Novinky v zdaňovaní príjmov fyzických osôb po 1. 1. 2020
Vládna novela zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č.595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej iba „zákon o dani z príjmov“) obsahuje okrem iného aj opatrenia, ktoré sa týkajú zdaňovania príjmov fyzických osôb.
Príjmy zo závislej činnosti
Do konca roka 2019 sa za nepeňažný príjem zamestnanca považovalo aj nepeňažné plnenie poskytnuté zamestnancovi zamestnávateľom, ktorý je platiteľom dane, pričom zamestnávateľ toto nepeňažné plnenie, okrem príjmov podľa § 5 ods.1 písm. j) a k) a ods.3 písm. a) zákona o dani z príjmov, mohol navýšiť na sumu vypočítanú podľa Prílohy č.6. Za príjem zo závislej činnosti zamestnanca sa v tomto prípade považoval takto navýšené nepeňažné plnenie. Počnúc rokom 2020 sa však úplne vypúšťa Príloha č.6 k zákonu o dani z príjmov, a postup navyšovania nepeňažného plnenia sa ponecháva na samotnom zamestnávateľovi. Z dôvodu nadbytočnosti sa zo zákona vypúšťa tiež nemožnosť brutácie zdaniteľných príjmov podľa § 5 ods.1 písm. j) zákona o dani z príjmov a to z dôvodu, že ide o príjmy napr. členov volebných komisií, ktoré sú oslobodené od dane a aj od odvodov a vypúšťajú sa aj príjmy podľa § 5 ods.1 písm. k) zákona o dani z príjmov, ktorými sú príjmy dôchodcov od bývalého zamestnávateľa.
Z dôvodu zvýšenia potreby dosiahnutia vyššej a lepšej kvalifikácie zamestnancov potrebnej pre činnosť zamestnávateľa sa od 1.januára 2020 spresňuje a rozširuje oslobodenie „benefitov“ poskytnutých zamestnávateľom vo forme zamestnávateľom zabezpečeného vzdelávania, ktoré je zadefinované napríklad v ustanoveniach Zákonníka práce, zákona o štátnej službe profesionálnych vojakov, a aj v zákone o štátnej službe. Konkrétne sa jedná o prehlbovanie kvalifikácie, rekvalifikáciu ako aj zvyšovania kvalifikácie. Od dane z príjmov bude však oslobodený príjem vo forme zabezpečenia a poskytovania vzdelávania vtedy, ak sú tieto vzdelávacie aktivity predpokladom pre vykonávanie podnikateľskej činnosti zamestnávateľa. Ak ide o aktivity v rámci celoživotného vzdelávania hradené zamestnávateľom, ktoré nesúvisia s podnikateľskou činnosťou zamestnávateľa, nebude sa jednať o príjem oslobodený od dane zo závislej činnosti na strane zamestnanca a na strane zamestnávateľa nepôjde o daňovo uznaný výdavok. V nadväznosti na ustanovenia Zákonníka práce a iné osobitné predpisy bude oslobodené od dane z príjmov vzdelávanie zabezpečované zamestnávateľom, ktorým sa rozumie aj zvyšovanie kvalifikácie zamestnanca formou absolvovania (dodatočného) komplexného študijného programu na niektorej zo stredných príp. vysokých škôl, pričom u zamestnanca dochádza k zvýšeniu dosiahnutého stupňa vzdelania (napr. získanie maturity, absolvovanie vysokoškolského štúdia a pod.). Ide o tie prípady vzdelávania zamestnancov, ktorých potrebu a nevyhnutnosť vie zamestnávateľ odôvodniť. Z toho dôvodu od 1.1.2020 platí, že pokiaľ ide o zvyšovanie stupňa vzdelania na vysokoškolské vzdelanie 1. alebo 2. stupňa, musí byť splnená podmienka trvania pracovnoprávneho alebo štátnozamestnaneckého vzťahu zamestnanca u zamestnávateľa k začiatku príslušného akademického roka nepretržite aspoň 24 mesiacov.
