Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
Zakúpiť členstvo
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
FOAF.sk - Aký má firma zisk? Kto ju vlastní? Kto má dlhy? Zistite TU

Čo má vedieť podnikateľ zo Zákona o reklame?

Žena hovoriaca do megafónu
Fotobanka Pixmac
6. júla 2011 Autor Podnikam.SK, SITA Tlačiť

Čo je najdôležitejšie pre podnikateľa vedieť zo Zákona o reklame č. 147/2001? Zákon o reklame hovorí hlavne o požiadavkách na reklamu, o požiadavkách na reklamu špeciálnych produktov, o ochrane spotrebiteľov a podnikateľov pred účinkami klamlivej reklamy. O reklame hovoríme, ak ide o prezentáciu produktov s cieľom uplatniť ich na trhu. Reklamou však nie je označenie sídla, listov, označenie budov a pozemkov obchodným menom.

Aké podmienky musí reklama spĺňať? Reklama musí byť v súlade s dobrými mravmi, s pravidlami hospodárskej súťaže. Reklama nesmie byť klamlivá a skrytá.

Reklama

Reklama nesmie

  • zneužívať dôveru spotrebiteľa,
  • prezentovať produkty, ktorých výroba, predaj, poskytovanie alebo používanie sú zakázané,
  • obsahovať čokoľvek, čo znevažuje ľudskú dôstojnosť, uráža národnostné cítenie alebo náboženské cítenie, ako aj akúkoľvek diskrimináciu na základe pohlavia, rasy a sociálneho pôvodu,
  • propagovať násilie, vandalizmus alebo vulgárnosť a navádzať na protiprávne konanie alebo vyjadrovať s ním súhlas,
  • prezentovať nahotu ľudského tela pohoršujúcim spôsobom,
  • prezentovať produkty poškodzujúce životné prostredie alebo produkty škodlivé životu alebo zdraviu ľudí, zvierat alebo rastlín bez toho, aby sa na škodlivosť výslovne a zreteľne neupozornilo,
  • ohrozovať fyzické zdravie ani psychické zdravie občana,
  • prezentovať produkty ako prospešné zdraviu ľudí, zvierat alebo rastlín, ak to nie je preukázané odborným posudkom,
  • prezentovať potraviny a výživové doplnky tak, ako by mali účinky liekov,
  • využívať zmyslové vnímanie, ktoré ovplyvňuje pamäť človeka bez toho, aby si to uvedomil (podprahové vnímanie),
  • obsahovať osobné údaje, údaje o majetkových pomeroch osôb bez ich predchádzajúceho súhlasu,
  • odvolávať sa na vyhlásenia iných osôb bez ich predchádzajúceho súhlasu,
  • zasahovať do práv iných osôb bez ich súhlasu,
  • zneužívať dôveru maloletých osôb.
Reklama musí byť v súlade s pravidlami slovenského pravopisu. Zákon myslí aj na nedovolené rozširovanie reklamy prostredníctvom mailov, telefonátov, ktoré je bez predchádzajúceho súhlasu zakázané. Ak reklamná akcia trvá len v určitom čase, musí byť v reklame uvedená lehota počas ktorej reklama platí alebo musí byť uvedené, že akcia platí do vyčerpania zásob. Niektoré firmy využívajú tzv. porovnávaciu reklamu. To znamená, že v reklame porovnávajú svoj produkt s iným konkurenčným produktom. Tu sa však nesmie znevažovať konkurenciu alebo klamať.

Reklama na alkoholické a tabakové výrobky

Špeciálne podmienky musí spĺňať reklama alkoholických a tabakových výrobkov. Alkoholické výrobky sa nesmú prezentovať ako zdraviu prospešné, či náladu vylepšujúce. A nesmie sa ani uvádzať obsah alkoholu ako znak kvality výrobku.

Podľa zákona sa zakazuje reklama tabakových výrobkov na všetkých druhoch informačných nosičov, rozdávaním vzoriek tabakových výrobkov verejnosti, a  na reklamných veciach, ktoré nesúvisia s fajčením, a ktoré sa rozdávajú verejnosti okrem reklamných vecí, ktoré sa rozdávajú na miestach predaja výrobkov.

Reklama zbraní, liekov

Podľa zákona sa zakazuje reklama zbraní a streliva. Osobitne sa hovorí o reklame liekov. Zakazuje sa reklama liekov, ktoré nie sú v Slovenskej republike registrované, ktoré obsahujú omamné látky, ktorých výdaj je viazaný na lekársky predpis alebo na veterinárny lekársky predpis, ktorých výdaj nie je viazaný na lekársky predpis, avšak sa uhrádzajú na základe zdravotného poistenia, v ktorých je zmienka o účinkoch liekov na liečenie tuberkulózy, prenosných pohlavných chorôb, závažných infekčných chorôb, nádorových chorôb, chronickej nespavosti, chorôb porúch metabolizmu a psychických chorôb.

Reklama lieku musí obsahovať všetky potrebné informácie o zložení, používaní, účinkoch, o rizikách používania a o tom, že je potrebné sa poradiť s kompetentnou osobou. Špeciálne sa hovorí aj o reklame dojčenských prípravkov, v ktorých sa nesmie hovoriť o tom, že dojčenské prípravky môžu nahradiť materské mlieko.

Dozor nad dodržiavaním zákona

Dozor nad dodržiavaním tohto zákona vykonávajú

  • orgány úradnej kontroly potravín,
  • Štátny ústav pre kontrolu liečiv,
  • Ústav štátnej kontroly veterinárnych biopreparátov a liečiv,
  • Úrad verejného zdravotníctva Slovenskej republiky a regionálne úrady verejného zdravotníctva,
  • Slovenská obchodná inšpekcia.

Pokuty za nedodržanie zákona

Pokuty za nedodržanie môžu byť udelené až do výšky 3330, 66000, 166000 eur.

Ďalšie zákony

Medzi ďalšie zákony vzťahujúce sa k reklame patria:

  • Zákon o reklame,
  • Zákon o vysielaní a retransmisii,
  • Zákon o ochrane spotrebiteľa,
  • Zákon o audiovízii,
  • Zákon o ochrane osobných údajov,
  • Zákon o liekoch a zdravotníckych pomôckach,
  • Autorský zákon.

ph

K téme

FOAF.sk firmy - Hosp. výsledky, súvahy, výkazy, DLHY, vlastníci - Zistite TU

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Marketing

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Eurofondy
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Industry 4.0
ISO
Komunikačné zručnosti
Koronavírus
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Marketingové zručnosti
Medzinárodné účtovné štandardy - IAS/IFRS, US GAAP
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Počítačové zručnosti
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo a manažment
Právo, Pracovné právo
Predaj
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Smernice
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Účtovníctvo verejnej správy
Umelá inteligencia
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

apríl

14máj8:30Prijímanie nových zamestnancov: predzmluvné vzťahy a ponuka pracovného miesta8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Personalistika

14máj8:30Agile recruiter8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Pracovné právo

14máj8:30Produktový manažment8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt | GDPR - Nastavenie sukromia
X