Ide napríklad o podozrenia z korupcie pri železničných projektoch, kde sú prijímateľom Železnice Slovenskej republiky. Ďalšími dôvodmi trvajúceho pozastavenia platieb sú viacročná miera chybovosti OPD nad určené 2 % a problematika určenia lehoty na poskytnutie súťažných podkladov pri verejnom obstarávaní v siedmich operačných programoch, vrátane OPD.
Vyplýva to z listov generálneho riaditeľstva EK pre regionálnu politiku a Stáleho zastúpenia SR pri EÚ pre ministerstvo dopravy z 20. a 22. apríla, ktoré poskytlo médiám KDH. Brusel pozastavil v polovici februára platby nielen pre OPD, ale aj Operačný program Životné prostredie v spojitosti s mierou chybovosti vyššou ako 2 %. Pre druhý z nich však neskôr platby obnovil.
Smer podľa KDH tají škandál s eurofondmi na ministerstve dopravy. „Zdá sa, že vláda úmyselne mlčí o zásadných skutočnostiach, ktoré sprevádzajú stav v jednotlivých operačných programoch a v čerpaní eurofondov. Slovensko na to môže doplatiť,“ vyhlásil na brífingu predseda KDH Ján Figeľ. Pre Slovensko to podľa neho môže znamenať škodu na úrovni stoviek miliónov eur.
Ako povedal, Európska komisia v liste oznamuje SR zastavenie čerpania prostriedkov z najväčšieho operačného programu, teda OPD. Figeľ kritizoval vládu, že už tretí týždeň neinformovala pravdivo občanov o tejto dôležitej skutočnosti. „Zastavenie financovania programu Doprava Európska komisia zároveň spája s tým, že ide prehodnocovať a spätne kontrolovať všetky projekty, ktoré už boli zaplatené, resp. realizované,“ dodal Figeľ.
Železničné tendre vyšetruje OLAF
EK považuje za podstatný problém železničných tendrov z čias bývalého ministra dopravy Ľubomíra Vážneho. Vyslovila obavy a podozrenia z kartelizmu, konfliktu záujmov a chýb pri verejnom obstarávaní. Železničné tendre vyšetruje Európsky úrad pre boj proti podvodom (OLAF) a polícia pre podozrenie zo zneužitia prostriedkov peňazí EÚ.
Líder KDH pripomenul, že z tohto dôvodu je už rok pozastavené priebežné preplácanie zdrojov na modernizáciu železničnej infraštruktúry a Slovensko to platí z vlastného rozpočtu. Figeľ označil za zodpovedných ministra dopravy Jána Počiatka a podpredsedu vlády pre investície Ľubomíra Vážneho, ktorý zodpovedá aj za koordináciu eurofondov.
Ministri sa obviňujú navzájom
Ministerstvo dopravy v reakcii uviedlo, že preplácanie peňazí v OPD je prerušené od februára 2013. „Nespochybniteľným dôvodom prerušenia sú školácke chyby pracovníkov ministerstva dopravy pod vedením Jána Figeľa v roku 2011, kedy do Bruselu poslali na preplatenie aj faktúry, ktoré podľa pravidiel únie nie je možné preplácať z eurofondov,“ uviedol hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. Toto prerušenie podľa neho vychádza z auditu z apríla 2012, ktorý tieto pochybenia z čias ministrovania Jána Figeľa odhalil.
Klame vraj Figeľ
„Súčasné vedenie ministerstva dopravy intenzívne pracuje na odstránení tohto problému, súčasťou čoho je aj hustá korešpondencia s orgánmi EÚ. List, ktorým predseda KDH mával na tlačovej konferencii, už v prvej vete jasne obviňuje Jána Figeľa z klamstva alebo prinajmenšom absolútnej nekompetentnosti,“ pokračoval Kóňa. Vyšetrovanie železničných projektov podľa neho tiež nie je žiadnou novinkou, tento problém tu existoval už za ministra Figeľa.
Rezort dopravy o prerušení platieb informoval ešte vo februári. „To, že Ján Figeľ obviňuje ministerstvo z utajovania, je len snaha vyviniť seba a svojich ľudí. Je na zamyslenie, či práve takýmito tlačovými konferenciami pán Figeľ zakryje svoju neschopnosť a nekompetentnosť, alebo na ňu naopak ešte viac upozorní,“ dodal Kóňa.
Peniaze nestopli prvýkrát
Ministerstvo dopravy pripomína, že nejde o prvé prerušenie preplácania peňazí v OPD. „V stave, kedy bolo preplácanie prerušené, sme po Jánovi Figeľovi zdedili
rezort pred rokom. Čo Figeľ nebol schopný vybaviť osem mesiacov, administratíva Jána Počiatka dosiahla za tri mesiace. Máme pocit, že najväčšou hrozbou pre vyčerpanie eurofondov v doprave bol a naďalej je predseda KDH,“ informoval Kóňa.
„Ministerstvo dopravy je súčinné pri poskytovaní podkladov, ktoré sú od nás vyžadované zo strany OLAFu. Nie sme však účastníkmi konania, preto nemôžeme toto vyšetrovania nijakým spôsobom komentovať a čakáme na oficiálne vyjadrenie OLAF-u z Bruselu,“ uviedol Kóňa. OLAF vyšetruje už realizované železničné projekty modernizácie trate Žilina – Krásno nad Kysucou a dostavby zriaďovacej stanice Žilina Teplička, ako aj projekt modernizácie trate Nové Mesto nad Váhom – Zlatovce, ktorý je tesne pred ukončením.