V prémiovej časti obsahu nájdete:
- Oslobodenie od dane z príjmov FO
- Odpočitateľné položky od základu dane
- Základ dane a sadzba dane z príjmov fyzických osôb
Príklad
Študent práv s ukončeným prvým stupňom právnickej fakulty je zamestnaný v komerčnej kancelárii. Aby ho mohol zamestnávateľ vyslať aj na samostatné zastupovanie v právnych konaniach musí mať dokončený druhý stupeň vysokoškolského štúdia. Potrebu zvýšenia kvalifikácie tohto svojho zamestnanca by zamestnávateľ preukázal zvýšeným počtom klientov, ktoré je potrebné zastupovať v právnych konaniach. Zamestnávateľ nemá potrebu zamestnať iného zamestnanca s ukončeným vysokoškolským vzdelaním, ale má záujem podporiť a vyučiť si už svojho zamestnanca.
Počnúc rokom 2020 pôjde v predmetnom prípade o nepeňažný príjem zamestnanca oslobodený od dane, za predpokladu splnenia podmienok, že potrebu a nevyhnutnosť tohto vzdelávania zamestnanca dokáže zamestnávateľ odôvodniť a trvanie pracovnoprávneho vzťahu zamestnanca u zamestnávateľa k začiatku príslušného akademického roka bude nepretržite aspoň 24 mesiacov.
Vzhľadom na nulovú aplikáciu právnej úpravy pôvodne uvádzanej v § 5 ods.7 písm. h) zákona o dani z príjmov, sa od 1.januára 2020 jej znenie nahrádza novým oslobodeným druhom príjmu, ktorým sú príspevky zo sociálneho fondu na lekársku preventívnu prehliadku, poskytovanú nad rámec zákona č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Ide tak opatrenie, ktorým zamestnávateľ podporí účasť zamestnancov na lekárskych preventívnych prehliadkach a efektívnym a účinným spôsobom bude u zamestnancov podporovať ochranu ich zdravia a prevenciu pred rôznymi civilizačnými ochoreniami (môže ísť napr. o preventívne vyšetrenie zamestnancov určitého veku alebo zamestnania na srdcovo-cievne alebo iné ochorenia ohrozujúce túto skupinu zamestnancov, onkologické prehliadky, mamografické a sonografické vyšetrenia napr. u žien, vyšetrenie zraku zamestnancov pracujúcich s počítačmi a pod.) Zo sociálneho fondu však nie je možné uhrádzať prípadné náklady na preventívne lekárske prehliadky skupín zamestnancov, ktoré je zamestnávateľ povinný vykonávať podľa osobitných predpisov na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci.
Do konca roku 2019 je od dane z príjmov oslobodený príjem zamestnanca v podobe nepeňažného plnenia poskytnutého zamestnancovi v pracovnom pomere od zamestnávateľa, ktorého prevažujúca činnosť je výroba vykonávaná vo viaczmennej prevádzke, a to na účely zabezpečenia ubytovania zamestnanca podľa § 19 ods. 2 písm. s) druhého bodu zákona o dani z príjmov v úhrnnej sume najviac 60 eur mesačne, ktoré sa určí v pomernej výške podľa počtu dní, v ktorých bolo zabezpečené ubytovanie v príslušnom kalendárnom mesiaci. Ak takto určené plnenie do konca roku 2019 presiahne sumu 60 eur alebo jej pomernú časť zodpovedajúcu výške podľa počtu dní ubytovania v príslušnom kalendárnom mesiaci, do zdaniteľných príjmov sa zahrnie len plnenie nad takto ustanovenú sumu. Novelou zákona o dani z príjmov účinnou od 1.januára 2020 sa táto suma oslobodenia nepeňažného plnenia poskytnutého zamestnávateľom zamestnancovi na ubytovanie zvyšuje na 100 eur. Podľa prechodného ustanovenia sa oslobodenie tohto typu nepeňažného príjmu zamestnancov v sume najviac 100 eur použije prvýkrát pri poskytnutí ubytovania po 31. decembri 2019.
