Zavedenie rovnakých podmienok v platobnom styku, tzv. SEPA, bude znamenať podľa poradenskej spoločnosti Deloitte prínos pre spotrebiteľa.
Ako ďalej uviedla senior konzultantka poradenstva pre finančné inštitúcie v spoločnosti Deloitte Zuzana Kalivodová, spotrebiteľ podľa štúdie Európskej komisie ušetrí v priemere za šesť rokov 129 eur.
Platitelia usporia, bankám sa zvýšia náklady
Zjednodušenie realizácie platieb, jednotný súbor platobných nástrojov, zvýšenie ochrany spotrebiteľa, jednotné poplatky. To sú výsledky SEPA (Single Euro Payments Area), ktoré sa 1. februára 2014 stanú realitou. SEPA umožní spotrebiteľom realizovať platobný styk v rámci alebo mimo Slovenska rovnako rýchlo, komfortne, bezpečne a za rovnaký poplatok. V rámci SEPA, ktorá pokrýva krajiny EÚ 27, vrátane Nórska, Lichtenštajnska, Islandu, Monaka a Švajčiarska, budú všetky platby v eurách považované za domáce.
Čistý prínos SEPA pre firmu alebo korporátneho klienta je v priemere 1,5 mil. eur, pričom jeho implementačné náklady sú v priemere 150 tis. eur. Korporátni klienti sa totiž podľa Kalivodovej budú musieť viac štandardizovať než bežní klienti. Ako ďalej uviedol riaditeľ poradenstva pre finančné inštitúcie spoločnosti Deloitte Martin Váross, banky zo zavedenia nie sú veľmi nadšené, pretože pre ne to bude zvýšený náklad. Poplatky totiž veľakrát nebudú podľa neho pokrývať tie náklady, ktoré doteraz vykrývali zahraničné transakcie. Na druhej strane si však banky podľa Várossa možno nie veľmi uvedomujú, že im SEPA otvorí väčšie možnosti v rámci zahraničnej konkurencie. Môžu totiž získať nových klientov zo zahraničia.
V rámci SEPA nebude potrebné, aby mal používateľ platobných služieb vedený jeden účet v SR a druhý v inej SEPA krajine. Podmienky platobného styku sa štandardizujú a harmonizujú, čo povedie podľa Deloittu k zjednodušeniu a najmä zlacneniu platobných služieb. V centre pozornosti veľkých, cezhranične aktívnych korporácií bolo, popri zefektívnení ich cash flow, dosiahnutie čo najvyššieho stupňa automatizácie, štandardizácie a centralizácie pri spracovaní platieb s možnosťou priamej realizácie platieb z účtu z ktorejkoľvek krajiny EÚ. SEPA to všetko podľa Deloittu umožní. Prínosy pre podniky sa znásobia množstvom platieb, ktoré podniky realizujú a prijímajú v rámci EÚ.
Prevod peňazí v rámci Európy potrvá jeden deň
Zavedenie SEPA obmedzí manipulovanie bánk s prostriedkami klienta, keďže je garantovaná maximálna dĺžka prevodu jedného dňa v rámci celej EÚ, čo znamená, že spotrebitelia a firmy musia mať okamžitý prístup k finančným prostriedkom bez oneskoreného pripísania na účet. Banky mohli až doteraz stanoviť „oneskorené pripísanie“ platieb, takže peniaze zaplatené spotrebiteľovi alebo podniku neboli ihneď pripísané na ich účet. Po zavedení SEPA táto situácia skončí a hneď, ako je platba pripísaná na účet jednotlivca alebo podniku, musia mať okamžitý prístup k týmto peniazom.
SEPA navyše podľa Deloittu sprehľadní podmienky platobného styku a umožní spotrebiteľom jednoduchým spôsobom si porovnať podmienky a cenu platobnej služby a rozhodnúť sa pre najlacnejšiu banku. V prípade, že sa spotrebiteľ rozhodne pre inú bankovú inštitúciu, pri zrušení účtu v starej banke nemôže táto požadovať žiadny poplatok.
Klienti si už pre ceny zriaďujú účty v zahraničí
Ako ešte vo februári uviedla Slovenská banková asociácia, banky nemajú vyčíslené náklady na túto prípravu, no za celý bankový sektor ide podľa bánk o milióny eur, ktoré Európska komisia nebude refundovať. Asociácia dúfa, že si banky tieto náklady nepremietnu do zvýšených poplatkov. Banky majú zároveň obavu, že klienti si budú zriaďovať bankové účty v zahraničí za nižšie ceny a možno aj preto sa posnažia bojovať o klienta s cenami a presvedčili ho tak, že sa mu oplatí ostať s účtom na Slovensku. Praktické výhody a jednoduchosť pocítia podľa bánk len tí, čo reálne so zahraničnými platbami narábajú.