Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
Zakúpiť členstvo
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
FOAF.sk - Aký má firma zisk? Kto ju vlastní? Kto má dlhy? Zistite TU

Obchod ako umelecké dielo: Ako jeden z najväčších ukrajinských potravinových reťazcov Silpo premenil supermarkety na dizajnové priestory

Titulna.jpg
Foto: Silpo
15. augusta 2025 Autor Informačný servis Tlačiť

Predstavte si, že vstúpite do obchodu s potravinami a ocitnete sa v kybernetickom svete plnom blikajúcich kódov, tajomných zákutí, alebo naopak medzi goblinmi, prírodnými prvkami a hubami ako z rozprávky. Nie, to nie je opis výletu do sci-fi parku či tematického múzea. Je to realita každodenného nakupovania v supermarketoch Silpo – jednej z najväčších a najinovatívnejších obchodných sietí na Ukrajine.

Aj napriek tomu, že Silpo zatiaľ pôsobí výlučne na ukrajinskom trhu, jeho kreatívny a umelecký prístup k maloobchodu si zaslúži pozornosť aj slovenských čitateľov. Práve preto vám dnes prinášame pohľad do sveta, kde sa nákup mení na umelecký zážitok a supermarket na galériu.

Silpo – viac než len obchod

Značka Silpo vznikla v roku 1998 a je súčasťou rozsiahlej ukrajinskej skupiny Fozzy Group. Dnes má viac ako 300 prevádzok po celej Ukrajine a zamestnáva vyše 30 000 ľudí, ktorých s hrdosťou nazývajú „Perevershnyky“ – teda tí, ktorí prekračujú očakávania.

Zákazníkov Silpo neoznačuje ako „zákazníkov“, ale ako „hostí“. Tento prístup ukazuje, že ide o viac, ako len o šikovnú marketingovú stratégiu – ide o filozofiu. Silpo sa usiluje vytvoriť z nakupovania príjemný a nezabudnuteľný zážitok. Okrem samotného predaja potravín organizujú rôzne gastro festivaly, ochutnávky, divadelné podujatia a dokonca aj komentované prehliadky svojich prevádzok.

Jedným z množstva milých detailov sú aj krátke vtipné či filozofické správy vytlačené na pokladničných blokoch, prezývané „predpovede“. Stali sa rukopisom značky.

1.jpg
Foto: Silpo

Dizajn, ktorý prekvapí a očarí

Od roku 2014 sa značka Silpo vydala na odvážnu a netradičnú cestu, ktorá úplne zmenila pohľad na to, ako môže supermarket vyzerať a pôsobiť. Namiesto uniformných, sterilných priestorov sa Silpo rozhodlo priniesť do sveta maloobchodu dizajn, emóciu a estetický zážitok. Každá nová predajňa sa preto rodí ako samostatný, starostlivo premyslený tematický koncept, ktorý nielenže odráža aktuálne trendy, ale zároveň rozpráva vlastný príbeh. Výsledkom sú priestory, ktoré pripomínajú múzeum či galériu, nie supermarket.

„Každý z našich obchodov je unikátnym príbehom. Silpo už prevádzkuje viac ako 100 dizajnových supermarketov a 4 trhy Le Silpo – od kyberkultúry cez svet Malého princa, Antarktídu až po molekulárnu gastronómiu,“ hovoria v Silpo.

Tento prístup nie je len efektný, ale aj mimoriadne dôsledne realizovaný. Od roku 2018 je každý novootvorený supermarket Silpo navrhnutý ako osobitné umelecké dielo – jedinečný projekt, v ktorom sa prelínajú prvky architektúry, výtvarného umenia, digitálneho dizajnu, miestnych tradícií aj globálnych inšpirácií. Na tvorbe týchto interiérov sa podieľajú špičkoví ukrajinskí umelci, dizajnéri, architekti, ale aj zahraniční partneri vrátane známych značiek či dokonca diplomatických zastúpení.

Každý obchod tak nesie svoj vlastný rukopis – či už ide o futuristickú digitálnu krajinu plnú technologických detailov, zrkadlový labyrint inšpirovaný literatúrou, alebo lesný svet goblinov a prírodných symbolov. Silpo sa tak stalo priekopníkom nielen v ukrajinskom, ale aj širšom európskom priestore v tom, ako sa môže maloobchod meniť na umeleckú a zážitkovú platformu.

Silpo Cyberculture: Supermarket s digitálnym nádychom

V spolupráci s e-športovou legendou NAVI vznikol obchod, ktorý vzdáva hold digitálnej kultúre – od éry prvých počítačov až po moderný cyberpunk. Na svoje si tu prídu nadšenci počítačových technológii a retro herným nádychom. Pokladne pripomínajú mikroprocesory, nápisy sú vyskladané z klávesov, a stĺpy zobrazujú skutočný kód zo stránky Silpo.

2.jpg
Foto: Silpo

V jednej zóne sa nachádza „server room“ s blikajúcimi LED diódami a vo vitrínach svietia nostalgické odkazy na Windows, ako napríklad Silpo 98 – rok, kedy Silpo vzniklo. Pokladňa #404 je, samozrejme, odkazom na známu chybovú hlášku a skrýva pre hostí vtipné „easter eggy“, teda prekvapenia.

Neofolk: Moderná pocta tradícii

V kontraste s digitálnym dizajnom stojí koncept Neofolk – spojením ukrajinského ľudového umenia s modernou estetikou. Dominujú mu ručne vyrobené motanky (tradičné bábiky), výšivky a rustikálne prvky, ktoré symbolizujú súlad s prírodou.