Oslobodenie od dane z príjmov FO
V rámci ustanovenia § 9 ods. 1 písm. k) zákona o dani z príjmov sa počnúc rokom 2020 spresňujú podmienky pre oslobodenie príjmu z predaja cenných papierov prijatých na regulovaný trh tak, aby bolo obchodovanie na regulovanom trhu podporené vo väčšej miere. Od dane z príjmov budú tak oslobodené príjmy z predaja cenných papierov podľa § 8 ods. 1 písm. e) zákona o dani z príjmov prijatých na obchodovanie na regulovanom trhu alebo na obdobnom zahraničnom regulovanom trhu, a to po uplynutí jedného roka od ich nadobudnutia, ak doba medzi ich prijatím na regulovaný trh alebo obdobný zahraničný regulovaný trh a predajom presiahne jeden rok. Táto nová úprava sa zavádza aj z dôvodu zamedzenia daňovým špekuláciám systémom vkladania cenných papierov pred predajom na regulovaný trh, aby sa mohli následne predať s oslobodením od dane, nakoľko ročná doba od nadobudnutia uplynula. Od dane však naďalej nebude oslobodený príjem z predaja cenných papierov, ktoré boli obchodným majetkom daňovníka.
Novelou zákona o dani z príjmov sa s účinnosťou od 1.januára 2020 mení aj ustanovenie § 9 ods.2 písm. i) prvý bod. Plnenia z poistenia majetku a plnenia z poistenia zodpovednosti za škodu poskytnuté daňovníkovi ako náhrada škody resp. náhrada za stratu na zárobku po skončení pracovnej neschopnosti od poisťovne budú od 1.1.2020 u tohto daňovníka, ktorého schopnosť vykonávať doterajšiu činnosť v dôsledku úrazu klesla o viac ako 40 %, od dane z príjmov oslobodené v závislosti od obdobia, na ktoré sa toto poistné plnenie vypláca. Podľa zákonodarcu totiž na základe získaných informácií a praktických zistení či už zo strany poškodených daňovníkov ako aj zo strany Slovenskej asociácie poisťovní vyplýva, že jednorazové vysporiadanie odškodnenia budúcich poistných nárokov, poškodení daňovníci uprednostňujú pred pravidelným vyplácaním mesačnej úrazovej renty. Dohoda o jednorazovom odškodnení sa javí ako výhodná nie len pre poisťovne, pre ktoré je administratívne jednoduchšia, ale najmä pre poškodených daňovníkov. V prípade jednorazového odškodnenia má poškodený daňovník k dispozícii významnú sumu prostriedkov, ktoré spravidla použije na finančne náročné investície do nevyhnutných predovšetkým stavebných úprav, spojených s bezbariérovým prístupom v rámci svojho obydlia. Títo zdravotne hendikepovaní ľudia častokrát nemajú inú možnosť, ako inak by mohli získať peniaze na tento účel. Práve z tohto dôvodu sa zvýšila hranica oslobodenia uvedeného druhu príjmu u spomínanej skupiny daňovníkov z pôvodnej maximálnej sumy vo výške nezdaniteľnej časti základu dane na daňovníka platnej v danom zdaňovacom období na sumu jej násobku podľa počtu rokov, na ktoré sa poistné plnenie ako náhrada za stratu na zárobku daňovníkovi vypláca, maximálne však do výšky 20 000 eur za zdaňovacie obdobie. Oslobodenie od dane si daňovník bude môcť uplatniť výlučne v roku vyplatenia plnenia komerčnou poisťovňou. Rok, v ktorom bolo plnenie daňovníkovi vyplatené sa započítava do počtu rokov na tento účel.
Odpočitateľné položky od základu dane
Nezdaniteľné časti základu dane rástli v posledných rokoch pomalšie ako mzdy, čím sa daňové zaťaženie fyzických osôb zvyšovalo. Daň z príjmu tvorí postupne vyššiu časť zo mzdy zamestnanca, čo je najmarkantnejšie pri zamestnancoch zarábajúcich minimálnu mzdu. Kým napríklad v roku 2014 neplatili žiadnu daň z príjmov, tak v roku 2019 ich daň z príjmu vychádza na 23,97 eur mesačne. Počnúc rokom 2020 sa preto zvyšuje nezdaniteľná časť základu dane na daňovníka tak, aby sa zvýšili čisté príjmy fyzických osôb.
