Povinnosť predkladať kontrolný výkaz k dani z pridanej hodnoty bude platiť od 1. januára 2014. Prvé výkazy budú finančnej správe doručené 25. februára, a to za účtovné obdobie predchádzajúceho mesiaca. Výkaz by sa mal podávať výhradne elektronicky.
Doterajšie zverejňované kontrolné výkazy sú podľa finančnej správy iba pracovné verzie
Povinnosť podávať kontrolné výkazy pre platiteľov DPH schválil parlament na októbrovej schôdzi a táto povinnosť vstúpi do platnosti od 1. januára 2014. Prvé výkazy mesačných platiteľov DPH tak budú finančnej správe doručené 25. februára 2014 za účtovné obdobie predchádzajúceho mesiaca. Podávať sa výkazy budú iba elektronicky. Pre tých, ktorí nemajú k dispozícii účtovný softvér, ktorý by generoval kontrolný výkaz, bude existovať možnosť vyplniť ho online aj na portáli finančnej správy.
Výkaz podľa finančnej správy prináša možnosť krížovej kontroly DPH na vstupe a na výstupe. Podľa daniarov to prispeje k eliminácií daňových podvodov vo forme fakturačných a karuselových podvodov, či neoprávnených nadmerných odpočtov DPH. Subjekty vo výkaze budú evidovať všetky údaje z vydaných, prijatých, ale aj opravných faktúr.
Súčasťou výkazu budú aj údaje o obratoch evidovaných elektronickými registračnými pokladnicami (ERP). Transakcie z ERP v nákladovej časti na vstupe by sa mali zaznamenávať sumárne. Princíp kontrolného výkazu podľa finančnej správy spočíva v analytickom zisťovaní a párovaní podľa dátumu, sumy a čísla faktúry. Číslo faktúry (alebo
faktúry online) môže byť uvedené v akejkoľvek alfanumerickej podobe, pretože sa budú skúmať jeho podobnosti. Finančná správa od zavedenia výkazu očakáva veľké prínosy k zaplneniu dier vo výbere DPH.
Dôležitou oblasťou je podľa finančnej správy automatizácia v rámci účtovných softvérov. Požiadavka na vygenerovanie kontrolného výkazu by mala byť zapracovaná priamo do účtovných softvérov. So zavedením kontrolného výkazu pripúšťa finančná správa aj prvotné ťažkosti. Vedenie je pripravené pristúpiť k nevyhnutnej zmene metodiky výkonu kontrol. Tie budú efektívnejšie cielené na rizikové subjekty a pri analyticky presne spracovaných informáciách budú aj časovo efektívnejšie.
Kontrolné výkazy podľa finančnej správy prinesú ucelenú informáciu o tom, ako sa podnikateľ dostal k tovaru, ako vyzeral následný pohyb tovaru medzi ďalšími subjektmi a ako sa podnikateľ dostal k výslednému číslu na daňovom priznaní. Ak si teda podľa finančnej správy niekto nárokuje nadmerný odpočet, pomocou kontrolného výkazu sa získa obraz, či niekde v reťazci nebola daň neodvedená a nezaplatená.
Podľa generálneho riaditeľa sekcie daňovej a colnej Daniela Čecha sa celý obchod v zásade rozdeľuje na dve časti, platcov DPH, u ktorých môže vzniknúť nárok na nadmerný odpočet, a na neplatcov DPH. „Tovary a služby, ktoré subjekt predá konečným spotrebiteľom, ktorí nemajú nárok na odpočítanie dane, sa budú udávať agregovane,“ uviedol Čech. Ako ďalej spresnil, v jednom riadku budú na výkaze neplatcovia DPH, suma, počet agregovaných položiek a suma dane. „My chceme vedieť, v akej výške je DPH priznaná na jednej strane a v akej výške odpočítaná, aby sme mali krížovú kontrolu, či je alebo nie je zaplatená,“ uviedol pre agentúru SITA Čech.