Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
Zakúpiť členstvo
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

Ako čo najefektívnejšie komunikovať s daňovým úradom?

Ako čo najefektívnejšie komunikovať s daňovým úradom
Ilustračné foto SITA
5. novembra 2012 Tlačiť

Komunikácia s daňovým úradom môže byť pre niekoho bežnou aktivitou, no pre iného môže predstavovať problém. Je možné preniesť túto činnosť na niekoho iného? A za akých podmienok?  Je vždy potrebné tlačivo alebo sa dá napríklad vybaviť aj elektronická registrácia na daňovom úrade, napríklad motorového vozidla, fyzickej osoby pri prenájme bytu alebo registračnej pokladne?

Niektoré veci je možné efektívne vybaviť elektronickou cestou. Pri osobnom zastupovaní je dôležité zvážiť rozsah, v akom sa chce nechať daňový subjekt zastupovať. 

Možnosti vystupovania pred správcom dane

Ak daňový subjekt nechce vystupovať pred správcom dane samostatne, môže sa nechať zastupovať. Dôležité je, aby splnomocnil osobu (napr. účtovníčku, daňového poradcu atď.), ktorá ho bude zastupovať. Pritom je potrebné zvážiť aj rozsah, v akom sa chce daňový subjekt nechať zastupovať. Môže ísť napríklad o zastupovanie len pre účel daňovej kontroly.  Zastupovanie pred správcom dane je vhodné napríklad pre podnikateľa, ktorý má svoju účtovníčku, alebo daňového poradcu, ktorý preberá zodpovednosť za spracovanie účtovníctva v jeho firme a úrad bude komunikovať s nimi.

Splnomocnenie

  • môže udeliť daňový subjekt písomne alebo ústne do zápisnice správcu dane,
  • v prípade písomného plnomocenstva nie je potrebné úradné overenie podpisu,
  • plnomocenstvo je voči správcovi dane účinné dňom jeho doručenia správcovi dane (pri písomnom plnomocenstve), alebo dňom udelenia (pri ústnom udelení do zápisnice u  správcu dane).

Rozsah, v akom sa môže nechať daňový subjekt zastupovať

  • ak bude v plnomocenstve špecifikovaný rozsah, napríklad pre účely daňovej kontroly, správca dane bude doručovať písomnosti vo veci daňovej kontroly odo dňa doručenia oznámenia o daňovej kontrole až do dňa ukončenia daňovej kontroly tomuto zástupcovi a tiež komunikovať s týmto zástupcom,
  • ak nebude v plnomocenstve špecifikovaný rozsah, bude plnomocenstvo považované za všeobecné, t. j. pre účely na zastupovanie pri celej správe daní.
Udelené plnomocenstvo nebráni tomu, aby daňový subjekt komunikoval so správcom dane sám a rovnako môže daňový subjekt sám aj doručovať podania.
V nevyhnutných prípadoch je aj správca dane oprávnený konať s daňovým subjektom, napriek skutočnosti, že má zástupcu, alebo ho vyzvať na vykonanie niektorých úkonov. O tomto konaní je povinný vyrozumieť zástupcu daňového subjektu.

Ako vypĺňať tlačivá

  • prostredníctvom webovej stránky www.drsr.sk  – „Vyplnenie tlačív“ (menu „rýchle voľby“),
  • prostredníctvom aplikácie eDANE (na webstránke www.drsr.sk), ktorá umožňuje pohodlne vyplniť a následne vytlačiť jednotlivé druhy daňových priznaní.

Podanie sa môže uskutočniť

  • v písomnej forme (napr. vyplnením tlačív prostredníctvom webovej stránky www.drsr.sk, ich vytlačením a zaslaním miestne príslušnému správcovi dane,
  • elektronickými prostriedkami (pohodlnejší a rýchlejší spôsob)

