Náležitosti reklamačného poriadku
Reklamačný poriadok a jeho náležitosti sú určené zákonom č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a so zákonom č. 40/1964 Z. z. Občianskeho zákonníka. Jeho účelom je informovať spotrebiteľa o rozsahu, podmienkach a spôsobe uplatnenia zodpovednosti za vady výrobkov a služieb vrátane údajov o tom, kde možno reklamáciu uplatniť a o vykonávaní záručných opráv.
Musí byť umiestnený na viditeľnom mieste dostupnom spotrebiteľovi (internetová stránka predávajúceho, v sídle alebo prevádzke predávajúceho) bez ohľadu na to, či sa jedná o reštauračné zariadenie poskytujúce služby, kamennú alebo online predajňu predávajúcu produkty.
Čo by mal reklamačný poriadok obsahovať?
Hlavné náležitosti reklamačného poriadku sú:
- zodpovednosť za vady tovaru a záruka,
- spôsob vybavenia a podmienky reklamácie.
Zodpovednosť za vady tovaru a záruka
Predávajúci zodpovedá za vady, ktoré má predaný alebo dodaný tovar pri prevzatí kupujúcim. Kupujúci je oprávnený si tovar pred prevzatím prezrieť.
Ak nejde o použitú vec, zodpovedá predávajúci za vady, ktoré sa vyskytnú po prevzatí veci v záručnej dobe (záruka). Záručná doba je 24 mesiacov. Ak je na predávanej veci, jej obale alebo návode k nej pripojenom vyznačená lehota na použitie, neskončí sa záručná doba pred uplynutím tejto lehoty. Ak ide o použitú vec, kupujúci a predávajúci sa môžu dohodnúť aj na kratšej záručnej dobe, nie však kratšej než 12 mesiacov.
Predávajúci môže v doklade potvrdzujúcom prevzatie veci vyznačiť aj dlhšiu dobu trvania záručnej doby. Funkciu záručného listu môže spĺňať aj faktúra alebo dodací list, pokiaľ predávajúci na nich vyznačí dĺžku trvania záručnej doby. Záruka sa vzťahuje len na funkčné poruchy spôsobené výrobnou vadou.
Predávajúci nezodpovedá za vady, ktoré sa dali zistiť pri prebratí tovaru (chýbajúci tovar, mechanické poškodenie). Predávajúci za takéto vady nezodpovedá ani vtedy, ak kupujúci nevyužil možnosť vykonať prehliadku tovaru. Pri použitých veciach predávajúci nezodpovedá za vady vzniknuté ich použitím alebo opotrebením. Pri veciach predávaných za nižšiu cenu nezodpovedá za vadu, pre ktorú bola dojednaná nižšia cena.
Spôsob a uplatnenie reklamácie
Reklamáciu možno podať:
- na reklamačnom liste (predpísané tlačivo), kupujúci obdrží jeho potvrdenú kópiu,
- inou formou nahrádzajúcou reklamačný list (poštou, faxom, mailom, osobne).
Reklamačný list obsahuje:
- meno, priezvisko kupujúceho a adresu,
- popis vady tovaru a spôsob, akým sa vada prejavuje.
Predávajúci je povinný reklamáciu prijať prostredníctvom povereného zamestnanca na reklamácie v ktoromkoľvek obchodnom mieste, kde bol tovar zakúpený. Kupujúci si môže uplatniť reklamáciu (odovzdať vadný tovar a spísať reklamačný list) aj v ktorejkoľvek inej prevádzkarni predávajúceho, v ktorej je prijatie reklamácie možné s ohľadom na predávané výrobky či služby alebo u určenej osoby, ktorá je povinná reklamáciu vybaviť.
Pri reklamácii je potrebné doložiť záručný list a doklad o zaplatení tovaru. Poverený zamestnanec je pri podaní reklamačného listu povinný vydať reklamujúcemu potvrdený písomný doklad o prevzatí reklamácie (kópia vyplneného reklamačného listu). Lehota na vybavenie reklamácie je ihneď alebo v zložitejších prípadoch do 3 pracovných dní, najneskôr však do 30 kalendárnych dní od prijatia reklamácie, kupujúci je o výsledku riešenia reklamácie informovaný písomnou formou.
Reklamačné konanie sa končí odovzdaním opraveného výrobku, výmenou výrobku, vrátením kúpnej ceny alebo vyplatením primeranej zľavy z ceny výrobku. Odvolanie voči výsledku riešenia reklamácie je možné podať do 14 dní od doručenia rozhodnutia.
vš