Každý chce mať vlastný startup, viete ale vôbec, čo presne to znamená?
Máme dobu startupov. To je fakt. Neustále sa niekto oháňa týmto slovíčkom, tvrdí, že je startupista, alebo že aspoň jedného zaručene pozná.
Pravý zmysel termínu startup pre každého zrejmý nie je
Pojem startup (tiež start up alebo start-up) označuje novovznikajúci projekt či začínajúcu firmu. Často ešte vo fáze tvorby podnikateľského zámeru. Tento termín nie je až taký starý, ako by sa mohlo zdať. Prvýkrát sa stal populárny v čase internetovej horúčky v rokoch 1996 až 2001. V tom období vzniklo v zámorí veľa spoločností tohto typu. Hovoríme predovšetkým o amerických internetových spoločnostiach s koncovkou .com.
Startupovým môžeme označiť projekt z akéhokoľvek odboru, hoci najčastejšie ide o technologické či internetové firmy. Tieto firmy sa vyznačujú nízkymi začiatočnými nákladmi, vyšším podnikateľským rizikom a potenciálne vyššou finančnou návratnosťou zdrojov. Začínajúce startupy často využívajú zvýhodnené podmienky v tzv. inkubátoroch. Ide napríklad o prenájmy kancelárskych priestorov, prístup k externým a interným službám či školeniam. Firma prestáva byť startupom v okamihu, kedy začína vykazovať zisk, fúzie a akvizície.
Medzi najznámejšie startup firmy, ktoré takto začínali, patria aj Facebook a Google. Na Slovensku zarezonovali najmä Eset (softvérová spoločnosť, ktorá si meno urobila predovšetkým vďaka antivírusovému softvéru), sygic (špecializácia: navigačné systémy) či profesia.sk.
Hovoriť ale o tomto fenoméne len v samých pozitívach je trochu nebezpečné alebo prinajmenšom nenáležite idealistické. Kvôli tomu, že je návratnosť pomerne neistá a projekty si spravidla vyžadujú ohromné vklady (na to, aby niečo vôbec začalo fungovať, jednoducho treba investície), vzniká na trhu akási bublina. Investori zatiaľ sú a sú celkom ochotní podporiť takmer všetko, pretože sa boja, že im „ujde vlak“ s niečím fakt špeciálnym. Ako dlho to bude ale trvať, to je otázne. Každý by chcel stáť pri zrode nového Facebooku či Instagramu, pravdepodobnosť takéhoto niečoho je však, ak je človek realistom, pomerne nízka.
Trh začína byť už aj tak trochu presýtený. Startupov je veľmi veľa, len málo z nich možno považovať za hodné úspechu. Nápad, akokoľvek dobrý, neznamená automaticky aj úspech. Bez istej dávky pokory a triezveho zmýšľania sa pravdepodobne ani dnešný začínajúci podnikateľ zrejme nezaobíde, čo ale, samozrejme, neznamená, že treba rezignovať a vzdať sa.