Za významnú investíciu by sa podľa poslaneckého návrhu mala považovať stavba s investičnými nákladmi minimálne 100 mil. eur namiesto súčasnej sumy 1 mld. Sk (33,194 mil. eur). Ďalšou podmienkou pre významnú investíciu má byť, že stavba bude národohospodársky významná alebo jej realizáciou sa vytvorí najmenej tristo nových pracovných miest. Zachovaná zostane požiadavka, že za významnú investíciu sa bude považovať len stavba, o ktorej vláda rozhodla, že jej uskutočnenie je vo verejnom záujme.
KDH tvrdí, že spomínaná poslanecká novela navrhuje rozšíriť podmienky, za ktorých je možné siahnuť cez inštitút vyvlastnenia na súkromné vlastníctvo. „Je absurdné uvažovať, že na základe vytvorenia tristo pracovných miest je možné siahnuť na súkromné vlastníctvo v tzv. verejnom záujme,“ povedal v utorok na tlačovej besede predseda KDH Ján Figeľ. Proces prijímania tejto novely je podľa neho veľmi rozporuplný, bez verejnej diskusie a medzirezortného pripomienkového konania.
V rozpore s Ústavou
„Pre KDH je to PPC číslo dve,“ prirovnal novelu o významných investíciách k Paroplynovému cyklu Figeľ. Pripomenul, že vláda pred Vianocami chcela v parlamente pretlačiť v skrátenom konaní novelu zákona o obnoviteľných zdrojoch energie, ale nakoniec musela ustúpiť. „Chytračina, ktorá smeruje k zlodejine orientovanej pre niekoľkých vyvolených, a už či to má slúžiť pre nejaké budovy a pozemky alebo pre ropovod cez Žitný ostrov alebo pre iné zámery, je to robené rýchlou ihlou, ale v rozpore s ochranou ústavnosti a základných slobôd a práv občanov,“ dodal o novele o významných investíciách Figeľ. KDH podľa neho urobí všetko preto, aby novela v parlamente nebola prijatá, a ak bude schválená v terajšej podobe, zvážia podanie na Ústavný súd SR, lebo ju považujú za protiústavnú.
„Návrh zákona má niekoľko výrazných ani nie otáznikov, ale výkričníkov. Vracia nás to pred rok 1989, kedy súkromné vlastníctvo bolo potláčané a nebolo rešpektované. Je absurdné uvažovať, že napríklad nielen diaľnica, ale administratívna budova alebo budova vo verejnom záujme má byť dôvodom pre vyvlastnenie,“ vyhlásil Figeľ.
„Kde je zaručené, že ak pominie takýto verejný záujem, nebude táto pôda alebo nadobudnuté vlastníctvo veľmi lacno alebo výhodne posunuté mecenášom, alebo tým, ktorí stoja v pozadí takéhoto verejného rozhodnutia, ani nie tak verejného záujmu,“ spýtal sa ďalej predseda KDH.
Zrýchlenie stavieb
Dôvodom súvisiacej zmeny stavebného zákona je podľa návrhu zrýchlenie procesu realizácie významnej investície. Vzhľadom na to, že jedným z kritérií na určenie stavby za významnú investíciu je rozhodnutie vlády, že jej uskutočnenie je vo verejnom záujme, nemá sa požadovať záväzné stanovisko miestnej samosprávy ako dotknutého orgánu v územnom konaní.
V prípade významných investícií budú pôsobnosť stavebného úradu vo veciach územného konania vykonávať obvodné úrady v sídle krajov. Ide o rovnaký mechanizmus, ktorý sa už v súčasnosti uplatňuje pri výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest. Pôsobnosť bývalých krajských stavebných úradov prešla od 1. januára 2013 na obvodné úrady v sídlach krajov na základe zákona o niektorých opatreniach v miestnej štátnej správe.
Poslanecká novela zákona o niektorých opatreniach týkajúcich sa prípravy významných investícií a zmeny stavebného zákona by mala po schválení nadobudnúť účinnosť 1. augusta. V programe súčasnej 19. schôdze parlamentu je v prvom čítaní.