Zaujímavým prvkom je „textová výšivka“, teda systém ornamentov, ktoré majú v sebe zakódované slová. Tento koncept vytvára vizuálne krásny a zaujímavý priestor s hlbokým kultúrnym významom, ktorý uchváti domácich aj turistov.

3.jpg
Foto: Silpo

Goblincore: Krása ukrytá v divočine

Pre milovníkov pomalého životného štýlu a divokej prírody je určený koncept Goblincore. Všetko tu pôsobí ako lesný príbytok – machové stĺpy, drevené tabule, hlinené textúry a ilustrácie rozprávkových goblinov. Každý detail podnecuje k spomaleniu a oceneniu jednoduchých vecí.

Tento 1500 m² veľký obchod je oázou pre tých, čo hľadajú pokoj a prírodu v ruchu mesta. Ide o impozantný a originálny nápad.

Cez zrkadlo: Supermarket ako ilúzia

Asi doposiaľ najavantgardnejší koncept – „Svet za zrkadlom“ – pozýva hostí do bludiska reflexných chodieb, zrkadlových zákutí a optických ilúzií. Inštalácia vo vstupnej časti – postava zrkadlového človeka so svietiacim srdcom – vytvára okamžitý wow-efekt.

Vo vnútri nájdete aj zrkadlového králika, ktorý vás pozýva „do krajiny zázrakov“. Exkluzívna séria fotografií od umelkyne Marty Syrko pracuje s vodou, ľadom a sklom – výsledkom sú surrealistické obrazy, ktoré dotvárajú celý zážitok.

Silpo nie je len o vzhľade

Za umeleckými fasádami, originálnymi nápadmi a kreatívnymi dekoráciami sa však ukrýva aj dôsledne vybudovaný obchodný systém. Silpo ponúka široký výber ukrajinských i dovážaných potravín. Silpo ponúka široký výber ukrajinských i dovážaných potravín. Dováža produkty z viac ako 60 krajín, čo rozširuje sortiment.

V rámci siete Silpo funguje približne 24 vlastných značiek, ako napríklad Premiya, Povna Chasha, Feels Good či Silpo. Reťazec prevádzkuje aj vlastnú pekárenskú výrobu Kraftyar, ktorá ponúka originálne produkty ako napríklad pohánkové bagety.

Iniciatíva „Lavka Traditsiy“ zase podporuje malých ukrajinských výrobcov – farmárov, syrárov, výrobcov medu či remeselných konzerv. Títo výrobcovia dostávajú príležitosť preniknúť na pulty veľkého supermarketu a získať tak širšie publikum a zaujať väčšie množstvo kupujúcich.

4.jpg
Foto: Silpo

Medzinárodné ocenenia dizajnu

Vďaka svojej originalite sa Silpo už deväť rokov po sebe objavuje v zoznamoch najzaujímavejších európskych obchodov podľa European Supermarket Magazine. Ich dizajn bol ocenený – a to nielen pre estetiku, ale aj za odvahu priniesť umelecké koncepty do bežného života.

Značka sa tak stáva symbolom toho, ako môže aj „obyčajný“ supermarket meniť tak monotónnu a každodennú činnosť, ako je nakupovanie potravín, na výnimočný zážitok. Práve preto si zaslúži pozornosť aj mimo Ukrajiny – napríklad na Slovensku.

Prečo je Silpo viac než len supermarket?

Silpo nie je len predajňa potravín – je to značka, ktorá zmenila spôsob, akým vnímame každodenné úkony. Kde iné reťazce stavajú na efektivitu a stereotyp, Silpo stavia na fantáziu a emócie. Z priestoru robí miesto, kde sa človek rád zdrží.

Ich dizajnové prevádzky nesú v sebe hlbší zmysel. Každý koncept rozpráva príbeh, čerpá z koreňov, oslavuje prírodu, technológie či zvedavosť. Značky ako Silpo pripomínajú, že aj bežné veci môžu pôsobiť kreatívne a ľudsky. Nákup sa mení na mikropríbeh – stretnutie s dizajnom, prírodou či minulosťou. A kvalita sa nemusí vylučovať s dostupnosťou.

Aj keď Silpo zatiaľ pôsobí výhradne na Ukrajine, jeho filozofia je univerzálna. Ukazuje, ako spojiť tradíciu, technológie a každodennosť. Možno práve toto je budúcnosť obchodov – nie len predávať, ale tvoriť svet, kam sa ľudia radi vracajú.

Ak raz uvidíte supermarket ako galériu, z ktorého znie hudba a víta vás zrkadlový králik – vstúpte. Možno to nebude len nákup, ale malý výlet za hranice reality.

Informačný servis

K téme

FOAF.sk firmy - Hosp. výsledky, súvahy, výkazy, DLHY, vlastníci - Zistite TU

Témy

dizajnové priestoryobchodPRukrajinský potravinový reťazec

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Správy

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Eurofondy
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Koronavírus
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Medzinárodné účtovné štandardy - IAS/IFRS, US GAAP
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo a manažment
Právo, Pracovné právo
Predaj
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Smernice
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Účtovníctvo verejnej správy
Umelá inteligencia
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť
Zmeny v stavebnej legislatíve

december

10dec8:30Transferové oceňovanie komplexne - trojdňové školenie pre začiatočníkov8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:DPH,DzP,Samospráva

10dec8:30Praktické skúsenosti po novele zákona o majetku obcí8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Samospráva

10dec8:30Transferové oceňovanie komplexne - trojdňové školenie pre začiatočníkov8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:DPH,DzP,Samospráva

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt | GDPR - Nastavenie sukromia
X