Konkrétne sa nezdaniteľná časť základu dane na daňovníka zvyšuje počnúc zdaňovacím obdobím roka 2020 na sumu zodpovedajúcu 21-násobku sumy platného životného minima. Mení sa aj výška posudzovaného základu dane na možnosť uplatnenia plnej nezdaniteľnej časti základu dane na daňovníka, a to zo 100 násobku sumy životného minima na 92,8 násobok. Aj pri znížení koeficientu vyklesávania tejto nezdaniteľnej časti základu dane na 92,8 násobok platného životného minima za súčasného navrhovaného zvýšenia výšky nezdaniteľnej časti základu dane na 21 násobok platného životného minima si v porovnaní so súčasným systémom polepšia všetci do výšky 100 násobku životného minima, pričom tí čo majú základ dane nad 100-násobkom životného minima budú užívať výhody ako v súčasnosti.
Nezdaniteľná časť na daňovníka (na mesiac) pri výpočte preddavkov na daň v roku 2020 bude 367,85 eura. V ročnom zúčtovaní resp. daňovom priznaní za rok 2020 sa bude uplatňovať nasledovne:
- Ak daňovník dosiahne základ dane do 19 506,56 eura (92,8-násobok životného minima), tak nezdaniteľná časť na daňovníka za rok 2020 je 4414,20 eura.
- Ak daňovník dosiahne základ dane vyšší ako 19 506,56eura, tak nezdaniteľná časť na daňovníka sa vypočíta nasledovne:
9290,84 – (základ dane : 4)
kde suma 9290,84 = 44,2-násobok životného minima
Výsledok sa zaokrúhľuje na eurocenty matematicky.
Ak daňovník dosiahne základ dane 37 163,36 eura a viac, tak nezdaniteľná časť na daňovníka bude nula.
Počnúc rokom 2020 sa v oblasti uplatňovania nezdaniteľných častí základu dane úplne vypúšťajú odseky týkajúce sa dobrovoľných príspevkov do tzv. II. piliera dôchodkového sporenia, pričom však v prípade, ak by došlo k porušeniu podmienok podľa § 11 ods.9 zákona o dani z príjmov účinného do 31.12.2019, musí byť dodržaný postup určený v tomto ustanovení. Napokon možno uviesť, že sa spresňuje aj spôsob odpočítania nezdaniteľnej časti na kúpeľníctvo v prípade manželov.
Základ dane a sadzba dane z príjmov fyzických osôb
Novelou zákona o dani z príjmov sa počnúc rokom 2020 zavádza nová sadzba dane vo výške 15% pre fyzické osoby dosahujúce príjmy z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti a to v prípade, ak ich príjmy (výnosy) v príslušnom zdaňovacom období neprekročia sumu 100 000 eur.
Pre zabezpečenie možnosti uplatnenia tejto nižšej sadzby dane sa mení výpočet základu dane daňovníka – fyzickej osoby uvedený v § 4 zákona o dani z príjmov a to tak, že bude samostatne vypočítavať:
- základ dane podľa § 4 ods. 1 písm. a) zákona o dani z príjmov, v ktorom vypočíta súčet základov dane (čiastkových základov dane) z príjmov zo závislej činnosti, z príjmov z prenájmu a z použitia diela a umeleckého výkonu a z ostatných príjmov a
- základ dane (čiastkový základ dane) z príjmov z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti.
V tejto nadväznosti sa upravuje aj postup pri odpočítaní nezdaniteľných častí základu dane, kde spôsob výpočtu zostáva rovnaký, ale v prípade súbehu príjmov zo závislej činnosti s príjmami z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti, bude ustanovený prednostný odpočet nezdaniteľných častí od základu dane (čiastkového základu dane) z príjmov zo závislej činnosti a až ak by nejaká suma nezdaniteľných častí ešte zostala neuplatnená, túto si následne odpočíta od základu dane z príjmov z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti.
V prípade, ak by ale daňovníkove príjmy (výnosy) z podnikania alebo z inej samostatnej zárobkovej činnosti presiahli za zdaňovacie obdobie výšku 100 000 eur, jeho sadzba dane sa bude vypočítavať rovnako ako tomu je v súčasnosti a to progresívnou sadzbou dane vo výške 19% a 25% zo základu dane (čiastkového základu dane) z týchto príjmov.