Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
Zakúpiť členstvo
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
FOAF.sk - Aký má firma zisk? Kto ju vlastní? Kto má dlhy? Zistite TU

Čo je to segmentácia trhu a ako prebieha v praxi?

segmentácia trhu
segmentácia trhu Foto: Getty Images
6. júna 2024 277762230_10227855937332247_5827520268110490218_n.jpg Zdroj Podnikam.sk Tlačiť

Firmy často využívajú pri voľbe trhových segmentov cielený marketing, ktorý zahrňuje identifikáciu hlavných trhových segmentov, voľbu jedného alebo niekoľkých príťažlivých segmentov, vývoj vhodného produktu a marketingových programov zodpovedajúcich špecifickým zákazníckym potrebám a prianí v danom trhovom segmente.

Pod segmentáciou trhu rozumieme rozdelenie celkového trhu na viac menších trhových segmentov. Ide o metódu marketingového riadenia podniku, kedy marketingový pracovník analyzuje trh, na ktorom chce podnik pôsobiť. Cieľom analýzy trhu je spoznať štruktúru konkrétneho trhu a identifikovať potenciálnych zákazníkov, ktorí majú podobné požiadavky.

Jednotlivé skupiny zákazníkov môže potom spoločnosť účelnejšie cielene marketingovo osloviť svojimi produktami, či službami. Namiesto širokého výrobného a marketingového programu spoločnosť prispôsobí produktu a marketingu požiadavkám cieľových zákazníkov. Pri väčšine produktov či služieb totiž nie je možné zamerať sa  na uspokojenie požiadaviek všetkých zákazníkov. Marketingová segmentácia zoskupí zákazníkov, ktorých potreby následne spoločnosť uspokojuje svojimi produktami a oslovuje ich svojim marketingom.

Ako segmentovať trh v praxi?

Segmentácia trhu zahŕňa niekoľko krokov.

  1. Prieskum trhu a vytvorenie kritérií pre segmentáciu
  2. Profilovanie zákazníkov na základe segmentačných kritérií do relatívne homogénnych skupín, určenie veľkosti segmentov a vytvorenie ich profilov
  3. Výber cieľového segmentu spoločnosti, na ktorý sa bude zameriavať

Kritériá segmentácie

Spoločnosť si môže pri segmentácii vyberať z veľkého množstva rôznych kritérií. Najčastejšie spoločnosti rozlišujú tieto kritériá:

  • Geografické – priestorové rozdelenie zákazníkov(štáty, kraje, mestá)
  • Demografické – delenie podľa veku, pohlavia, etnika, náboženstva, rodinného stavu, atď.
  • Socioekonomické – delenie podľa ekonomického statusu, vzdelania, povolania, príjmu, atď.
  • Psychologické – delenie podľa psychologického profilu (životné záujmy, postoje, hodnoty)
  • Nákupné správanie – delenie podľa frekvencie a rozsahu nákupov, lojality, atď.

Najčastejšie využívanými segmentačnými kritériami sú psychologické kritériá a nákupné správanie, keďže účelom segmentácie trhu je zvyčajne práve snaha identifikovať nákupné zvyklosti a predpoklady správania budúcich zákazníkov spoločnosti. Zákazníci s rozdielnymi psychologickými charakteristikami alebo životným štýlom majú zvyčajne rozdielne preferencie ohľadne produktov či služieb.
Vytvorené trhové segmenty musia zoskupovať zákazníkov s čo najpodobnejšou charakteristikou, aby boli čo možno najhomogénnejšie a zároveň by sa mali jednotlivé segmenty od seba čo najviac odlišovať, aby nedochádzalo k prekryvu zákazníkov v jednotlivých segmentoch.

Prínos segmentácie

Prínosom segmentácie trhu pre spoločnosť je, že sa vie sústrediť na konkrétny cieľový trh a tak lepšie pripraviť cielenú marketingovú stratégiu, čím môže získať väčší výnos pri nižších nákladoch, ako pri cielení stratégie na celý trh. Taktiež môže spoločnosť diferencovať svoje produkty podľa požiadaviek konkrétnych segmentov a vylepšiť tak svoje produkty oproti konkurencii.

Segmentácia tiež môže spoločnosti pomôcť pri rozlišovaní príležitostí a hrozieb na trhu a vyvinúť nový produkt, ktorý by bol pre trh zaujímavý. Takto môže spoločnosť získať výhodu rýchlejšej reakcie na požiadavky trhu oproti konkurencii.

277762230_10227855937332247_5827520268110490218_n.jpg

Ing. Lenka Falatová študovala manažment na ekonomickej univerzite. Následne pôsobila niekoľko rokov ako produktová manažérka vydavateľstva odbornej literatúry, kde sa venovala problematike živnostenského podnikania, daní, účtovníctva, ale aj školstva a odpadového hospodárstva. Následne pracovala na pozícii produktovej manažérky a projektovej manažérky. Venuje sa tiež problematike E-commerce, AI a automatizácii a procesnej analýze v podnikoch.

K téme

FOAF.sk firmy - Hosp. výsledky, súvahy, výkazy, DLHY, vlastníci - Zistite TU

Témy

know-howknowhowrok 2024segmentácia trhu

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Podpora predaja

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Eurofondy
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Koronavírus
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Medzinárodné účtovné štandardy - IAS/IFRS, US GAAP
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo a manažment
Právo, Pracovné právo
Predaj
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Smernice
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Účtovníctvo verejnej správy
Umelá inteligencia
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

november

21nov8:30Zákonník práce v roku 2024 – zmeny v praxi8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Personalistika,Pracovné právo

21nov8:30Ako využiť potenciál vašej značky na maximum - pomocou brand archetypov8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Riadenie

21nov8:30Zákonník práce v roku 2024 – zmeny v praxi8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Personalistika,Pracovné právo

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt | GDPR - Nastavenie sukromia
X