7 vecí, ktoré vás rozptyľujú pri práci. Čomu sa treba vyhnúť?
Nástrah je veľmi veľa. Pri práci dnes nie je ľahké vyhnúť sa rozptýleniu. Sociálne siete, nekonečný prúd „naliehavých“ e-mailov, zvonenie telefónu a iné sú doslova zabijakom vašej pracovnej produktivity.
Podľa výskumu na Kalifornskej univerzite typický administratívny pracovník strávi nad úlohou len 11 minút, kým ho niečo preruší alebo prácu stopne kvôli inému projektu. Ako náhle je pracovný prúd narušený, môže trvať až 23 minút, kým sa človek dostane zase na trať, tvrdí profesorka Gloria Mark, ktorá štúdiu viedla.
Pozrite sa, aké triky radia odborníci v boji proti pracovnému rozptýleniu:
Vrah produktivity: Vaši kolegovia
V každej kancelárii sa nájde aspoň jeden uvravený človek. Keď raz začne rozprávať, nevie kedy prestať a vám potom trvá dobrú pol hodinu, kým sa z toho spamätáte a začnete sa venovať práci.
1. Postaviť sa – doslova
Keď sa kolegovia pristavia pri stole, aby s vami prehodili pár slov, postavte sa. Údajne sa tak konverzácia skracuje, kvôli nepohodliu.
2. Hrať „tvrdo“
Pokúste sa všetko, čo by vás a aj vašich kolegov mohlo rušiť, skryť. Pokiaľ máte na pracovnom stole cukríky alebo nejaké koláčiky, zaručene sa pri vás niekto vždy pristaví, aby sa ponúkol.
3. Spojte konverzácie
Aj keď vaše rozptýlenie súvisí s prácou – maily, konverzácie, stretnutia, môžete prevziať nad ním kontrolu. Napríklad pri mailoch vždy pridajte do konverzácie ľudí, ktorých sa daná téma týka, aby ste im to potom nemuseli hovoriť osobitne. Ak sa potrebujete kolegu či šéfa niečo opýtať, premyslite si to vopred a zhrňte všetky otázky do jedného mailu.
Zabijak produktivity: Vyrušovanie samého seba
Nie zo všetkých prerušení môžete obviniť kolegov. Ukázalo sa totiž, že za polovicu prerušení si môžeme sami. Či už to súvisí so sociálnymi sieťami alebo sa cítite nepríjemne pre nabitý rozvrh, nie je ťažké vybočiť z pracovného kolotoča.
4. Vyberte si zvuky v pozadí
Otvorené kancelárie neponúkajú veľa súkromia, preto sa s kolegami treba dohodnúť, čo im nebude vadiť. Hlučné vtipy v pozadí alebo hlasná hudba vašu produktivitu nepodporia.
5. Vyhnite sa multitaskingu
Jednou z najväčších bŕzd produktivity je multitasking. Venovať sa viacerým veciam naraz sa nikdy nevypláca. Robiť poriadne sa dá len jedna vec, vyberte si tie najdôležitejšie a robte ich po jednom.
6. Chvíľa oddychu
Štúdie ukázali, že sústrediť sa človek dokáže len obmedzený čas, potom jeho produktivita klesá. Väčšina ľudí môže plne fungovať len 90 minút, po tomto čase si treba dať prestávku, dobiť si energiu a preorientovať sa. Nechajte svoju myseľ pár minúť blúdiť kade tade a potom sa vráťte k práci.
7. „Tesný“ pracovný deň
Ak si potrebujete oddýchnuť po 90 minútach, predstavte si, čo potrebuje vaše telo po 5 dňoch pracovnej rutiny. 40-hodinový pracovný týždeň nebol určený len tak z rozmaru. Pokiaľ pracujete viac, beriete si nadčasy a chcete stihnúť prácu za dvoch, môže to viesť k stresu, nedostatku spánku i k syndrómu vyhorenia. Pritom nie je záruka, že keď pracujete dlhšie, aj viac toho urobíte.