Združenie cestných dopravcov ČESMAD Slovakia chce presvedčiť ministra dopravy Jána Počiatka o tom, že navrhovaný plošný zákaz vstupu nákladných automobilov nad 12 ton na regionálnych cestách II. a III. triedy je nesprávny.
„Je to brutálny zásah do podnikania v cestnej doprave,“ povedal v piatok na brífingu po mimoriadnom rokovaní prezídia ČESMAD-u jeho generálny tajomník Pavol Reich.
Opäť hrozia protesty kamionistov
(SITA) – Cestní dopravcovia by mali o tomto probléme rokovať s ministrom dopravy pravdepodobne na budúci týždeň. V prípade, že nedosiahnu zastavenie zákazu pre kamióny, nevylučujú ani protestné akcie. Cestní dopravcovia podľa neho odvádzajú na dani z motorových vozidiel v samosprávnych krajoch minimálne 140 mil. eur, na mýte pre automobily nad 3,5 tony sa vyberie okolo 160 mil. eur a platia takmer celú spotrebnú daň z nafty. „Minimálne 50 % zo zarobeného eura vraciame štátu. Už predchádzajúcej vláde sme povolili niektoré zákazy áut na cestách II. a III. triedy. Nejakým spôsobom, aj keď to bolo pre nás zložité, sme sa s tým vyrovnali,“ uviedol Reich. Cestní dopravcovia však už ďalej ustupovať nechcú.
„Je aj možnosť, že budeme jedni z ďalších, ktorí môžu spôsobiť sociálne nepokoje, ktoré na Slovensku už sú vo veľkej miere. Na rozdiel od všetkých, ktorí sociálne nepokoje robia, my sme tí, ktorí od tejto vlády nežiadame ani jeden cent. Chceme len naďalej podnikať tak, ako je to doteraz,“ dodal Reich. V súčasnosti platný zákaz pre automobily nad 12 ton na krajských cestách podľa neho neobmedzoval dopravu natoľko, že by to sťažilo rozvozy a iné dopravné výkony.
V pondelok sa na ministerstve dopravy uskutoční už dlhodobo plánované stretnutie, kde sa predstavitelia ministerstva stretnú so zástupcami oboch združení cestných dopravcov. Okrem ČESMAD-u sa na ňom zúčastní aj Únia autodopravcov Slovenska. „Minister dopravy Ján Počiatek je na tomto stretnutí pripravený vypočuť si všetky pripomienky dopravcov a rokovať o všetkých ich návrhoch,“ informoval agentúru SITA hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. Ministerstvo preto nerozumie úplne presne, prečo ČESMAD teraz volá po stretnutí, ktoré je už dlhší čas naplánované.
Problémy v obciach
Ministerstvo dopravy tvrdí, že obavám autodopravcov rozumie. „Na druhej strane vnímame argumenty samospráv a obyvateľov obcí, popod ktorých okná jazdí denne niekoľko stoviek kamiónov. Preto je v záujme všetkých ľudí na Slovensku, aby sa nastavil taký systém, pri ktorom nákladná kamiónová doprava bude jazdiť iba po tých trasách, ktoré sú na to určené a dimenzované,“ zareagoval Kóňa.
Podľa rozhodnutia vlády minister dopravy Ján Počiatek by mal do konca júna 2013 preskúmať možnosť legislatívnej úpravy obmedzenia tranzitu nákladných vozidiel na cestách II. a III. triedy vo vlastníctve krajov. Minister vnútra Robert Kaliňák má už od začiatku budúceho roka zabezpečiť pravidelné a efektívne policajné kontroly dodržiavania obmedzení prejazdov nákladnej dopravy na uvedených regionálnych cestách. Kabinet Roberta Fica o tom rozhodol spolu s ďalšími opatreniami 21. novembra na spoločnom zasadnutí s predsedami samosprávnych krajov a zástupcami Združenia miest a obcí Slovenska. Samosprávne kraje sa sťažujú na to, že nákladné automobily neprimerane zaťažujú a ničia cesty II. a III. triedy, ktoré sú v ich správe, a preto žiadajú zakázanie tranzitu kamiónov.
Nechcú meniť trasy
Z dopravného hľadiska by podľa cestných dopravcov bolo absurdné, aby v prípade plošného zákazu pre kamióny menili všetky existujúce logistické trasy. Keby sa kamióny vrátili z regionálnych ciest na cesty I. triedy, ešte viac by sa zvýšilo ich zaťaženie. „Máme príklady cesty medzi Bardejovom a Prešovom, kde je 30 kilometrov cesty II. triedy. Sú na nej štyri obce a dopravca, ktorý by to obchádzal cez Sabinov, tak spraví 80 kilometrov a prejde deviatimi obcami,“ dodal Reich. V tomto prípade podľa neho nejde o obchádzanie cesty s výberom mýta, lebo najmenej 50 až 60 % tejto cesty I. triedy je v intraviláne obcí, kde sa mýto nevyberá.
ČESMAD bude naďalej sledovať vývoj návrhu na úplný zákaz tranzitu kamiónov na cestách II. a III. triedy. Združenie považuje spomínaný návrh za populistický, lebo má pomôcť predsedom samosprávnych krajov v kampani pred voľbami koncom budúceho roka, a preto očakáva, že bude zastavený. Ak sa tak nestane, cestní dopravcovia hrozia znížením platieb do štátneho rozpočtu, napríklad tým, že budú registrovať návesy v okolitých štátoch. Dane z motorových vozidiel sú tam oveľa nižšie ako na Slovensku.