O certifikáty k e-podpisu požiadalo takmer 122 tisíc občanov
Elektronický občiansky preukaz s čipom a elektronickým podpisom je autentifikačný prostriedok pre širokú škálu e-služieb štátnej správy i komerčného sektora.
Ministerstvo vnútra (MV) SR vydáva elektronické občianske preukazy s čipom a pre cudzincov elektronické preukazy na pobyt cudzinca s čipom, na ktoré sa dajú nahrať certifikáty k tvorbe kvalifikovaného elektronického podpisu, na oddeleniach dokladov a oddeleniach cudzineckej polície policajného zboru. Certifikáty sa vydávajú bezplatne každému občanovi i cudzincovi, ktorý má záujem využívať elektronické služby s platnosťou na 5 rokov.
Ako informoval komunikačný odbor rezortu vnútra, o spomínané certifikáty k 25. októbru požiadalo 121 663 držiteľov elektronických občianskych preukazov.
„Občiansky preukaz, pomocou ktorého možno používať elektronický podpis, vydávame od decembra 2013. Možnosť používať elektronický podpis tu bola samozrejme aj predtým, vydávali ho aj iné certifikačné autority akreditované Národným bezpečnostným úradom. Údaj o počte držiteľov týchto takzvaných komerčných elektronických podpisov nemáme k dispozícii,“ uviedlo ministerstvo.
Autentifikačný prostriedok pre e-služby
Kvalifikovaný elektronický podpis je informácia pripojená k elektronickému dokumentu, ktorá pri splnení podmienok zákona o elektronickom podpise umožňuje jednoznačne určiť fyzickú osobu, ktorá ho vyhotovila – je to akýsi ekvivalent podpisu v „papierovom“ svete.
„Elektronický občiansky preukaz s čipom a elektronickým podpisom je autentifikačný prostriedok pre širokú škálu e-služieb štátnej správy i komerčného sektora. Ministerstvo vnútra prevádzkuje služby z oblasti evidencie vozidiel, matričnej agendy, e-archívu, takisto e- služby pobytu a evidencie obyvateľov a registra adries,“ dodal rezort vnútra.
Úspora na správnych poplatkoch
Pri mnohých službách, napríklad pri elektronickej žiadosti o prevode vlastníctva vozidla na inú osobu, sa vyžaduje použitie elektronického podpisu. „Výhodou elektronickej komunikácie je nielen úspora času či nezávislosť od úradných hodín, ale aj úspora na správnych poplatkoch – pri elektronickej komunikácii ušetríte až polovicu správneho poplatku, najviac však do výšky 70 eur,“ podotklo ministerstvo.