Správny kouč pomáha koučovanému nachádzať jeho vlastnú cestu k vyriešeniu problému a využiť k tomu vlastný potenciál a zdroje.
Dôležité je rozhodnúť sa, kedy koučovať a kedy prikazovať
Manažér často riadi ľudí tým, že im vraví, čo majú robiť. Nariaďovať a prikazovať je totiž ľahké, rýchle a máte pocit, že veci sú pod kontrolou. Často tak robí preto, lebo sa to naučil od svojich predchodcov a je tam aj vplyv výchovy a kultúry. Nevšimne si však, že takéto správanie ľudí demotivuje, zbavuje zodpovednosti, iniciatívy, tvorivosti a podporuje skôr atmosféru strachu, frustrácie, či apatie.
Pocit, že má manažér situáciu pod kontrolou, je tak len iluzórny. Najčastejšie to pocíti, keď odíde z práce na dlhšie obdobie a potom sa hnevá, že sa na svojich ľudí nemôže spoľahnúť, že vznikajú mnohé vážne problémy a vlastne je nútený riešiť ich aj počas dovolenky. Do práce sa vracia s negatívnymi postojmi a pocitmi bez toho, aby si kvalitne oddýchol. Ďalším problémom bývajú tiché sabotáže zamestnancov a ohováranie, či intrigy za chrbtom. Manažéra stojí veľa energie vylaďovať konflikty a atmosféru v tíme a aj medzi tímami navzájom.
Manažér: hasič alebo kouč?
Mnoho manažérov venuje väčšinu času haseniu požiarov, aby dokázali splniť stanovené ciele a úlohy. Nezostáva im dosť času na dlhodobé plánovanie, tvorbu vízií, sledovanie konkurencie, nových produktov, aby si udržali celkový prehľad a strategické riadenie. Vtedy vznikne otázka, či si manažér môže dovoliť riadiť svojich ľudí koučovaním, keď prikazovanie je rýchlejšie?
Ak chce získať priestor na to, aby nebol len hasičom, ale skutočným manažérom, mal by začať o tom uvažovať. Koučovaním, totiž ľudia preberajú zodpovednosť za vykonanie úloh, cieľov na seba a kontrola plnenia úloh si nevyžaduje toľko času. Takýto spôsob komunikácie a riadenia prinesie manažérovi motivovanejších ľudí, ktorých nemusí stále tlačiť a upozorňovať na plnenie úloh, ale dokonca mu často prinesú nápady a zlepšenia, ktoré uľahčia prácu nielen jemu ale aj celému tímu, či firme. Samozrejme aj spôsob prikazovaním a nariaďovaním má v manažovaní svoje opodstatnenie.
Podľa čoho sa rozhodnúť medzi koučingom a príkazmi?
Odporúčame rozhodnúť sa podľa kritéria, ktoré je pre danú situáciu najdôležitejšie:
Čas
Ak je kritériom čas (krízový manažment), napríklad v neočakávanej krízovej situácii – výkon a vyriešenie situácie zabezpečíte najefektívnejšie pokynmi, čo má kto robiť. Pri vypuknutí požiaru, si asi s ľuďmi nesadnete a nezačnete preberať situáciu a názory tímu, lebo by vám určite zhorela nielen strecha, ale aj stolička pod zadkom. Tu musíte prevziať zodpovednosť sami za svoje rozhodnutia.
Kvalita
Ak je najdôležitejším kritériom v danej situácii kvalita, najlepšie výsledky pravdepodobne prinesie koučovanie zamerané na lepšie vnímanie a preberanie zodpovednosti podriadenými. Kvalitný výkon a výsledky zabezpečíte u podriadených len tak, že ju budú chcieť dosiahnuť aj oni. Ak by ste chceli nad nimi práskať bičom, asi sa ruka po krátkom čase unaví a vzdáte to, alebo prípadne dôjde od šľahov biča k zraneniam na jednej aj druhej strane.
Vedomosti
Ak je cieľom, čo najviac sa naučiť (napr. zvládať požadované zručnosť na danej pozícii), koučovanie umožní nielen si osvojiť čo najviac poznatkov, ale aj s dlhodobým efektom. Výskumy potvrdili, že len prístup založený na procese –povedz, ukáž a nechaj vyskúšať, vedie k dlhodobo najstabilnejším schopnostiam zapamätať si vedomosti a osvojiť potrebné zručnosti. Len čistým odovzdaním informácie si zapamätáme iba 10 % toho, čo si máme pamätať a ovládať.
Druhým, koučujúcim prístupom si pamätáme po troch mesiacoch dokonca až 65%. Preto ak manažér potrebuje, aby si jeho podriadení pamätali pokyny predávané osobne alebo na poradách a nestrácal čas neustálym pripomínaním a kontrolou, oplatí sa načrieť aj do koučovacieho prístupu. Dôležité však je, že ak chcete zabezpečiť dlhodobo stabilný a dobrý výkon, cesta vedie cez koučovanie druhých, ale aj seba samého.