Na dopravné stavby v tomto roku pôjdu vyše 2 miliardy eur
Ide historicky o najvyšší objem peňazí, ktoré budú investované v jednom roku v rámci rezortu dopravy.
Peniaze na dopravné stavby sa zdvojnásobia, pomôžu verejné zákazky
Stavebné firmy by mali v tomto roku dostať na realizáciu 260 projektov v pôsobnosti ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja 2,1 mld. eur. Ako v utorok informoval minister dopravy Ján Počiatek na stretnutí lídrov slovenského stavebníctva v Bratislave, ide historicky o najvyšší objem peňazí, ktoré budú investované v jednom roku v rámci rezortu. Spomínaná plánovaná suma je zhruba dvojnásobne vyššia ako v minulom roku.
eBooky:
- Ako zlikvidovať s.r.o. svojpomocne
- Zamestnávanie na dohody o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru
Hlavný vplyv na prebudenie domáceho stavebníctva, ktoré po dlhom čase v tomto roku opäť rastie, majú verejné zákazky na výstavbu infraštruktúry. „Odborná verejnosť potvrdila, že štát výrazne prispel k tomu, že stavebníctvo sa konečne vytiahlo z krízových rokov.
Očakávajú, že v tomto roku stavebníctvo už bude rásť aj vďaka verejným zákazkám,“ uviedol Počiatek. Stavebná produkcia v prvom štvrťroku tohto roka medziročne vzrástla o 4,7 % na 776,7 mil. eur a firmy očakávajú zvýšenie výkonov v tomto roku v priemere o 3,4 %.
Prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska Zsolt Lukáč tvrdí, že práve verejné investície môžu byť ťahúňom stavebníctva. Infraštruktúrne stavby podľa neho majú hlavný podiel na raste výkonov. „Bytová výstavba, pozemné staviteľstvo zatiaľ zaostáva, samozrejme, zaostáva aj súkromné investovanie,“ povedal Lukáč pre agentúru SITA. Súkromní investori totiž vyhodnocujú riziká opatrnejšie ako štát.
Šéf stavebných podnikateľov považuje za reálne očakávania firiem o raste produkcie v tomto roku. „Hlavne veľké firmy podpisovali zmluvy ešte v predchádzajúcom roku, pripravovali majetkovo-právne vyrovnanie, projektovú dokumentáciu a povoľovanie stavieb. Majú prehľad o stavbách, ktoré realizujú, a odhady vyzerajú reálne,“ dodal Lukáč. Predpokladá, že rast v stavebníctve by mal byť udržateľný.
„Z pohľadu verejných investícií budúci rok bude viac-menej podobný tomuto roku, pretože množstvo je fázovaných a kontinuita výstavby sa nepreruší,“ očakáva minister dopravy. K rozostavaným diaľničným úsekom by mali pribudnúť ďalšie tri na D3 a D1, ktoré sa súťažia, resp. budú súťažiť. Pripravuje sa navyše výstavba úsekov D4 a rýchlostnej cesty R7 v Bratislave a okolí v rámci PPP projektu.
Na dopravné projekty, financované najmä z eurofondov, zostáva do konca tohto roka využiť z Európskej únie viac ako 1 mld. eur. „Zvyšné peniaze, čo máme alokované v Operačnom programe Doprava, musíme vyčerpať do konca tohto roka, inak prepadnú.
Naša ambícia je dočerpať ho do posledného eura,“ povedal Počiatek. Pripomenul, že tento operačný program zdedili pred tromi rokmi na úrovni zazmluvnenosti 50 % a v súčasnosti presahuje 100 %.