Poskytovať služby zadarmo alebo si dať zaplatiť? Čo takto freemium?
Kľúčovým aspektom každého produktu a každej služby je cena. Pokiaľ bude firemná cenová politika nastavená príliš vysoko, nemusí sa ani ten najlepší produkt dočkať svojho rozšírenia medzi zákazníkmi.
Čo je freemium?
Rovnako ako aj keď bude cenová politika nastavená príliš nízko, nemusia príjmy pokrývať náklady na vývoj a distribúciu produktu a ten tak pravdepodobne veľmi rýchle skončí. Nájsť optimálnu cenovú úroveň je ťažké a obvykle ide o beh na dlhú trať. Ako veľmi zaujímavý a potenciálne sľubný trend sa potom v tejto oblasti ukazuje cenový model freemium, ktorý kombinuje dva zdanlivé protipóly – teda bezplatné a platené služby. Bol to práve model freemium, ktorý v posledných rokoch stal pri vzniku a rozvoji mnohých technologických firiem z celého sveta.
Problematika ceny sa v zásade dá zredukovať na dva extrémne modely. Na jednej strane tak môžeme mať služby a produkty, ktoré sú platené, a na druhej strane tie, ktoré sú poskytované zadarmo. Oba prístupy majú bezosporu niečo do seba a oba môžu viesť k úspechu. Pre ilustráciu sa pozrime na dve z najúspešnejších technologických firiem súčasností, Google a Microsoft.
Microsoft a Google
Zatiaľ čo Microsoft si od začiatku za svoje produkty nechal dobre zaplatiť, Google do svojej dnešnej podoby vyrástol vďaka bezplatnému poskytovaniu rôznych služieb. Google je ale trochu extrémny príklad, pretože firma v podstate zadarmo poskytuje všetko: od internetového vyhľadávania cez analytické nástroje až po softvér, operačné systémy. Ako je ale možné vidieť, oba modely môžu viesť k úspechu.
Výhodou platených služieb je predovšetkým to, že užívatelia majú legálny argument, ktorým môžu argumentovať pri ťažkostiach so zaobstaraným produktom alebo službou. Inými slovami, platený model pre firmy predstavuje väčšiu motiváciu reagovať na podnety a pripomienky užívateľov a produkt ďalej zlepšovať. To v prípade bezplatných služieb v absolútnej väčšine prípadov síce platí tiež, ale rozhodne to nemusí byť pravidlo. Na druhej strane ich nespornou výhodou je práve ich bezplatnosť.
Každý z oboch spôsobov cenovej politiky je naviac poplatný svojej dobe. Zatiaľ čo v rokoch, kedy Microsoft uviedol svoj prvý operačný systém, bola predstava bezplatných produktov a služieb mierne povedané výstredná, v posledných rokoch sú to práve bezplatné služby, ktoré sa rozmáhajú v najväčšej miere. Príkladom posledných rokov môžu byť úspešné internetové portály Facebook, LinkedIn a Twitter alebo internetové prehliadače Chrome a Opera, či operačný systém Android.
Patrí budúcnosť freemiu?
Zaujímavým novým trendom cenovej politiky je takzvaný model freemium. Freemium, zloženina anglických slov „free“ (zadarmo) a „premium“ (príplatkový), je v zásade kombinácia oboch protichodných prístupov, teda poskytovanie služby súčasne v bezplatnej aj platenej podobe. Ako je možné prepojiť tieto dva úplne odlišné modely? Základom je služba, ktorá je poskytovaná úplne zadarmo, a ktorá má potenciál osloviť nových užívateľov.
Základná bezplatná verzia je aj do budúcnosti zachovaná, súbežne s ňou je ale následne predstavená prémiová verzia, ktorá obsahuje niektoré vylepšenia, nové funkcie alebo viac možností.
Služby založené na princípe freemium môžu mať v zásade dve podoby. Tou prvou môže byť poskytovanie „odľahčenej“ (teda funkčne obmedzenej) verzie produktu s tým, že za ďalšie súčasti si zákazník bude musieť priplatiť. Druhou možnosťou je ponúkať službu síce v plnom rozsahu, ale s časovým obmedzením.
Zmyslom modelu freemium je za minimálne náklady nalákať čo najväčší počet užívateľov a veriť, že sa im produkt zapáči. Spokojní používatelia budú viac motivovaní produkt používať aj po skončení skúšobnej doby a skôr si teda priplatia za nadštandardné služby. To, že v prípade freemium ide o funkčný model, dokazujú prípady desiatky spoločností z celého sveta. Či už ide o sociálnu sieť LinkedIn, nedávno spustené prémiové služby Twitteru, alebo najrôznejšie možno platené vylepšenia v obľúbených „sociálnych“ hrách, ako je FarmVille alebo MafiaWars spoločnosti Zynga.
Nielen freemium, ale aj ďalšie
Okrem freemium samozrejme existujú desiatky ďalších spôsobov, ako je možné na prevádzke služby zarobiť. Pravdepodobne najlákavejším spôsobom je službu „obohatiť“ o reklamné bannery a tento priestor potom predávať. Problémom je, že užívatelia sú ku klasickej bannerovej reklame stále neutrálnejší, čo vedie k jej menšej aktivite, a tým aj k nižšej cene. Naviac, reklamnými bannerami nemožno osadiť každý produkt, pretože ich využitie predpokladá, že treba sledovať to, čo sa deje na monitore. Napríklad osadenie streamu internetového rádia nejakým tým bannerom je síce dobré, ziskový ale takýto zámer asi príliš nebude. Každopádne tak, či onak, reklama v niektorej zo svojich mnohých foriem predstavuje veľmi obľúbený a efektívny spôsob financovania.
Dobrovoľné darcovstvo
Ďalšou možnosťou, ako generovať príjem, je dobrovoľné darcovstvo. Ide o koncept pomerne málo rozšírený, a to hlavne preto, že je to zdroj značne nespoľahlivý. Na druhej strane i na samotnom darcovstve sa dá vybudovať a dlhodobo rozvíjať nielen produkt samotný, ale aj celá firma. Živým dôkazom toho je česká technologická spoločnosť Alwil Software, tvorca celosvetovo populárneho bezplatného antiviru avast!. Podľa Eduarda Kučeru, riaditeľa a spoluzakladateľa firmy, na ďalší vývoj produktu prispeje až 45 % všetkých jeho užívateľov.Cenová politika je jedným z najdôležitejších aspektov podnikania a mal by jej byť prikladaný zvlášť vysoký význam. Ako už bolo naznačené v úvode, jej zlé nastavenie môže i veľmi dobrý produkt veľmi rýchle „zrušiť“ skôr, než sa bude mať šancu rozvinúť a presadiť. Finančný model freemium predstavuje veľmi zaujímavý nápad, vďaka ktorému možno rýchle a jednoducho získať veľký počet užívateľov a zároveň na prevádzke služby aj zarábať. To, že ide o koncept, ktorý má budúcnosť, dokazuje aj množstvo významných internetových portálov, ktoré naň v minulosti prešli.