Obchod je obrovský boj
Získavanie nových kontaktov, a to i od ľudí, ktorí odmietli služby, je podľa mňa najviac podceňované. A naozaj, málokto to robí. Väčšina ľudí si myslí, že ak ich niekto odmieta, tak odmieta všetko. Lenže ľudia odmietajú práve to, čo im je ponúknuté, a nie osobu alebo iné možnosti. Zmenou toho čo ponúkaš, môžeš neúspech premeniť na úspech. Namiesto toho, aby u teba ďalej utrácali, ponúkni im, nech ti dajú kontakt na niekoho, pre koho by boli tvoje služby vhodné. Žiadosť o odporúčanie má byť jednoduchá. Požiadaj o mená napríklad troch osôb alebo firiem, ktorým by obchodné kontakty s vami mohli priniesť úžitok.
Obchod je obrovský boj, boj o peniaze zákazníkov. Je to druhá najväčšia činnosť, kde sa peniazmi plytvá. Najviac sa plytvá v správe a potom v marketingu (reklama, Public Relations, zľavy, sprievodné náklady a pod.). Máš na to? Klasická reklama slúži na vytváranie pozitívnych dojmov. Teraz si predstav, že to ty dokážeš počas piatich minút napríklad v kancelárii alebo v reštaurácii, kde presvedčíš a získaš ľudí do tvojho Ruského kolesa. A potom to budeš cielene robiť nejaký čas. Nakoniec dosiahneš, že ľudia, ktorých si kedysi presvedčil, ti budú vytvárať obrat. Týchto 20% ľudí, ktorí ostanú, ti zaistia 80% obratu.
Nájsť nového zákazníka je päťkrát ťažšie, ako si udržať stáleho
Kto sa dokáže postarať o stálych zákazníkov a súčasne hľadať nových, je na správnej ceste. Mnoho ľudí hľadá len nových klientov. Kto sa ale súčasne postará o tých stálych, má vyšší obrat. Pokiaľ budeš súčasne hľadať ďalších a tiež sa o nich dokážeš postarať, budeš mať z nich ďalších 20%, čo sa bude ďalej voziť na tvojom kolese. Súčasne ide o peniaze, ktoré sa na kolese budú točiť a o to dobrému predajcovi predovšetkým ide.
Zamysli sa nad nasledujúcou otázkou. O koho je lepšie sa starať? O osemdesiatpercentný odpad, alebo o menšinu, ktorá prináša väčšiu časť obratu?
Mnoho ľudí okamžite odpovie, že o tú menšinu s väčším prínosom. Zdá sa to logické. Existuje ale aj iné riešenie. Zaujímať sa musíš o obe skupiny, pokiaľ chceš dlhodobo zarábať. Ale o každú skupinu inak. Ak by si zanevrel na tých, čo nakúpili len raz, pravdepodobne ich všetkých stratíš. Väčšina z nich už u teba naozaj nenakúpi viac, ako u iných dodávateľov. Sú ale medzi nimi aj takí, ktorí sa môžu presunúť medzi tých 20% stálych, a teda významných zákazníkov. Aj v tých 20% je opäť skrytý ,,odpad“. A naopak, v tých 80% odpísaných zákazníkov, sú klienti, ktoré tvoj konkurent môže sklamať a oni sa potom musia obrátiť na niekoho iného. Ak by si sa im neponúkol, našli by pravdepodobne niekoho tretieho.
Takže o tú ľahostajnú časť klientov sa musíš zaujímať, aby si na teba spomenuli, keď u nich vznikne potreba nakúpiť.