- Podnikam.sk
- Články
- Účtovníctvo
- Ako účtovať
- Koho sa dotknú zmeny v zákone o účtovníctve od 1. 1. 2024?
Koho sa dotknú zmeny v zákone o účtovníctve od 1. 1. 2024?
Ministerstvo financií Slovenskej republiky predložilo 13.10.2023 do pripomienkového konania návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákona č. 431/2002 Z. z, o účtovníctve v znení neskorších predpisov, ako aj niektoré ďalšie zákony. V článku si priblížime, čo je účelom tohto návrhu zákona a ktorých subjektov sa zmeny dotknú.
Cieľom navrhovanej právnej úpravy
Účelom novely zákona je transpozícia smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2022/2464 zo 14. decembra 2022, ktorou sa mení nariadenie (EÚ) č. 537/2014, smernica 2004/109/ES, smernica 2006/43/ES a smernica 2013/34/EÚ, pokiaľ ide o vykazovanie informácií o udržateľnosti (Ú. v. EÚ L 322, 16. 12. 2022) (ďalej len ako „smernica“).
Základným cieľom navrhovaných úprav zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov (ďalej len ako „zákon o účtovníctve“) je zlepšenie kvality, porovnateľnosti a spoľahlivosti informácií, ktoré majú byť uvádzané v osobitnej časti výročnej správy vybraných účtovných jednotiek v rámci vykazovania informácií o udržateľnosti. Tento krok by mal byť nápomocným pre investorov a iných používateľov týchto informácií, vďaka čomu by mali lepšie porozumieť rizikám a príležitostiam účtovnej jednotky pri jej prechode na zelené hospodárstvo.
Upozornenie:
V súvislosti s pripravovanými zmenami v zákone o účtovníctve sa pripravujú aj zmeny niektorých ustanovení v nasledujúcich zákonoch:
- zákon č. 513/1991 Zb. Obchodným zákonník v znení neskorších predpisov,
- zákon č. 429/2002 Z. z. o burze cenných papierov v znení neskorších predpisov,
- zákon č. 530/2003 Z. z. o obchodnom registri a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
- zákon č. 423/2014 Z. z. o štatutárnom audite a o zmene a doplnení zákona o účtovníctve (ďalej len ako „dotknuté zákony“).
Novela zákona pritom vychádza aj z praktických poznatkov z aplikačnej praxe.
Niektoré navrhované zmeny
Predkladaný materiál je transpozíciou smernice, pokiaľ ide o vykazovanie informácií o udržateľnosti podnikov. Na základe aplikačnej praxe sa v návrhu zákona precizujú aj také ustanovenia, ako je napríklad definícia čistého obratu vo vzťahu k osobitostiam činností vybraných účtovných jednotiek, ktorými sú napríklad banky a poisťovne.
Nakoľko z praxe tiež vyplýva, že niektoré spoločnosti si povinnosť uloženia výkazu vybraných údajov z účtovnej závierky neplnia spolu s účtovnou závierkou, v návrhu bolo potrebné explicitne ustanoviť termín na uloženie tohto výkazu. Z dôvodu zvýšenia právnej istoty správcu registra účtovných závierok na účely spracovávania osobných údajov bolo nevyhnutné upraviť aj ustanovenia súvisiace s ochranou osobných údajov. V tejto súvislosti sa v zákone o účtovníctve zmenia niektoré ustanovenia a následne bude upravené aj zobrazovanie osobných údajov v registri účtovných závierok.
V súvislosti s výkonom činnosti vo verejnom záujme a v územnej samospráve sa na základe doterajších skúseností, výsledkov z dohľadu, previerok zabezpečenia kvality auditu, ale aj kontrol Národného kontrolného úradu SR rozširuje počet účtovných jednotiek, ktorých štatutárni audítori budú podliehať dohľadu Úradu dohľadu nad výkonom auditu.
TIP:
Do zákona o účtovníctve sa vkladá aj termín na uloženie výkazu vybraných údajov z účtovnej závierky podľa § 17a ods. 7 zákona o účtovníctve a výkazu vybraných údajov z účtovnej závierky podľa § 22 ods. 18 zákona o účtovníctve, čím sa má docieliť jednoznačné určenie splnenia si povinnosti jeho uloženia, inak by hrozilo pod hrozbou pokuty pre účtovnú jednotku za neuloženie predpísaných dokumentov a informácií.
