Ministerstvo pripravuje zmeny zákona o účtovníctve. V súčasnosti je v legislatívnom procese predložený návrh novely zákona č. 431/2002 Z.z. o účtovníctve, kde okrem iného dochádza k zmenám a spresneniam vo veci Registra účtovných závierok.
Od 1. januára 2014, už by podnikatelia nemali byť nútení predkladať účtovné závierky rôznym inštitúciám a v rôznych lehotách.
Účtovníctvo bude úplné až po uložení dokumentov do nového registra
Novela zákona v súčasnosti ustanovuje, že sa účtovné závierky budú predkladať len miestne príslušným daňovým úradom, ktoré ich následne uložia do Registra účtovných závierok. Účtovníctvo účtovnej jednotky sa teda bude považovať za úplné len v tom prípade, ak bude splnená podmienka uloženia dokumentov do Registra účtovných závierok.
Čo je Register účtovných závierok
Register účtovných závierok prišiel ako dôležitý krok pri elektronizácií služieb verejnej správy. Ministerstvo Financií avizuje aj výrazné odľahčenie a zlacnenie komunikácie firiem s úradmi, ako aj prístupov ostatných inštitúcií k týmto informáciám.
Týmto krokom odpadne povinnosť platenia viacerých poplatkov a poštových známok, nehovoriac o ušetrenom čase strávenom v dlhých radoch. Štátny rozpočet očakáva úsporu až do výšky 0,5 mil. eur, pričom náklady na vytvorenie registra by sa mali vyškriabať na takmer 1,7 mil. eur. Tak budeme veriť, že pri týchto číslach aj ostaneme.
Verejný a neverejný register
Ministerstvo financií sa rozhodlo nový register vnútorne rozčleniť na verejnú a neverejnú časť. Obidve časti registra umožňujú prístup k údajom o účtovnej jednotke, avšak poskytovanie údajov o samotnej účtovnej závierke je rozdielne. Vo verejnej časti budú zobrazované len také účtovné závierky, ktoré je možné považovať za verejné a ostatné dokumenty budú zobrazované v neverejnej časti (napr. účtovné závierky FO).
Kto register založil a spravuje
Register účtovných závierok sprístupnilo Ministerstvo financií (MF) SR na adrese
www.registeruz.sk a spravovať ho bude DataCentrum, ktorého zriaďovateľom je takisto MF SR. Momentálne je databáza registra naplnená údajmi z rokov 2009 až 2011 a testuje sa, či vydrží takýto nápor dokumentov, pričom sa postupne dopĺňa o závierky z roku 2012. V prípade, ak nový register obstojí, tak od 1.1.2014 by už mal fungovať naplno.
Čo všetko bude potrebné predkladať
Povinnosť predkladania účtovných závierok budú mať všetky účtovné jednotky a predkladať by sa mali tieto dokumenty:
- riadne individuálne účtovné závierky,
- mimoriadne individuálne účtovné závierky,
- priebežné individuálne účtovné závierky,
- riadne konsolidované účtovné závierky,
- mimoriadne konsolidované účtovné závierky,
- priebežné konsolidované účtovné závierky,
- súhrnné účtovné závierky verejnej správy,
- výkazy vybraných údajov z účtovných závierok podľa § 17a (IFRS) a 22 (konsolidovaná účtovná závierka),
- správy audítora,
- individuálne výročné správy obcí,
- konsolidované výročné správy obcí,
- individuálne výročné správy vyšších územných celkov a
- konsolidované správy vyšších územných celkov.
Kto bude mať povinnosť predkladať povinné dokumenty a v akej forme
Povinnosť doručovať dokumenty elektronicky, by mali mať nasledujúce subjekty:
- daňový subjekt, ktorý je platiteľom DPH,
- daňový poradca za daňový subjekt, ktorého zastupuje pri správe daní,
- advokát za daňový subjekt, ktorého zastupuje pri správe daní,
- zástupca neuvedený v predchádzajúcich bodoch za daňový subjekt, ktorý je platiteľom DPH, ktorého zastupuje pri správe daní.
Čo sa týka ostatných subjektov (podnikatelia, ktorí nie sú platiteľmi DPH), tí majú možnosť si vybrať medzi ukladaním dokumentov v listinnej alebo elektronickej forme.
Komu bude potrebné dokumenty predkladať
Z novely vyplýva, že ak nemáte povinnosť predkladať účtovné závierky v elektronickej forme a rozhodli ste sa pre listinnú formu, je potrebné účtovnú závierku doručiť miestne príslušnému daňovému úradu. Daňový úrad je povinný previesť dokument do elektronickej podoby a ďalej ho postúpiť správcovi nového registra účtovných závierok.
Elektronicky podané dokumenty sa dostanú do elektronickej podateľne Finančného riaditeľstva SR, a tá má povinnosť ich ďalej postúpiť správcovi registra. Správca registra má povinnosť do 5 pracovných dní takto získané dokumenty uverejniť a sprístupniť a zároveň ich zaslať prostredníctvom Ministerstva spravodlivosti do zbierky listín obchodného registra. Podaním dokumentov jednou alebo druhou formou sa končí vaša povinnosť a všetko ostatné už má v rukách štátna správa.
Lehoty
Lehota, dokedy je potrebné dané účtovné závierky predkladať, ostáva nezmenená. Riadnu aj mimoriadnu individuálnu účtovnú závierku predkladáme v RÚZ najneskôr do 6 mesiacov od dátumu, ku ktorému sa účtovná závierka zostavila. V prípade ak nemáme schválenú účtovnú závierku v 6 mesačnej lehote, uvedieme, že ukladáme neschválenú účtovnú závierku a dátum schválenia oznámime správcovi registra dodatočne, najneskôr do 5 pracovných dní od jej schválenia.
Sankcie
V prípade, ak nestihnete termín podania účtovnej závierky, hrozí vám podľa novej legislatívy pokuta až do výšky 2% z celkovej sumy majetku vykázanej v súvahe zostavenej za kontrolované účtovné obdobie v ocenení po zohľadnení oprávok a opravných položiek – maximálne však do výšky 1 000 000 eur. Táto pokuta môže byť vypočítaná aj ako 2% z celkovej ceny majetku vykázanej vo výkaze o majetku a záväzkoch zostavenom za kontrolované obdobie – maximálne do výšky 1 000 000 eur.
Zámerom novely zákona je zjednodušiť procesy predkladania dokumentov pre podnikateľov, zjednodušiť procesy využívania informácií účtovných závierok vo verejnej správe, ale aj sprehľadniť podnikateľské prostredie. Plánom Ministerstva financií je, že sa Register účtovných závierok stane zdrojom údajov aj pre úrady a inštitúcie, ktoré poskytujú informácie ekonomického charakteru pre centrálne orgány EÚ. Tak teda držme nášmu ministerstvu palce, aby jeho zámer ostal nepoškvrnený a nám takýmito postupnými krokmi začalo svitať na lepšie a lacnejšie časy.