- Podnikam.sk
- Články
- Manažment
- Personalistika
- Ako vypracovať pracovný poriadok pre zamestnancov v roku 2024? Stiahnite si jeho vzor
Ako vypracovať pracovný poriadok pre zamestnancov v roku 2024? Stiahnite si jeho vzor
Pracovný poriadok patrí medzi základné vnútropodnikové dokumenty v mnohých firmách a prevádzkach. Jedným z jeho hlavných cieľov je zabezpečenie vnútorného poriadku v spoločnosti a ochrana zamestnancov pred neadekvátnymi zásahmi na strane zamestnávateľa.
Súčasná platná a účinná legislatíva neukladá zamestnávateľovi povinnosť vypracovať pracovný poriadok, v praxi však býva najmä v záujme zamestnávateľa, aby takýmto pokynom pokryl niektoré oblasti príslušnými internými pravidlami. V nasledujúcich riadkoch vám prinášame prehľad informácií súvisiacich s vyhotovením pracovného poriadku a jednoduchý vzor tohto dokumentu.
Čo je pracovný poriadok?
Pracovný poriadok je jedným zo základných interných dokumentov u zamestnávateľa, ktorý obsahuje pracovnoprávne normy a podrobnejšie upravuje viaceré pracovnoprávne otázky a oblasti. Zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov (ďalej v texte len ako „zákonník práce“) v § 84 ustanovuje, že zamestnávateľ môže vydať pracovný poriadok. Nejde teda o zákonnú povinnosť zamestnávateľa, ktorú si zamestnávateľ musí splniť.
Základným účelom pracovného poriadku je vymedzenie vzájomných práv a povinností zamestnávateľa a zamestnancov (pracovníkov), pričom má tiež ustanoviť podrobné pravidlá, postupy a procesy v organizácii. Pracovný poriadok často obsahuje aj rôzne špecifické pracovné podmienky, konkrétne práva a povinnosti zamestnancov s ohľadom na ich pracovné zaradenia a môže upravovať aj ďalšie oblasti a zodpovednosti zamestnancov v nadväznosti na ich funkcie.
TIP:
S ohľadom na obsah pracovného poriadku je tak zrejmé, že ide o dôležitý vnútropodnikový dokument, ktorý odporúčame vypracovať.
Upozornenie:
Ustanovenia pracovného poriadku musia byť vždy v súlade s ustanoveniami Zákonníka práce a ostatnými právnymi predpismi. Inými slovami, pracovný poriadok musí byť vypracovaný v súlade s platnou a účinnou legislatívou.
Zákonník práce neustanovuje konkrétne oblasti, ktoré by mali byť upravené v pracovnom poriadku a nepredpisuje ani jeho formu. S ohľadom na zvýšenie právnej istoty je vhodné vypracovať pracovný poriadok v písomnej forme a ustanoviť ho napríklad ako prílohu pracovnej zmluvy. Zároveň by mal umiestnený na fyzickom alebo online mieste, kde k nemu majú neobmedzený prístup všetci zamestnanci.
Ak sa zamestnávateľ rozhodne vypracovať pracovný poriadok, takýto dokument je zo zákona záväzný pre zamestnávateľa aj pre všetkých jeho zamestnancov. Pracovný poriadok nadobúda účinnosť dňom, ktorý je v ňom určený, najskôr však dňom, keď bol zverejnený u zamestnávateľa. Pracovný poriadok patrí k základným komunikačným dokumentom zamestnávateľa a tvorí praktickú príručku riešení špecifických pracovných situácií u konkrétneho zamestnávateľa.
V prémiovej časti obsahu nájdete:
- Vzor pracovného poriadku
- Obsah pracovného poriadku
Upozornenie:
Každý zamestnanec musí byť na základe zákona oboznámený s obsahom pracovného poriadku a musí mať k nemu neobmedzený prístup. Ak zároveň pôsobia u zamestnávateľa zástupcovia zamestnancov, zamestnávateľ je v zmysle § 84 ods. 1 povinný prerokovať pracovný poriadok pred jeho vydaním so zvolenými zástupcami zamestnancov a až takto odsúhlasený ho môže vydať/zverejniť ako záväzný. Nesplnenie tejto zákonnej povinnosti zákonník práce sankcionuje absolútnou neplatnosťou pracovného poriadku.
Exkluzívny obsah pre členov klubu
Tu sa nachádza obsah prístupný iba členom Klubu Podnikam.sk. Ziskajte pristup k celému článku a všetky výhody členstva klubu.
Vyštudovala Právnickú fakultu Univerzity Komenského v Bratislave. V praxi sa venuje copywritingu, prekladateľskej činnosti a korporátnemu právu.