- Podnikam.sk
- Články
- Manažment
- Personalistika
- Chorý zamestnanec v práci – čo môže urobiť zamestnávateľ a kolegovia?
Chorý zamestnanec v práci – čo môže urobiť zamestnávateľ a kolegovia?
V jesenných a zimných mesiacoch býva vždy o niečo vyšší počet chorých ľudí, ale aj počas celého roka bežne nastávajú aj situácie, kedy chodia chorí zamestnanci do práce. Okrem toho, že tým škodia sami sebe, sa títo ľudia vedome alebo nevedome stávajú rizikom aj pre ostatných pracovníkov a iných ľudí, s ktorými prichádzajú počas dňa do kontaktu. V aktuálnom článku si priblížime, aké možnosti má zamestnávateľ, keď prídu do práce chorí zamestnanci a pozrieme sa aj na možnosti, ako by bolo možné riešiť takéto situácie.
Väčšina z nás sa už niekedy ocitla v situácii, kedy sme ochoreli a aj napriek tomu sme išli do práce. Dôvodom, prečo chodia chorí ľudia do práce, je pritom viacero. Medzi najčastejšie z nich patrí finančná strata, ktorá súvisí so zníženým príjmom počas práceneschopnosti zamestnanca. Ďalšími dôvodmi môže byť aj tlak na ukončenie úloh zo strany zamestnávateľa alebo zamestnanca.
Mnohí z nás v postavení zamestnávateľa alebo zamestnanca si však uvedomujeme alebo začíname uvedomovať, že výkon chorého pracovníka nikdy nie je plnohodnotný a tento človek predstavuje reálne riziko pre ďalších spolupracovníkov a ľudí, s ktorými sa v tomto čase stretáva. Mnohé spoločnosti majú presne prepočítané, aké straty môžu nastať pri výkone práce chorými zamestnancami alebo pri absencii viacerých pracovníkov z dôvodu choroby. Pokiaľ sa ľudia nachádzajú v uzavretých priestoroch, riziko nákazy sa pritom zvyšuje až niekoľkonásobne.
Dočasná práceneschopnosť zamestnanca a náhrada príjmu
Základný právny rámec pre dočasnú práceneschopnosť zamestnanca a náhradu príjmu v tomto čase poskytuje zákon č. 462/2003 Z. z. o náhrade príjmu pri dočasnej pracovnej neschopnosti zamestnanca a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len ako „zákon o PN“). Tento tiež zákon upravuje podmienky nároku a poskytovanie náhrady príjmu pri dočasnej pracovnej neschopnosti zamestnanca.
Nárok na náhradu príjmu má zamestnanec, ktorý bol pre chorobu alebo úraz uznaný za dočasne práceneschopného na výkon činnosti zamestnanca alebo mu bolo nariadené karanténne opatrenie podľa osobitného predpisu (zákon č. 355/2007) a nemá príjem, ktorý sa považuje za vymeriavací základ podľa osobitného predpisu (zákona č. 461/2003, § 138 ods. 1), a to okrem príjmu, ktorý sa poskytuje z iného dôvodu než za vykonanú prácu, za obdobie, v ktorom nevykonáva činnosť zamestnanca z dôvodu dočasnej pracovnej neschopnosti, ak tento zákon neustanovuje inak.
Nárok na náhradu príjmu však nemá zamestnanec, ak počas obdobia dočasnej pracovnej neschopnosti má nárok na nemocenské, materské alebo rodičovské podľa osobitného predpisu podľa zákona č. 461/2003.
V prémiovej časti obsahu nájdete:
- Možnosti zamestnávateľa, keď príde do práce chorý zamestnanec
- Sick days
- Home office
Exkluzívny obsah pre členov klubu
Tu sa nachádza obsah prístupný iba členom Klubu Podnikam.sk. Ziskajte pristup k celému článku a všetky výhody členstva klubu.
Vyštudovala Právnickú fakultu Univerzity Komenského v Bratislave. V praxi sa venuje copywritingu, prekladateľskej činnosti a korporátnemu právu.