Povinnosti majiteľa prevádzkarne
Možno by ste si mysleli, že založenie prevádzky firmy končí vybavením živnosti, prenájmom príslušných priestorov a už len stačí tento priestor zariadiť a začať rozbiehať obchody. Nie je to však až také jednoduché.
Stavebno-technické a hygienické predpisy treba dodržiavať
Majiteľ prevádzky má okrem takých základných vecí ako je dodržiavanie povinností vyplývajúcich z príslušných stavebno-technických a hygienických predpisov podľa druhu prevádzky na svojom chrbte pomerne veľké bremeno zodpovednosti za rôzne ďalšie aktivity a úkony, ktorých sa nezbaví ani v prípade, ak podnikateľskú činnosť prevádzkuje prostredníctvom zodpovedného zástupcu. Musí si plniť riadne svoje daňové, poplatkové a odvodové povinnosti a ak v prevádzke pracujú aj iné fyzické osoby, musí ich pracovnú činnosť zabezpečovať prostredníctvom riadne uzavretých pracovnoprávnych vzťahov.
Označenie prevádzkarne
Podľa § 7 zákona č. 513/1991 Z. z. obchodného zákonníka pri založení prevádzky je majiteľ v prvom rade povinný príslušnú prevádzkareň zvonku viditeľne označiť obchodným menom podnikateľa, ku ktorému môže pripojiť názov prevádzkarne, alebo iné rozlišujúce označenie. Podľa § 14 zákona č. 634/1992 Z. z. o ochrane spotrebiteľa (ďalej len zákon o ochrane spotrebiteľa) sa prevádzkareň, ktorá predáva výrobky, alebo poskytuje služby zvonku viditeľne označí podľa osobitných predpisov, prípadne aj symbolom a môže uviesť aj hlavnú skupinu predávaných výrobkov alebo služieb.Podľa § 65 ods.2 a § 29 ods.1 zákona č. 455/1991 Z. z. o živnostenskom podnikaní za neoznačenie prevádzkarne môže živnostenský úrad udeliť podnikateľovi pokutu do výšky 1659 eur. Tieto ustanovenia o označovaní sa vzťahujú aj na priestory súvisiace s prevádzkovaním živnosti a na technické a technologické zariadenia určené na prevádzkovanie živnosti alebo súvisiace s prevádzkovaním živnosti.
Evidencia reklamácií, reklamačný poriadok, označovanie zamestnancov
Na základe zákona č. 250/2007 Z.z. v znení neskorších predpisov je predávajúci povinný:
- viesť evidenciu o reklamáciách a predložiť ju na požiadanie orgánu dozoru na nazretie. Evidencia o reklamácii musí obsahovať údaje o dátume uplatnenia reklamácie, dátume a spôsobe vybavenia reklamácie,
- predávajúci a jeho zamestnanci v prevádzkarni, ktorí prichádzajú do styku so spotrebiteľom, musia mať označenie alebo odev, ktoré ich odlíši od spotrebiteľa; táto povinnosť sa nevzťahuje na predaj na trhových miestach. (§15 ods.3 zákona),
- predávajúci je povinný spotrebiteľa riadne informovať o podmienkach a spôsobe reklamácie vrátane údajov o tom, kde možno reklamáciu uplatniť, a o vykonávaní záručných opráv. Reklamačný poriadok musí byť na viditeľnom mieste dostupnom spotrebiteľovi. (§18 ods.1 zákona)
Pokiaľ bude predávajúci zamestnávať troch a viac zamestnancov ohlásiť túto skutočnosť RTVS a uhradiť koncesionárske poplatky. Pokiaľ bude v rámci prevádzky púšťať hudbu alebo hudobné nahrávky, je potrebné upovedomiť o tejto skutočnosti Slovenský ochranný zväz autorský.
Majiteľ prevádzkarne má povinnosť používať legálne a ciachované meradlá, sledovať dobu počas ktorej sú úradne potvrdené ako vyhovujúce a po uplynutí tejto lehoty ich znovu dať ociachovať.
Ako musí byť označená prevádzkareň, ktorá predáva výrobky?
Podľa § 14 zákona o ochrane spotrebiteľa musí byť na viditeľnom mieste prevádzkarne, ktorá predáva výrobky alebo poskytuje služby uvedené:
- obchodné meno a sídlo,
- meno a priezvisko osoby zodpovednej za činnosť prevádzkarne,
- prevádzková doba pre spotrebiteľa,
- kategória, skupina a trieda (ak je typ prevádzkarne pohostinstvo, alebo ubytovacie zariadenie), pričom kategorizáciu pohostinských a ubytovacích prevádzkarní a ich klasifikačné znaky upravuje vyhláška MH SR č. 125/1995 Z. z..
Tieto označenia platia aj na predaj tovaru a poskytovanie služieb mimo prevádzkarne.
Dočasné uzavretie prevádzky
Ak je prevádzkareň z určitých dôvodov uzavretá pre verejnosť viac ako jeden deň, je majiteľ povinný oznámiť najmenej do 24 hodín pred dočasným uzavretím začiatok a koniec dočasného uzavretia (na mieste, kde sú napísané prevádzkové hodiny).
Preukazovanie pôvodu tovaru a materiálu
Prevádzkareň disponuje zväčša určitým tovarom a materiálom určeným na predaj spotrebiteľom. Pôvod tohto tovaru a materiálu musí majiteľ preukázať, alebo tým môže poveriť osobu, ktorá zodpovedá za činnosť prevádzkarne. Spôsob nadobudnutia tovaru a materiálu sa preukazuje dokladmi, ktoré obsahujú údaje o dodávateľovi, odberateľovi, druhu tovaru alebo materiálu, jeho množstvo a termín dodania.
Povinnosti voči zamestnancom prevádzkarne
Majiteľ prevádzkarne nesmie zabúdať ani na zamestnancov prevádzkarne. Podľa osobitých predpisov zodpovedá za preukázanie spôsobilosti zamestnancov na výkon povolania a je povinný ich oboznámiť s hygienickými a bezpečnostnými predpismi. Zamestnanci, ktorí prichádzajú do styku so spotrebiteľmi sa musia od spotrebiteľov líšiť označením, alebo odevom. Ak si to vyžaduje povaha práce, majiteľ musí zamestnancov podrobiť prehliadkam podľa predpisov o opatreniach proti prenosným chorobám podľa § 11 vyhlášky MZ ČSR č. 91/1984 Z. z. o opatreniach proti prenosným chorobám v znení vyhlášky č. 204/1984 Z. z..vš