- Podnikam.sk
- Články
- Relax
- Zručnosti, ktoré by mal mať každý profesionál, bez nich sa jednoducho nezaobídete
Zručnosti, ktoré by mal mať každý profesionál, bez nich sa jednoducho nezaobídete
Každá oblasť si vyžaduje určitý súbor zručností, potrebných k úspechu. Existujú ale určité zručnosti, ktoré by mal mať každý profesionál bez ohľadu na to, v akej oblasti pôsobí.
Nikto vám pravdepodobne vopred nepovie, že tieto zručnosti budete potrebovať, väčšina to zistí, až keď s nimi príde do kontaktu. Existuje 12 zručností, ktoré by mal každý profesionál rozvíjať, aby si uľahčil kariéru a viedlo sa mu lepšie. Niektoré z nich si možno osvojíte jednoduchšie ako iné, ale všetky z nich vám pomôžu vyniknúť a pokročiť v kariére.
-
Networking
Bridí sa vám rozdávanie vizitiek na akciách a rozprávanie ľuďom o tom, ako radi by ste sa s nimi stretli na káve? Bohužiaľ, „sieťovanie“ je rozhodujúce pre úspech v akejkoľvek fáze kariéry. Aby ste sa zlého pocitu zbavili, začnite sa ľudí pýtať, ako by ste im mohli pomôcť, nie rozmýšľať nad tým, ako by vám mohli byť na osoh oni.
Ak máte strach, že uviaznete v rozhovore o počasí, naučte sa lepšie viesť tzv. small talk, podeľte sa o anekdoty a prejavte záujem o svojho konverzačného partnera.
-
Komunikácia prostredníctvom e-mailu
Žijeme v časoch, kedy sa komunikuje prostredníctvom e-mailu a sociálnych sietí viac ako tvárou v tvár. Ľudia sú často zaplavení e-mailami, preto ak chcete, aby si váš mail vôbec otvorili, musíte voliť správne slová a čas, kedy ho posielate.
Ak ste naozaj zaneprázdnený človek, napíšte krátky predmet a pošlite správu niekedy medzi pondelkom popoludní a stredou ráno. Ak sa hlásite na nejakú pracovnú pozíciu, musíte mail poslať konkrétnej osobe, ktorej sa to týka, a napísať, o akú pozíciu sa uchádzate. Vždy však musíte urobiť dobrý dojem a byť vecný.
-
Písanie životopisu
Mnohí z nás písali a odosielali životopisy už od skončenia školy. Personalista sa na každý z nich pozrie len na pár sekúnd, každý detail sa preto počíta.
Životopis by nemal obsahovať informácie o vašich záľubách alebo o tom, čo robíte mimo práce. Mal by byť o tom, akým prínosom by ste mohli byť pre danú firmu.
-
Rozhovor/pohovor
Chcete zapôsobiť na osobu na druhej strane stola? Existuje mnoho psychologických trikov. Najdôležitejšie však je byť úprimný. Keď sa vás človek oproti opýta na vaše slabosti, netvárte sa že žiadne nemáte. Potom nezabudnite poslať ďakovný e-mail a nenápadne v ňom spomenúť témy, o ktorých ste na pohovore diskutovali.
-
Solídne potriasť rukou
Nič nie je horšie ako mŕtva ryba. Podľa prieskumov až 70 % ľudí si myslí, že nevedia správne potriasť rukou. A pritom stačí mať pevnú ruku a primeraný stisk.
-
Oblečenie pre úspech
Lepšie oblečení ľudia vraj aj lepšie vykonávajú svoju prácu. Je prirodzené, že keď za vami príde niekto v teplákoch a niekto v obleku, viac si všimnete toho, ktorý prišiel primerané oblečený. Výberu oblečenia by ste mali venovať dostatok času a nepodceňovať jeho vplyv na vaše okolie.
-
Vyjednanie platu
Požiadanie o vyšší plat niektorých tak desí, že radšej sa uspokoja s tým, čo majú. Keď patríte k nim, skúste si so svojím priateľom či kolegom takéto vyjednávanie preskúšať. V reálnom živote nezabúdajte na to, že nie vždy je to otázka peňazí, niekedy môžete ako kompenzáciu dostať viac dovolenky či iné nefinančné formy odmeny.
-
Chodenie načas
Je neprofesionálne chodiť do práce vždy neskôr ako zvyšok kolegov alebo pravidelne meškať na stretnutia. Naučte sa byť presný, výskum totiž naznačuje, že šéfovia si všímajú zamestnancov, ktorí chodia do práce skôr, zaujíma ich to viac ako to, keď o niečo skôr z práce odídu.
Pokiaľ vám skoré vstávanie nevyhovuje, dohodnite sa so svojím šéfom na flexibilnom rozvrhu, ktorý však už dodržiavať musíte.
-
Manažovanie času
Nejde len o to, ako dlho budete pracovať, ale ako daný čas využijete. Ak si neviete zadeliť čas, mohli by ste ním zbytočne plytvať a nedosahovať výkony ako vaši kolegovia. Riaďte sa svojím „biologickým časom“, to znamená, že keď máte najviac energie, pracujte na úlohách, ktoré si vyžadujú najväčšiu pozornosť a koncentráciu. Pre mnohých sú to práve ranné hodiny, v ktorých najlepšie zvládajú náročnejšie úlohy.
-
Zapôsobenie
Fér alebo nie, názor vášho šéfa môže mať obrovský vplyv na vašu kariéru. Našťastie, nemusíte byť workoholik, aby ste dosiahli úspech. Namiesto toho sa naučte, čo je pre vášho nadriadeného skutočne dôležité a potom na tom pracujte. Môžete tak na šéfa zapôsobiť.
-
Verejný prejav
Aj táto záležitosť mnohých desí. Hovoriť na verejnosti nie je jednoduché, ale mnoho prác si to vyžaduje. Kým sa hovoriť na verejnosti naučíte, vyhnite sa aspoň dvom základným chybám – nehovorte o tom, čo budete hovoriť, a nezabúdajte na pauzy.
-
Povedzať nie
Naučte sa, že jednoducho nemôžete uspokojiť každého. Keď vás kolega požiada, aby ste mu pozreli jeho správu noc pred tým, ako ju má odovzdať, a vám na stole leží kopa nespracovaných papierov, povedzte nie. Úspešní ľudia sa zvyčajne snažia požiadavku pochopiť, aby vedeli, prečo je pre žiadateľa taká dôležitá a či je v súlade s ich osobnými cieľmi. Ak zhodnotia, že ani jedno, ani druhé nie je dostatočne relevantné, žiadosť odmietnu a vysvetlia, prečo tak urobili.