Kam investujú bohatí?
„Môžete mi povedať, ako nakupovať nehnuteľnosti, ak nechcem platbu uskutočniť v hotovosti?“
Ustavične ma prekvapuje, ako často dostávam podobné otázky. Viem, že také príležitosti existujú, ale dlho som nevedel, prečo toľko ľudí hľadá investície, ktoré nevyžadujú žiadne peniaze. Neskôr som si uvedomil, že to ľudia robia preto, lebo žiadne peniaze nemajú.
Často dostávam aj otázku: „Mám 50 tisíc dolárov. Do čoho by som ich mal investovať?“ Zvyčajne sa opýtam: „Je to všetko, čo môžete investovať?“ Inými slovami, je to 100 % vášho investičného kapitálu? A obyčajne dostanem odpoveď: „Áno, to je všetko, čo mám.“ Ľuďom, ktorí nemajú peniaze, zvyčajne poviem: „Poraďte sa s niekoľkými finančnými poradcami a urobte si dlhodobý investičný plán.“ Výhodné investovanie peňazí si totiž vyžaduje konkrétny plán.
Takto začína jednu zo svojich kapitol R.T. Kiyosaki vo svojej knihe Škola biznisu.
Kam teda investovať a ako zarobiť peniaze?
Aj vy ste zvedaví? Poďme sa na to pozrieť.
V podstate existujú 2 dôvody, prečo investovať.
- Ľudia investujú, pretože nemajú dosť peňazí.
- Ľudia investujú, pretože majú veľa peňazí.
Každý človek má finančné problémy, dokonca aj bohatí. Chudobní majú problém, lebo nemajú dosť peňazí a bohatí majú problém, pretože majú príliš veľké množstvo peňazí. Ktorý problém chcete mať vy?
Investície v kvadrante Z a S
Tak, ako v zahraničí, aj na Slovensku sú štvrte pre bohatých, štvrte pre stredné vrstvy a štvrte pre chudobných. A presne tak je to aj s investíciami. Pri niektorých projektoch musíte spĺňať náročné podmienky, aby ste do nich mohli vložiť svoj kapitál. Vstupná investícia je niekedy natoľko vysoká, že len veľmi málo ľudí môže investovať do takýchto najvýnosnejších projektov, čo je aj jeden z dôvodov, prečo bohatí stále bohatnú.
R.T. Kiyosaki uvádza, že existujú rôzne stratégie investovania v závislosti od toho, v ktorom z kvadrantov sa nachádzate. Viete čo je cashflow kvadrant? Pokiaľ nie, tak si prečítajte online článok Prečo je dôležité navyšovanie príjmu.
Ľudia v kvadrante Z, čiže zamestnanci, majú často záujem o bezpečné investície rovnako, ako chcú mať zaistené zamestnanie s dobrým príjmom. Ak investujú samostatne, zvyčajne investujú do spoločných fondov. Často používajú výrazy ako „diverzifikácia“ a „dlhodobé investície“.
Obrázok 1: Cashflow kvadrant
Zdroj: KIYOSAKI, R.T. – LECHTEROVÁ, S.L.: CASHFLOW kvadrant, s.9.
Investori v kvadrante S, zväčša súkromníci a malí podnikatelia, obyčajne investujú do niečoho, nad čím majú osobnú kontrolu. Ak investujú do nehnuteľností, väčšinou kupujú domy, ktoré treba opraviť. Títo ľudia radi veci renovujú. Nehnuteľný majetok zvyčajne sami spravujú a predávajú, aby ušetrili na províziách.
Títo investori málokedy kupujú veľké nájomné domy. Keď obchodujú s akciami, radi čítajú finančné denníky, sledujú finančné správy v televízii a sami si vyberajú akcie.
Ako investujú bohatí z kvadrantu M a I?
Časopis Forbes definuje bohatého človeka ako niekoho, kto zarába milión dolárov ročne bez toho, aby musel pracovať. Ľudia z kvadrantu M a I majú potenciál stať sa bohatými. Musia avšak veriť, že bohatstvo je dosiahnuteľné a musia sa začať vzdelávať. V čom spočíva teda rozdiel oproti kvadrantu Z a S?
