Legislatívne zmeny pre podnikateľov v júni 2011
Počas mesiaca jún 2011 boli schválené nasledovné zákony, ktoré sa týkajú podnikateľských subjektov.
Zákon o zrušení zákona č. 140/2010 Z. z. o neprimeraných podmienkach v obchodných vzťahoch medzi odberateľom a dodávateľom tovaru, ktorým sú potraviny
- tento zákon bol prijatý v roku 2010 kvôli tomu, že zisk v potravinovom reťazci sa nerozdeľuje spravodlivo medzi jednotlivými článkami, ale najviac zisku prislúcha obchodným reťazcom a distribútorom
- zrušenie zákona môže podľa niektorých názorov viesť ešte k výraznejšiemu zhoršeniu podmienok pre malých a stredných výrobcov potravín, pretože obchodné reťazce si do zmlúv ukladajú neprimerané a nevýhodné podmienky
- v zákone sa hovorí o neprimeraných podmienkach v obchodných vzťahoch medzi odberateľmi a dodávateľmi tovaru, ktorým sú potraviny, o tom ako tieto neprimerané podmienky kontrolovať a ako ich sankcionovať. Neprimerané podmienky sú napríklad, ak dodávateľ zaplatí za to, že je zaradený do registra dodávateľov u odberateľa, /u obchodného reťazca/, alebo za zaradenie jeho tovaru do evidencie, alebo, ak zaplatí za prevádzku elektronických zariadení alebo za časovo obmedzené umiestnenie tovaru. Za porušenie sa môže udeliť pokuta až do výšky 300 000 eur
- vláda zrušila zákon z dôvodu, že zákon neplní svoj cieľ, na ktorý bol prijatý a zrušenie zároveň vyplýva z Programového vyhlásenia vlády
- tento dôvod vyplýva z toho, že obchodné vzťahy sú už upravené v Obchodnom zákonníku a nie je potrebná ďalšia úprava. Ďalej vláda argumentuje tým, že má existovať sloboda vo vytváraní podmienok zmluvy, teda obchodné reťazce by mali mať právo rozhodovať o tom, čo bude uvedené v zmluve, ktorú majú uzatvorenú so svojimi dodávateľmi. To znamená, že podľa vlády nie je potrebné, aby zákon o neprimeraných podmienkach vôbec existoval.
- ďalej vláda argumentuje tým, že zrušením zákona č. 140/2010 Z.z. o neprimeraných podmienkach v obchodných vzťahoch medzi odberateľmi a dodávateľmi sa obmedzia bariéry podnikania v oblasti dodávok tovaru a tým sa zlepší podnikateľské prostredie
Zákon o štítkovaní energeticky významných výrobkov č. 182/2011 Z.z. a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Tento zákon by si mali prečítať najmä dovozcovia a predajcovia takýchto výrobkov.
- zákonom sa upravuje energeticky významný výrobok, ktorý má priamy alebo nepriamy vplyv na spotrebu energie alebo na iný podstatný zdroj počas jeho používania a poskytovanie informácií o energeticky významnom výrobku pre konečného užívateľa a dohľad nad dodržiavaním tohto zákona a ukladanie sankcií za jeho porušovanie.
- zákon hovorí o povinnostiach výrobcu, splnomocneného zástupcu alebo dovozcu pri uvádzaní energeticky významného výrobku na trh (dodať štítok a informačný list, vypracovať a uchovávať technickú dokumentáciu a poskytnúť ju orgánom dohľadu a ďalšie informačné povinnosti) a povinnosti predajcu pri predávaní takéhoto výrobku.
- informácie o energeticky významnom výrobku sa poskytujú prostredníctvom označovania, štandardných informácií o výrobku, informácií o spotrebe energie a iných podstatných zdrojov počas používania výrobku a doplňujúcich informácií týkajúcich sa výrobku.
- pri nedodržiavaní zákona môže orgán dohľadu uložiť pokutu až do výšky 16 600 Eur.
