Kedy viete, že váš biznis robíte správne?
Na posúdenie vášho podnikania existuje jeden spoľahlivý parameter – počet odporúčaní od spokojných zákazníkov. Ako ste na tom vy?
Kvalitu predaja ľahko zmeriate výškou obratu a zisku (alebo jeho nárastom). Na posúdenie celého podnikania to však nestačí. Jedna vec je predať, druhá vec je urobiť zákazníka spokojným natoľko, aby vás odporúčal ďalej.
Odporúčania sú najúčinnejšia reklama a nestoja vás ani cent. Neprídu však samé od seba. Aby zákazník o vás hovoril a odporúčal vás ďalej, musí mať na to dôvod. Koľko obchodov urobíte na základe odporúčaní? Ak je to menej ako 20%, tak buď:
- vaši zákazníci nie sú nadpriemerne spokojní a preto vás nechcú odporúčať ďalej, alebo
- nemotivujete vašich zákazníkov k tomu, aby vás odporúčali.
Aby boli zákazníci ochotní odporučiť vás ďalej, musia mať pocit, že u vás to stálo za to. Že dostali viac ako je bežné – že sa u vás cítili ako stredobod záujmu a dostalo sa im lepšieho prístupu, ako sú zvyknutí. Ako sa v skutočnosti váš zákazník cíti, keď u vás nakupuje? Dostane niečo naviac, čo ho príjemne prekvapí, alebo dokonca v dobrom šokuje? Keby ste boli vy v koži zákazníka vašej firmy, mali by ste chuť odporučiť vás ďalej?Ale úprimne!
Jedna z častých chýb marketingu je nevyužiť silu odporúčaní. Je predsa nezmysel investovať do propagácie, a pritom vám bezplatný zdroj nových zákazníkov možno leží pri nohách. Ak vás zákazníci nedoporučujú sami od seba, začnite si od nich doporučenia pýtať. Ak vám ich nebudú chcieť dať, aj to je signál, že u vás nie sú dostatočne spokojní, alebo chýba dôvera. Vypýtať si odporúčanie je preto pre obchodníka a pre firmu okamih pravdy.Ak chcete zistiť, ako na tom ste s úrovňou vášho biznisu, pozrite sa najprv na to, ako je to u vás s odporúčaniami. Pretože základom dlhodobo úspešného podnikania je spokojný zákazník.