Ľuďom v kvadrantoch Z a S chýba to najdôležitejšie vo svete biznisu, a to možnosť navyšovať. Ide o schopnosť stále viac zarábať a stále menej pracovať. Ak ľudia v kvadrantoch Z a S chcú zarábať viac, musia viac pracovať. Problém je v tom, že obchodujú s obmedzenou komoditou – so svojím časom. Deň má obmedzený počet hodín, takže ľudia typu Z a S môžu zarobiť iba obmedzené množstvo peňazí.
Čo z toho vyplýva? Jedine vybudovanie biznisu vám poskytne 2 hlavné ingrediencie, ktoré investor potrebuje – čas a peniaze.
„Pretože mám veľa peňazí a mám možnosť investovať ešte pred tým, ako musím zaplatiť dane, investujem do veľkých nehnuteľností a ďalších obchodov. Budujem biznisy, aby som mal peniaze na investovanie do projektov pre bohatých. Tak sa stanete extrémne bohatí,“ uvádza Robert T. Kiyosaki vo svojej knihe.
Výhoda kvadrantu M spočíva v kvadrante I
Byť v kvadrante M samo osebe nestačí, pretože stále nemáte jeho plnú moc. Mnoho ľudí podniká v kvadrante M, ale nie všetci využívajú jeho plný potenciál. Plný potenciál kvadrantu M nájdete v kvadrante I. Byť majiteľom podniku a, zároveň, investor.
Ako sa stať extrémne bohatým? V prvom rade musíte veriť, že je to možné. Myslím, že väčšina ľudí verí, že je to možné, ale nie pre nich. Myslia si, že zbohatnúť môže niekto iný, ale nie oni.
Kým neveríte, že môžete zbohatnúť, nikdy nezbohatnete. Ak chcete získať všeobecný obraz o svete investovania, prečítajte si všetky knihy od R.T. Kiyosakiho. Naučte sa, ako investovať do projektov pre bohatých. Väčšina ľudí premýšľa o investovaní z kvadrantov Z a S.
Ľudia si myslia, že investovanie je riskantné a väčšina z nich nechce riskovať. Preto investujú do bezpečných projektov, do zlata a striebra, aby zhodnotili svoje peniaze v dlhodobom horizonte (15 až 20 rokov). Keď spoznáte, aké zábavné a vzrušujúce je investovanie, budete sa čudovať, prečo toľko ľudí hľadá predovšetkým bezpečné investičné príležitosti. Keď pochopíte, aké zaujímavé sú investície pre bohatých, budete chcieť vybudovať svoj biznis v kvadrante M ešte rýchlejšie, aby ste sa mohli pozerať, ako peniaze pracujú pre vás a nie na to, ako vy pracujete pre peniaze.
Rada na záver: Nakupujte aktíva a využite pritom „leveridž“ efekt.
Mnohí finanční poradcovia vám povedia, že vyššia návratnosť znamená vyššie riziko. Inak povedané, že leveridž je riskantná. To vôbec nie je pravda. Špekulácia je riskantná len vtedy, ak ľudia investujú do aktív, nad ktorými nemajú kontrolu.
Ak človek kontrolu má, môže špekulovať s veľmi nízkym rizikom. Takže dôvodom, prečo väčšina finančných poradcov tvrdí, že vyššia výnosnosť predstavuje vyššie riziko, je skutočnosť, že predávajú investície, ktoré nedovoľujú príliš veľkú kontrolu.
A ako získať kontrolu? Kľúčom je finančná inteligencia. Zvyšovanie finančného IQ, neustále vzdelávanie a učenie sa od ľudí, ktorým sa to už podarilo.
Želáme vám pritom veľa úspechov.
Zdroj: KIYOSAKI, R.T. – LECHTEROVÁ, S.L.: Škola biznisu. Bratislava : Motýľ, 2006, str. 20-32lm