Novela zákona, ktorou sa mení a dopĺňa zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov
- účelom tohto zákona je implementácia smernice Európskeho parlamentu a Rady 2009/109/ES zo 16. septembra 2009,
- cieľom bolo zníženie administratívnej náročnosti vybraných procesov zlúčenia, splynutia a rozdelenia akciových spoločností tak vnútroštátnych, ako aj cezhraničných
- podľa novely dochádza k zjednodušeniu požiadaviek týkajúcich sa vypracovania a predloženia písomnej správy štatutárneho orgánu o procese fúzie alebo rozdelenia a k zjednodušeniu informačných povinností spoločností podieľajúcich sa na fúzii alebo rozdelení umožnením uverejnenia dokumentov na internetovej stránke spoločnosti, a k zjednodušeniu výkonu práva akcionára vyžiadať kópie dokumentov
- dnes má spoločnosť povinnosť uložiť návrh zmluvy o fúzii do zbierky listín a následne zverejniť jej uloženie v lehote najneskôr 30 dní pred dňom konania valného zhromaždenia, ktoré má rozhodovať o schválení dotknutej zmluvy. Podľa novely si bude akciová spoločnosť môcť uvedenú povinnosť splniť aj zverejnením návrhu zmluvy o fúzii v Obchodnom vestníku najneskôr 30 dní pred dňom konania valného zhromaždenia, ktoré má rozhodovať o schválení zmluvy. Predstavenstvo spoločnosti podieľajúcej sa na fúzii bude tiež povinné informovať valné zhromaždenie o podstatnej zmene obchodného majetku a záväzkov, ktoré nastanú v období od vyhotovenia návrhu zmluvy o fúzii po konanie valného zhromaždenia, ktoré bude o fúzii rozhodovať.
- v prípade, že sú akcie akciovej spoločnosti zúčastňujúcej sa na fúzii obchodované na regulovanom trhu cenných papierov hoci aj sčasti, nebude uvedená spoločnosť po novom povinná vypracovať priebežnú účtovnú závierku, ak zverejní polročnú finančnú správu podľa zákona č. 429/2002 Z. z. o burze cenných papierov a poskytne ju akcionárom spoločnosti na nahliadnutie v sídle spoločnosti v lehote najmenej 30 dní pred dňom konania valného zhromaždenia, ktoré má rozhodovať o fúzii alebo, ju zverejní na svojej webovej stránke. Akciová spoločnosť nebude povinná vypracovať priebežnú účtovnú závierku ani v prípade, ak s tým budú súhlasiť všetci akcionári každej zo spoločností podieľajúcich sa na fúzii.
- novela ustanovila novú povinnú náležitosť pozvánky na valné zhromaždenie alebo oznámenia o konaní valného zhromaždenia, ktoré má rozhodovať o fúzii, a to poučenie o možnosti prístupu k elektronickej podobe dokumentov. Podľa novely zákonníka môže akciová spoločnosť splniť povinnosť umožniť nahliadnuť do dokumentov, ak dokumenty uverejní na svojej webovej stránke nepretržite najmenej 30 dní pred dňom konania valného zhromaždenia, ktoré má rozhodovať o fúzii. Ak akciová spoločnosť zverejní dokumenty na webovej stránke v podobe, ktorá umožňuje ich tlač, nebude povinná poskytnúť akcionárovi kópie dokumentov. Ak dokumenty nebude na webovej stránke zverejňovať nepretržite počas najmenej 30 dní pred valným zhromaždením, bude spoločnosť povinná poskytnúť akcionárovi dokumenty aj v listinnej podobe.
- novela hovorí aj o obnovení účasti člena – právnickej osoby v družstve. Účasť člena v družstve sa obnoví, ak bol konkurz na majetok člena, ktorého účasť v družstve zanikla jej vstupom do likvidácie alebo vyhlásením konkurzu, právoplatným rozhodnutím súdu zrušený z iných dôvodov ako po splnení rozvrhového uznesenia alebo pre nedostatok majetku, alebo ak bola rozhodnutím súdu zastavená exekúcia.
Zákon o Obchodnom vestníku a o zmene a doplnení niektorých zákonov
- zákon bol schválený predovšetkým preto, aby sa určili pravidlá pre elektronické vydávanie Obchodného vestníka tak, aby bol bezplatne prístupný širokej verejnosti a aby osoby, ktoré majú záujem na informáciách, ktoré sa v ňom zverejňujú, mali možnosť kedykoľvek efektívne a jednoducho získať relevantné údaje.
- zákon by mal pomôcť podnikateľskému prostrediu tým, že vylepší možnosť získavania informácií, týkajúcich sa určitého subjektu alebo určitej činnosti koncovému užívateľovi, ktoré sú potrebné pre jeho rozhodovanie a konanie.
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 561/2007 Z. z. o investičnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 56/2009 Z. z. a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
- novela znížila minimálne sumy, od ktorých sa investície kvalifikujú na získanie podpory od štátu.
