa podľa Vás odlišujú tie úspešné? V čom teda tkvie tajomstvo biznis úspechu pri podnikaní cez internet?
Treba povedať, že ľudí, ktorí nakupujú cez internet pribúda. A napriek najhoršej ekonomickej kríze od roku 1929, e-commerce ja na vzostupe všade na svete. Amazon.com navštívi mesačne 580 miliónov užívateľov.
Podľa môjho názoru prežijú e-shopy, ktoré sa sústreďujú na budovanie značky a svojho mena, kvalitný zákaznícky servis a pravidelnú komunikáciu so zákazníkmi, v neposlednom rade potom dobrú ponuku aj so špeciálnymi bonusmi. Je totiž 7 krát jednoduchšie predať niečo existujúcemu zákazníkovi ako novému.
TIPY:
- Trendy v internetovom obchodovaní v roku 2014
- Osobitné aspekty podnikania v prostredí internetu
- Právne otázky internetového marketingu
Internetový biznis výrazne ovplyvňujú aj mobilné technológie a obchod tak doslova prebieha u ľudí „v obývačkách“. Čo by mal podnikateľ urobiť, aby sa tomuto trendu prispôsobil?
Komunikácia na mobilných zariadeniach sa dostáva do popredia, s tým súhlasím. Príjem Facebooku z reklamy prezeranej na mobilnom zariadení dnes tvorí až 59 % celkových príjmov z reklamy. 36 % e-mailov užívatelia čítajú na telefónoch a tabletoch. Preto sa tým aj ja sám musím zaoberať.
Na druhej strane si myslím, že nie každý podnikateľ musí hltať a sledovať všetky aktuálne trendy. Namiesto toho by sa všetci mali sústrediť na to základné: prichádzať z dobrou ponukou pre svojich dlhodobých aj nových klientov, komunikovať výhody svojho biznisu, komunikovať s klientami pravidelne a manažovať svoj biznis.
Podnikateľ musí myslieť strategicky. Mal by sa sústrediť na jednu dobrú stratégiu generovania potenciálnych klientov (ĺead generation) a jednu dobrú stratégiu ich konverzie (lead conversion). Privádzať nové prospekty na svoje stránky napríklad a konvertovať ich na predaj.
Predaj cez internet má v porovnaní s komunikáciou face-to-face nevýhodu v tom, že je neosobný. Ako tento handicap prekonať?
Ja rád používam, a radím to aj mojim klientom, video content: webináre, YouTube videá. Ale aj Facebook, blogy a e-mail marketing sú výbornými nástrojmi na rozpovedanie príbehu a udržiavanie komunikácie so zákazníkmi. Webináre navyše umožňujú interakciu v reálnom čase, môžete odpovedať na otázky ľudí priamo počas neho. Vďaka týmto nástrojom je online komunikácia zrazu omnoho osobnejšia.
A samozrejme, robíme aj živé semináre a workshopy, ktorých sa môžu zúčastniť. Budovanie vzťahu s klientami považujem za zásadné. Som presvedčený o tom, že zákazníci nakupujú od ľudí, ktorých poznajú, majú ich radi a veria im – tvrdil to už v roku 1936 Dale Carnegie, známy autor a lektor predajných techník. A internet ja na budovanie vzťahu výborným nástrojom. Za veľmi nízke vstupné náklady možno byť v kontakte s tisíckami ľudí.
Aké sú nové trendy vo svete on-line biznisu a čo túto sféru podľa Vás ovplyvní počas najbližších 5 rokov?
Nárast používania sociálnych médií, e-commerce, aplikácia a predaj cez mobilné zariadenia zmení náš vzťah k technológiám a k dodávateľom. Predstavte si, že idete okolo obchodu a zrazu “bling”, príde vám správa o špeciálnej ponuke. Opäť však pripomínam: podnikatelia by sa mali sústrediť najskôr na zvládnutie základov svojho biznisu.
Je možné niektoré vaše skúsenosti aplikovať aj na biznis mimo internetu?
Rozhodne. Princípy, ako si získať klienta, psychológia predaja, techniky, čo robiť potom, ako zostať v kontakte, systematizácia procesov… . To sú všetko kroky, ktoré platia rovnako v online aj v “offline” svete.
Vo svete existujú stovky motivačných techník. Čím je tá vaša odlišná?
Ľudia motiváciu nepotrebujú. Môj workshop nie je “motivačným seminárom”. Ľudia potrebujú objaviť, čo je ich vášňou, čo je ich zmysel života, ktorou cestou kráčať. Ja sa preto na workshope snažím previesť účastníkov technikami, ktoré im pomôžu identifikovať a eliminovať ich negatívne a limitujúce vnútorné presvedčenia, ktoré im nedovoľujú pohnúť sa vpred. Pomôže im to pripraviť sa a odpichnúť sa. Je to účinnejšie ako vonkajšia “motivácia”.
Aké sú vaše doterajšie úspechy?
Pravdou je, že počas prvého roka môjho podnikania som sa naučil základy, ktoré dodnes používam pre rozvoj svojho biznisu. Vďaka znalostiam z oblasti podnikania a marketingu som rozbehol viacero firiem a za desať rokov som predal služby a produkty za 10 miliónov dolárov.
Čo všetko sa môžu dozvedieť návštevníci workshopu, ktorý organizujete 17. a 18. mája 2014 v Bratislave?
V Bratislave organizujeme intenzívny dvojdňový workshop, ktorý sa volá Laptop Millionaire LIVE. Je pre všetkých, ktorý túžia zmeniť svoj život a dosiahnuť výrazne lepšie výsledky vo svojom biznise a finančnom živote. Je ideálny pre ľudí, ktorí chcú začať svoj vlastný biznis a pracovať z domu, ďalej pre podnikateľov a majiteľov firiem, hľadajúcich nové možnosti rozvoja a spôsoby, ako využiť internet pre rast svojich firiem.
Okrem iného na tomto workshope objasním
– 7 tajomstiev, ktoré dokážu reálne zmeniť život
– spôsoby, ako rozbehnúť online biznis
– dôvody, prečo finančný úspech začína v našej mysli
– ako si vytvoriť svoju “vlastnú ekonomiku“ a zabezpečiť sa prostredníctvom pasívnych príjmov
– nástroje, ako zarábať vďaka sociálnym sieťam
– taktiky guerilla marketingu
– techniky, ako objaviť svoje životné poslanie a životný cieľ
– a prezradím aj jednoznačný vzorec úspechu.
Veľmi sa na slovenské publikum teším.
SÚŤAŽ Vyhrajte vstup na workshop MARKA ANASTASIHO,ktorý sa uskutoční 17. a 18. mája 2014 v Bratislave Súťaží sa o 3 vstupenky, každá v hodnote 397 eur Súťaž prebieha od 27.4. – do 4.5.2014 |
---|
Rozhovor pripravil Ivo Trávniček, foto: archív M. Anastasiho