Dotknuté subjekty
V súvislosti s transpozíciou smernice sa návrh zákona bude vzťahovať na rôzne účtovné obdobia a na obchodné spoločnosti rôznych veľkostí. Novo prijaté ustanovenia sa budú vzťahovať aj na obchodné spoločnosti, ktoré majú svoju materskú účtovnú jednotku v inom členskom štáte alebo v tretej krajine.
V účtovnom období roka 2024 (vo výročnej správe za toto účtovné obdobie) sa návrh zákona bude vzťahovať na nasledovné subjekty:
- subjekty verejného záujmu, ktorých priemerný prepočítaný počet zamestnancov za bezprostredne predchádzajúce účtovné obdobie presiahol 500 zamestnancov a ak v každom z dvoch bezprostredne predchádzajúcich účtovných obdobiach spĺňa zároveň aj jednu z týchto podmienok:
- celková suma majetku presiahla sumu 20 000 000 eur alebo
- čistý obrat presiahol sumu 40 000 000 eur.
- konsolidované vykazovanie informácií o udržateľnosti sa dotkne účtovných jednotiek, ktoré sú materskou účtovnou jednotkou, a ktoré sú subjektami verejného záujmu, ktorých priemerný prepočítaný počet zamestnancov za bezprostredne predchádzajúce účtovné obdobie presiahol 500 zamestnancov, a ak v každom z dvoch bezprostredne predchádzajúcich účtovných obdobiach spĺňa zároveň aj jednu z podmienok podľa § 22 ods. 10 písm. a) alebo písm. b) zákona o účtovníctve.
V účtovnom období roka 2025 (vo výročnej správe za toto účtovné obdobie) sa návrh zákona bude vzťahovať na nasledujúce obchodné spoločnosti:
- veľké účtovné jednotky,
- veľké účtovné jednotky, ktoré emitovali cenné papiere prijaté na obchodovanie na regulovanom trhu – v oblasti vykazovania informácií o udržateľnosti.
V účtovnom období roka 2026 (vo výročnej správe za toto účtovné obdobie) sa návrh zákona bude vzťahovať na nasledujúce obchodné spoločnosti:
- obchodné spoločnosti zaradené v kategórii malé účtovné jednotky podľa § 2 ods. 7 zákona o účtovníctve. Nakoľko pre tieto spoločnosti je umožnené oslobodenie od vykazovania informácií až do účtovného obdobia, ktoré začína po 1.1.2028 a predpokladá sa aj reálne využitie tohto ustanovenia v praxi, tieto účtovné jednotky sa zahrnuli do vplyvu regulácie až od tohto roku.
Zároveň sa navrhovaný čl. V bude týkať nasledujúcich subjektov:
- štatutárnych audítorov a audítorských spoločností, ktoré sa v súvislosti s transpozíciou smernice rozhodnú vykonávať uistenie v oblasti vykazovania informácií o udržateľnosti,
- účtovných jednotiek, ktoré sú subjektom verejného záujmu podľa zákona č. 423/2015 Z. z. o štatutárnom audite a o zmene a doplnení zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov, obchodných spoločností a audítorských spoločností, a ktoré sú povinné platiť ročný príspevok,
- štatutárnych audítorov a audítorských spoločností štátnych podnikov, podnikov s priamou alebo nepriamou majetkovou účasťou štátu s viac ako 50 % za účtovné obdobie, ktorému predchádzajú najmenej dve po sebe idúce účtovné obdobia, v ktorých celková suma majetku presiahla 100 000 000 eur,
- štatutárnych audítorov a audítorských spoločností obcí, miest a mestských častí, ktorých celková suma majetku podľa údajov z konsolidovanej účtovnej závierky verejnej správy toho účtovného obdobia, ktorému predchádzajú najmenej dve po sebe idúce účtovné obdobia, v ktorých spĺňala aspoň jednu z týchto podmienok – celková suma majetku presiahla 70 000 000 eur a 2. počet obyvateľov presiahol 30 000.