Ako čo najefektívnejšie komunikovať s daňovým úradom?
Komunikácia s daňovým úradom môže byť pre niekoho bežnou aktivitou, no pre iného môže predstavovať problém. Je možné preniesť túto činnosť na niekoho iného? A za akých podmienok? Je vždy potrebné tlačivo alebo sa dá napríklad vybaviť aj elektronická registrácia na daňovom úrade, napríklad motorového vozidla, fyzickej osoby pri prenájme bytu alebo registračnej pokladne?
Možnosti vystupovania pred správcom dane
Splnomocnenie
- môže udeliť daňový subjekt písomne alebo ústne do zápisnice správcu dane,
- v prípade písomného plnomocenstva nie je potrebné úradné overenie podpisu,
- plnomocenstvo je voči správcovi dane účinné dňom jeho doručenia správcovi dane (pri písomnom plnomocenstve), alebo dňom udelenia (pri ústnom udelení do zápisnice u správcu dane).
Rozsah, v akom sa môže nechať daňový subjekt zastupovať
- ak bude v plnomocenstve špecifikovaný rozsah, napríklad pre účely daňovej kontroly, správca dane bude doručovať písomnosti vo veci daňovej kontroly odo dňa doručenia oznámenia o daňovej kontrole až do dňa ukončenia daňovej kontroly tomuto zástupcovi a tiež komunikovať s týmto zástupcom,
- ak nebude v plnomocenstve špecifikovaný rozsah, bude plnomocenstvo považované za všeobecné, t. j. pre účely na zastupovanie pri celej správe daní.
Udelené plnomocenstvo nebráni tomu, aby daňový subjekt komunikoval so správcom dane sám a rovnako môže daňový subjekt sám aj doručovať podania. |
---|
Ako vypĺňať tlačivá
- prostredníctvom webovej stránky www.drsr.sk – „Vyplnenie tlačív“ (menu „rýchle voľby“),
- prostredníctvom aplikácie eDANE (na webstránke www.drsr.sk), ktorá umožňuje pohodlne vyplniť a následne vytlačiť jednotlivé druhy daňových priznaní.
Podanie sa môže uskutočniť
- v písomnej forme (napr. vyplnením tlačív prostredníctvom webovej stránky www.drsr.sk, ich vytlačením a zaslaním miestne príslušnému správcovi dane,
- elektronickými prostriedkami (pohodlnejší a rýchlejší spôsob)
Elektronické podávanie písomností
- registráciu daňového subjektu (používateľa) na portáli daňovej správy a
- autorizáciu daňového subjektu (používateľa) na miestne príslušnom daňovom úrade.
Ako sa stať autorizovaným používateľom elektronických služieb?
- záujemca sa sám zaregistruje na portáli registrácia na https://www.drsr.sk/wps/portal/registracia a vytlačí si Registračný formulár používateľa (s prideleným ID)
- používateľ s prideleným ID na portáli (FO, konateľ PO alebo zástupca v daňovom konaní) sa dostaví na miestne príslušný daňový úrad, kde vykoná autorizáciu.
- ak sú tieto osoby zamestnanci spoločnosti, môžu byť poverené viaceré naraz na zasielanie všetkých elektronických dokumentov,
- ak nie sú zamestnancami, každá osoba môže byť splnomocnená na zasielanie jedného alebo viacerých typov dokumentov, tieto plnomocenstvá sa však nesmú prekrývať (napr. jeden zástupca bude splnomocnený na elektronické doručovanie daňových priznaní k DPH a druhý bude splnomocnený na elektronické doručovanie hlásení na závislú činnosť atď.).
Odvolanie proti rozhodnutiu vydanému správcom dane
- Proti rozhodnutiu možno podať odvolanie, ak daňový poriadok neustanovuje inak, alebo ak sa účastník konania odvolania nevzdal písomne alebo ústne do zápisnice.
- Odvolanie sa podáva písomne alebo ústne do zápisnice u správcu dane alebo orgánu, ktorého rozhodnutie je odvolaním napadnuté.
- Odvolanie možno podať do 15 dní odo dňa doručenia rozhodnutia, proti ktorému odvolanie smeruje, ak tento zákon neustanovuje inak; najneskôr do uplynutia tejto lehoty možno podané odvolanie zmeniť alebo doplniť
Pri komunikácii s daňovým úradom je možné sa nechať zastupovať aj pri registračných povinnostiach, napríklad v takých situáciách ako je registrácia s.r.o., občianskeho združenia alebo prihlásenie auta na daňový úrad. Taktiež sa dá podať sprostredkovane aj žiadosť o zrušenie registrácie.