Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
E-shop
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

Domácka práca, telepráca a home office. Aký je medzi nimi rozdiel a aké majú pravidlá?

Home office
Home office Foto: Getty Images
12. marca 2020 Zdroj Podnikam.sk Tlačiť
Mnohí zamestnanci v súčasnej situácii zostávajú, či už na príkaz zamestnávateľa, alebo kvôli zatvoreným školám pracovať z domu na takzvanom home office. Zákonník práce pozná takzvanú domácku prácu a teleprácu, nie je to však to isté, ako v súčasnosti toľko skloňovaný home office.
Domácka práca je pracovný pomer zamestnanca, ktorý vykonáva prácu pre zamestnávateľa podľa podmienok dohodnutých v pracovnej zmluve doma alebo na inom dohodnutom mieste v pracovnom čase, ktorý si sám rozvrhuje. Telepráca je pracovný pomer zamestnanca, ktorý vykonáva prácu pre zamestnávateľa podľa podmienok dohodnutých v pracovnej zmluve doma alebo na inom dohodnutom mieste s použitím informačných technológií v pracovnom čase, ktorý si sám rozvrhuje.
Na rozdiel od domáckej práce a telepráce, ktorá je dohodnutá pracovnou zmluvou je home office skôr benefitom, ktorý zamestnávateľ ponúka svojim zamestnancom. Home office je príležitostná práca z domu, napríklad 1x do týždňa v deň, na ktorom sa zamestnávateľ so zamestnancom dohodne. Zvyšné dni pracuje zamestnanec na pracovisku. Ide teda o štandardný pracovný pomer s benefitom práce z domu. V súčasnosti však mnoho zamestnávateľov poskytuje home office svojim zamestnancom na dlhšiu dobu, kvôli aktuálnej situácii a zabráneniu šíreniu choroby. Na rozdiel od home officu je domácka práca vykonávaná z domu stále. Ak zamestnávateľ zamestnancovi poskytne možnosť pracovať z domu v prípade mimoriadnej situácie, alebo príležitostne, nejde o domácku prácu. Na home office sa teda nevzťahuje ani §52 Zákonníka práce, ktorý hovorí o domáckej práci a telepráci.

Domácka práca a telepráca

Na zamestnanca sa nevzťahujú ustanovenia Zákonníka práce o rozvrhnutí určeného týždenného pracovného času, nepretržitom dennom odpočinku, nepretržitom odpočinku v týždni a o prestojoch, keďže si pracovný čas rozvrhuje sám a sám si . Pri dôležitých osobných prekážkach v práci zamestnancovi vykonávajúcemu domácku prácu a teleprácu nepatrí od zamestnávateľa náhrada mzdy s výnimkou úmrtia rodinného príslušníka. Taktiež mu nepatrí mzda za prácu nadčas, mzdové zvýhodnenie za prácu vo sviatok, mzdové zvýhodnenie za nočnú prácu a mzdová kompenzácia za sťažený výkon práce, ak sa zamestnanec so zamestnávateľom nedohodne inak.
Zamestnávateľ musí prijať pri telepráci vhodné opatrenia, najmä zabezpečiť, nainštalovať a pravidelne udržiavať technické a programové vybavenie potrebné na výkon telepráce okrem prípadov, keď zamestnanec vykonávajúci teleprácu používa svoje vlastné vybavenie, zabezpečiť, najmä pokiaľ ide o softvér, ochranu údajov, ktoré sa spracúvajú a používajú pri telepráci a informovať zamestnanca o všetkých obmedzeniach používania technického vybavenia a programového vybavenia, ako aj o sankciách v prípade porušenia týchto obmedzení.
Zamestnávateľ má tiež prijať opatrenia, ktoré predchádzajú izolácii zamestnanca vykonávajúceho domácku prácu alebo teleprácu od ostatných zamestnancov a dať mu možnosť stretávať sa s ostatnými zamestnancami. Pracovné podmienky zamestnanca pri domáckej práci a telepráci nesmú znevýhodňovať zamestnanca v porovnaní s porovnateľným zamestnancom na pracovisku zamestnávateľa.

Home office

Ak zamestnanec z domu iba príležitostne a počas mimoriadnych situácií a nemá domácku prácu uvedenú v pracovnej zmluve, je nutné stanoviť podmienky práce na home office internou smernicou spoločnosti.  V smernici je vhodné určiť zabezpečenie zdravotného dohľadu a dohľadu nad pracovnými podmienkami počas home office, ktoré normálne rieši pracovná zdravotná služba. Zamestnávateľ počas home office nemusí zabezpečiť rovnaké podmienky ako na pracovisku. Keďže sa nejedná o teleprácu, nemusí sa počas home office zamestnávateľ starať ani o technické vybavenie zamestnanca, aj toto je však možné upraviť internou smernicou.

Mimoriadna situácia

Nie každý zamestnávateľ umožňuje svojim zamestnancom zostať doma na home office. V súčasnej situácii je to však veľmi vhodné. Aj zákonník práce uvádza, že zamestnávateľ musí zaistiť zamestnancom bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci. V rámci toho by zamestnávateľ mal zvážiť poskytnutie home office minimálne u zamestnancov, ktorí sa vrátili z cudziny a mali by zostať 14 dní v karanténe. Taktiež je možné zvážiť paragraf o prekážkach v práci zamestnanca. Zamestnávateľ podľa § 141 ospravedlní neprítomnosť zamestnanca v práci za čas jeho dočasnej pracovnej neschopnosti pre chorobu alebo úraz, počas materskej dovolenky a rodičovskej dovolenky, karantény, ošetrovania chorého člena rodiny a počas starostlivosti o dieťa mladšie ako desať rokov, ktoré nemôže byť z vážnych dôvodov v starostlivosti detského výchovného zariadenia alebo školy, v ktorých starostlivosti dieťa inak je, alebo ak osoba, ktorá sa inak stará o dieťa, ochorela alebo sa jej nariadila karanténa (karanténne opatrenie), prípadne sa podrobila vyšetreniu alebo ošetreniu v zdravotníckom zariadení, ktoré nebolo možné zabezpečiť mimo pracovného času zamestnanca. Za tento čas nepatrí zamestnancovi náhrada mzdy, ak osobitný predpis neustanovuje inak.

K téme

Témy

domácka prácahome office

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Motivácia zamestnancov

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo, Pracovné právo
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

marec

02apr6:30Ako môžem kontrolovať a monitorovať svojich zamestnancov6:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Personalistika,Pracovné právo,Právo,žiadny

07apr7:00WEBINÁR: Zamestnávanie prostredníctvom agentúr dočasného zamestnávania7:00 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Personalistika

13apr7:00WEBINÁR: Efektívne riadenie firmy v kríze, nie krízové riadenie7:00 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Finančné riadenie

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt
OK

Web obsahuje cookies. Prevádzkovateľ webu nezbiera žiadne osobné údaje, ak nie ste registrovaný. Web obsahuje prvky tretích strán. Viac k: Ochrana osobných údajov a cookies

X