Elektronické podávanie písomností

Podanie urobené elektronickými prostriedkami sa realizuje prostredníctvom elektronickej podateľne. Má hneď niekoľko výhod:  je pohodlné, šetrí čas aj náklady.
a) Podania so zaručeným elektronickým podpisom
Tento spôsob je vhodný pre väčšie firmy, ktoré elektronický podpis používajú aj na iné účely.
b) Podania bez zaručeného elektronického podpisu
Tento spôsob môže využívať daňový subjekt, ktorý chce doručovať správcovi dane písomnosti elektronickými prostriedkami, pričom nebudú podpísané zaručeným elektronickým podpisom. Je potrebné, aby daňový subjekt vypísal žiadosť o vydanie elektronického identifikátora podľa vzoru uverejneného na webovom sídle finančného riaditeľstva a uzavrel so správcom dane písomnú dohodu o elektronickom doručovaní. Dohoda obsahuje najmä náležitosti elektronického doručovania.
Uzavretím dohody sa daňový subjekt zaviaže doručiť do piatich pracovných dní odo dňa elektronického podania dokumentu v písomnej forme prvú stranu doručenej písomnosti a Vyhlásenie o podaní písomnosti elektronickou formou, tzv. krycí list.
Pre získanie prístupu k autorizovaným elektronickým službám je potrebné zo strany daňového subjektu realizovať 2 kroky:
  • registráciu daňového subjektu (používateľa) na portáli daňovej správy a
  • autorizáciu daňového subjektu (používateľa) na miestne príslušnom daňovom úrade.

Ako sa stať autorizovaným používateľom elektronických služieb?

  1. záujemca sa sám zaregistruje na portáli registrácia na https://www.drsr.sk/wps/portal/registracia a vytlačí si Registračný formulár používateľa (s prideleným ID)
  2. používateľ s prideleným ID na portáli (FO, konateľ PO alebo zástupca v daňovom konaní) sa dostaví na miestne príslušný daňový úrad, kde vykoná autorizáciu.
Od 1. 1. 2013 má povinnosť doručovať podania elektronickými prostriedkami finančnej správe
a) daňový subjekt, ktorý je platiteľom dane z pridanej hodnoty,
b) daňový poradca za daňový subjekt, ktorého zastupuje pri správe daní,
c) advokát za daňový subjekt, ktorého zastupuje pri správe daní,
d) zástupca neuvedený v písmenách b) a c) za daňový subjekt, ktorý je platiteľom dane z pridanej hodnoty, ktorého zastupuje pri správe daní.
Daňový subjekt môže mať u toho istého správcu dane aj viac zástupcov, ktorí sú splnomocnení na podávanie – zasielanie elektronických dokumentov za nasledujúcich podmienok:
  • ak sú tieto osoby zamestnanci spoločnosti, môžu byť poverené viaceré naraz na zasielanie všetkých elektronických dokumentov,
  • ak nie sú zamestnancami, každá osoba môže byť splnomocnená na zasielanie jedného alebo viacerých typov dokumentov, tieto plnomocenstvá sa však nesmú prekrývať (napr. jeden zástupca bude splnomocnený na elektronické doručovanie daňových priznaní k DPH a druhý bude splnomocnený na elektronické doručovanie hlásení na závislú činnosť atď.).

Odvolanie proti rozhodnutiu vydanému správcom dane

Základným charakteristickým znakom odvolania je, že ho možno podať jedine proti rozhodnutiu, ktoré ešte nenadobudlo právoplatnosť a v lehote určenej na jeho podanie.
  • Proti rozhodnutiu možno podať odvolanie, ak daňový poriadok neustanovuje inak, alebo ak sa účastník konania odvolania nevzdal písomne alebo ústne do zápisnice.
  • Odvolanie sa podáva písomne alebo ústne do zápisnice u správcu dane alebo orgánu, ktorého rozhodnutie je odvolaním napadnuté.
  • Odvolanie možno podať do 15 dní odo dňa doručenia rozhodnutia, proti ktorému odvolanie smeruje, ak tento zákon neustanovuje inak; najneskôr do uplynutia tejto lehoty možno podané odvolanie zmeniť alebo doplniť

Pri komunikácii s daňovým úradom je možné sa nechať zastupovať aj pri registračných povinnostiach, napríklad v takých situáciách ako je registrácia s.r.o., občianskeho združenia alebo prihlásenie auta na daňový úrad. Taktiež sa dá podať sprostredkovane aj žiadosť o zrušenie registrácie.

sc

Odporúčané ebooky

K téme

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Manažment

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Koronavírus
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo, Pracovné právo
Predaj
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Smernice
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

január

25jan8:30Ročné zúčtovanie za rok 2020 a aktuálny stav mzdovej agendy8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Personalistika

25jan8:30Ročné zúčtovanie za rok 2020 a aktuálny stav mzdovej agendy8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Personalistika

25jan8:30Ročné zúčtovanie za rok 2020 a aktuálny stav mzdovej agendy8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Mzdy a odvody,Personalistika

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt | GDPR - Nastavenie sukromia
X