Vedci 45 rokov skúmali geniálne deti, toto sa naučili o úspechu
Štyri a pol desaťročia sledovali vedci super inteligentné deti a naučili sa jednu či dve dôležité veci o tom, ako sa dostať vysoko. Najdôležitejšie je, že aj geniálne deti potrebujú učiteľov, ktorí im pomôžu dosiahnuť plný potenciál.
So štúdiou začali v roku 1971 a sledovali 5 000 najchytrejších detí v Amerike. Ide o najdlhší výskum nadaných detí v histórii. „Či sa nám to páči, alebo nie, títo ľudia naozaj riadia našu spoločnosť,“ tvrdí Jonathan Wai z Duke University Talent Identification Program. „Deti v hornom 1 %, ktoré testovali, majú tendenciu sa stať našimi významnými vedcami a akademikmi, federálnymi sudcami, senátormi a miliardármi.“
Bohužiaľ, výsledky výskumu naznačujú, že deti, ktoré vykazujú nadanie v predmetoch ako veda a matematika, nechcú prijať pomoc. Učitelia, ktorí prichádzajú do kontaktu s takýmito deťmi, sa potom radšej zamerajú na študentov s horšími výsledkami. Výsledkom je, že deti, ktoré by raz mohli vynájsť významné lekárske prístroje alebo „sedieť“ v Organizácii Spojených národov, nakoniec skončia na menej vplyvných pozíciách.
Predpoklad, že najchytrejšie deti dosiahnú svoj plný potenciál bez toho, aby boli k tomu tlačené, je zavádzajúci. Podľa výsledkov štúdie mali študenti, ktorí svoje vzdelávanie nezanedbávali, väčšiu šancu získať patenty, doktoráty a viac ako dvakrát vyššiu pravdepodobnosť získať PhD. v oblasti vedy, napr. technológie, inžinierstva alebo matematiky.
Rodičia ani učitelia by sa nemali spoliehať na to, že keď je dieťa inteligentné, poradí si samo. Nie je to tak, na nadané deti treba tlačiť rovnako ako na ich menej zdatných spolužiakov. Mali by vidieť, kde sú ich limity a uistiť sa, že sú intelektuálne stimulovaní tak často, ako je to možné.
Podľa štúdie môžu rodičia a vyučujúci vysoko nadaným deťom pomôcť aj tým, že rozpoznajú, aké druhy inteligencie majú. Ak má predsa dieťa výnimočné schopnosti priestorového uvažovania, časom sa môžu rozvinúť natoľko, že z neho môže byť skvelý inžinier, architekt či chirurg.