Ako pre agentúru SITA povedal riaditeľ portálu FinancnaHitparada.sk Maroš Ovčarik, rozhodnutie meniť poplatky je v kompetencii každej banky. Banky pri týchto zmenách podľa neho nemajú takmer žiadne obmedzenia, s výnimkou tlaku konkurenčných bánk. „Na trhu ponúkajú banky viac ako 60 rôznych balíkov. Je si teda z čoho vyberať, a preto osobne odporúčam si ponuky bánk porovnávať. Bežný účet je produkt, za ktorý platíme poplatok každý mesiac, preto aj malý rozdiel sa v dlhšom horizonte premietne do zaujímavej úspory,“ skonštatoval Ovčarik.
Tatra banka podľa vyjadrení hovorkyne Maríny Masárovej naposledy upravovala cenu za balík služieb v roku 2009. Vtedy zmenila všetky balíky služieb na jednotný typ a predchádzajúce, v niektorých prípadoch lacnejšie, už prestala ponúkať. Od roku 2009 banka balík služieb podľa Masárovej rozšírila o mnohé nadštandardné funkcionality, aby spĺňal nároky náročných klientov a poskytoval im vysoký komfort riešenia bankových služieb. Banka teda upravila cenník za účelom zvyšovania kvality služieb a modernizovania rôznych funkcionalít.
V rámci balíka služieb má pritom klient podľa Masárovej naďalej neobmedzene najpoužívanejšie bankové služby. „Popri zvýšení základnej ceny klientom naďalej prinášame možnosť mať balík služieb s 50 % alebo 100 % odpustením poplatku vďaka programu odmeňovania,“ pokračovala Masárová. Banka ho pritom upravila tak, aby reflektoval trendy vo využívaní bankových služieb. K vyhodnoteniu tzv. bilančnej sumy v banke pridali okrem depozít aj úvery. Zníženie poplatku za transakcie kartou Tatra banka nahradila znížením poplatku pri využívaní dvoch z jej piatich inovácií. Program odmeňovania tak podľa Masárovej reflektuje na aktuálnu zmenu klientskeho správania s cieľom motivovať k využívaniu služieb.
UniCredit Bank zaviedla poplatok za vedenie eurového bežného účtu
UniCredit Bank cenník pre občanov naposledy upravila k 1. decembru 2013. Zmeny podľa slov hovorkyne Zuzany Ďuďákovej súviseli s harmonizáciou produktovej ponuky balíkov služieb, kde banka rozšírila produktové portfólio o nové typy balíkov a zmenila názvy účtov. „V ponuke stále máme balíky služieb, ktoré môže mať klient po splnení podmienok aj zadarmo,“ povedala Ďuďáková.
Banka však zaviedla poplatok za vedenie eurového bežného účtu, a to 1,50 eura. K tomu banka uviedla, že už niekoľko rokov nemala vo svojej ponuke čisto len bežný účet. Samotný „holý“ bežný účet banka zaradila opäť do ponuky od 1. decembra 2013, a to v súvislosti s produktovou harmonizáciou.
Avšak svojou cenovou politikou UniCredit Bank podľa vyjadrenia motivuje svojich klientov k využívaniu balíkov služieb. Klienti, ktorí majú len bežný účet a využívajú aj ostatné bankové služby, platia totiž podľa Ďuďákovej na rozdiel od balíka služieb samostatne za všetky služby a produkty, ktoré súvisia s vedením a realizáciou bankových transakcií v zmysle aktuálneho cenníka. Tým sa však ich náklady na mesačnú základnú správu svojich financií môžu podľa nej v porovnaní s klientmi, ktorí využívajú niektorý z balíkov služieb, neprimerane navýšiť.
Ostatné banky zatiaľ nemenia
Ostatné oslovené banky, ako OTP Banka, Slovenská sporiteľňa, Sberbank, Poštová banka, Prima banka, ČSOB a VÚB banka, v blízkej budúcnosti neplánujú meniť poplatky za vedenie bežného účtu, resp. balíkov služieb pre občanov. „My sme v lete 2013 zaviedli komplexný balík, v ktorom sú všetky najpoužívanejšie služby za jednu cenu spolu s odmenou za každú platbu kartou. Takto budeme pokračovať aj naďalej,“ povedala hovorkyňa Poštovej banky Naďa Urbanová.
Prima banka podľa hovorkyne Evy Čonkovej eviduje neustále rastúci záujem klientov o jej účet. Preto neplánuje meniť výšku poplatku za jeho vedenie a ani iné parametre produktu. V ČSOB 69 % klientov s balíkom služieb ho má podľa hovorkyne Zuzany Eliášovej bez poplatku a 38 % klientov, neplatia za jeho vedenie ani cent vďaka tomu, že spĺňajú podmienky.