- novela upravuje pravidlá na získanie pomoci od vlády
- bude sa sledovať, či podpora od štátu motivuje investora na rozšírenie investície, ak nebude možné dokázať, že by sa investícia bez štátnej podpory neuskutočnila, štát neposkytne pomoc na túto investíciu, investor musí počkať na potvrdenie o štátnej pomoci až potom môže nakupovať, ďalej firma musí rozbehnúť svoju činnosť do troch rokov, a ak do roka nezačne stavať nedostane podporu
- štát by mal podporovať najmä investície do oblastí Slovenska, ktoré sú málo rozvinuté
- nárok na podporu budú mať prednostne investície do výskumu a vývoja, do centier zdieľaných služieb, do turizmu
- znižuje sa minimálna výška investície a tým sa rozširuje počet podnikateľov, ktorým sa pomoc môže poskytnúť
- novela ustanovila nové kontrolné mechanizmy a sankcie, prípadne situácie, keď musí firma podporu vrátiť
- mala by sa preferovať podpora vo forme daňových úľav, a to odpísanie daní až na desať rokov
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 25/2007 Z. z. o elektronickom výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
- doteraz výška pokút v Slovenskej republike patrila k najvyšším, ak porovnáme výšku pokút v okolitých štátoch, a to v Českej republike, Maďarsku, Rakúsku, Nemecku a Poľsku,
- policajný zbor SR bude priebežne, mesačne hodnotiť počet priestupkov. Na základe týchto prieskumov potom bude možné určovať prípadne nové ustanovenie výšky pokút, alebo ďalšie legislatívne kroky
- sankcie za neuhradenie mýta, chýbajúcu palubnú jednotku v nákladnom automobile či neoprávnenú manipuláciu s ňou od 1. augusta klesnú z 1 655 eur na 700 eur v blokovom a z 2 655 eur na 1 300 eur v správnom konaní. Za priestupok, keď vodič do palubnej jednotky nezadá alebo zadá neúplné či klamlivé údaje alebo ich nesprístupní správcovi výberu mýta, zostáva pokuta vo výške 120 eur v blokovom a 160 eur v správnom konaní. Dopravcovia môžu dostať aj nové sankcie od 50 eur do 600 eur v blokovom a od 100 eur do 1 000 eur v správnom konaní, ak na výzvu polície nepredložia osvedčenie o evidencii vozidla, technický preukaz alebo iný doklad o vozidle.
- nižšie pokuty sú pre podnikateľov akceptovateľnejšie, pretože nie sú také likvidačné ako boli doteraz
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
- účelom zákona je transponovať do právneho poriadku Slovenskej republiky smernicu Európskeho parlamentu a Rady 2009/52/ES, v ktorej sú určené minimálne normy pre sankcie a opatrenia voči zamestnávateľom, ktorí zamestnávajú príslušníkov tretích krajín, ktorí nemajú oprávnenie zdržiavať sa a pracovať na území členských krajín
- nový zákon dopĺňa zákon o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní tým, že všeobecne zakazuje nelegálne zamestnávanie osôb ako bolo vyššie uvedené
- v zákone sa stanovuje zodpovednosť zamestnávateľa za nelegálne zamestnávanie a povinnosť hradiť náklady súvisiace s administratívnym vyhostením cudzinca, ktorý bol nelegálne zamestnaný (dlžná mzda, platby v sume rovnajúcej sa dani zo mzdy, poistnému na sociálne poistenie a zdravotné poistenie, náklady na doručenie dlžnej mzdy).
- zákon tiež upravuje nové povinnosti zamestnávateľa pri zamestnávaní štátneho príslušníka tretej krajiny.
- zamestnávateľ, ktorý zamestnáva príslušníka tretej krajiny je povinný predložiť inšpektorovi práce kópiu dokladu o pobyte alebo iného oprávnenia na pobyt
- ďalej sa v zákone hovorí o tom, že inšpektorát práce posudzuje riziko nelegálneho zamestnávania a pravidelne identifikuje odvetvia ekonomických činností, v ktorých sa objavuje nelegálne zamestnávanie, a v týchto odvetviach vykonáva kontrolu
- zamestnávateľ nie je zodpovedný za nelegálne zamestnávanie, ak nevedel, že doklad o pobyte alebo iné oprávnenie na pobyt boli sfalšované a splnil ostatné povinnosti o zamestnávaní príslušníkov tretích krajín
- takže zamestnávateľom sa neoplatí zamestnávať takéto osoby, z dôvodu, že im to pri zistení porušenia zákona vyplynú nové neočakávané náklady, ktoré môžu ohroziť existenciu ich podniku
ph