Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
Zakúpiť členstvo
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
FOAF.sk - Aký má firma zisk? Kto ju vlastní? Kto má dlhy? Zistite TU

Zmeny v konkurze a reštrukturalizácii od 1. 10. 2025

konkurz a reštrukturalizácia
konkurz a reštrukturalizácia Foto: Shutterstock
14. októbra 2025 277762230_10227855937332247_5827520268110490218_n.jpg Zdroj Podnikam.sk Tlačiť
Parlament schválil novelu zákona č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii.
Základným cieľom novely je zefektívniť insolvenčné procesy tým, že sa odstraňujú niektoré administratívne povinnosti a súčasne je cieľom vysporiadať sa s aktuálnymi aplikačnými problémami.
Novelou sa rozširuje právna úprava fikcie zmluvnej pokuty, odstraňuje sa administratívna náročnosť preukazovania ďalšieho veriteľa pri predpokladanom úpadku v prípade veriteľského návrhu na vyhlásenie konkurzu, upravuje sa proces malého konkurzu, odstraňujú sa niektoré administratívne požiadavky, ako osvedčovanie podpisov, upravuje sa konštruovanie a hlasovanie veriteľského výboru, dochádza k spresneniu právnej úpravy výmeny správcu a tiež k spresneniu nezrovnalostí pri ustanovení správcu v prípade konverzie reštrukturalizácie na konkurz, dochádza k úpravám smerujúcim k zjednodušeniu predkladania reštrukturalizačného plánu a k ďalším úpravám, ktoré smerujú k proklamovanému cieľu návrhu zákona, upravujú sa podmienky a rozširujú sa možnosti pri speňažovaní majetku v oddlžení, dochádza k rozšíreniu oprávnených osôb na výkup majetku z konkurznej podstaty, zavádza sa úprava súvisiaca s komoditami a elektrickou energiou.
Súčasne dochádza k úpravám v súvisiacich predpisoch, napríklad v Obchodnom zákonníku sa zosúlaďuje ponímanie spriaznených osôb obdobne, ako v konkurze, v zákone č. 8/2005 Z. z. o správcov a o zmene a doplnení niektorých zákonov dochádza k úpravám vo vzťahu ku kreovaniu tzv. špeciálnej komisie, odstraňujú sa niektoré administratívne povinnosti. V zákone č. 111/2022 Z. z. o riešení hroziaceho úpadku a o zmene a doplnení niektorých zákonov taktiež dochádza k súvisiacim zmenám.

Základné pojmy

Momentom úpadku nastáva vo vzťahu k majetkovej štruktúre dlžníka situácia, že na majetku (majetkových hodnotách) dlžníka sa presadia chránené majetkové záujmy veriteľov. Stav úpadku sa objektivizuje neskôr a to súdnym rozhodnutím, ktoré ho môže deklarovať. Medzi úpadkom a jeho zistením tak vzniká medziobdobie, počas ktorého vo vzťahu k tretím osobám vystupuje dlžník (štatutárny orgán dlžníka) ako ten, kto je oprávnený nakladať s majetkom.

Pravidlá pre nakladanie s majetkom však v tomto stave nie svojvoľné a ich porušenie je dokonca sankcionované normami trestného práva (zvýhodňovanie veriteľa). Pre dlžníka by tieto pravidlá mali znamenať „standstill“ t. j. dôvod, pre ktorý obmedziť majetkové dispozície, keďže sa poľahky môže dopustiť zvýhodňovania veriteľa. S dôkazným bremenom zaťažujúcim dlžníka by však mali existovať dve výnimky, ktoré nemajú byť usporiadané kumulatívne, ale ísť o konjunkciu.

Prvá výnimka sa týka riešenia hroziaceho úpadku v rámci verejnej preventívnej reštrukturalizácie.V rámci tohto osobitného procesu zavedené osobitné pravidlá pre standstill.

Druhá sa týka pohľadávky nevyhnutne potrebnej na zachovanie prevádzky podniku dlžníka s obmedzením, že musí ísť o plnenie, ktoré rešpektuje insolvenčné pravidlá, a teda aj prednosť uspokojenia nespriazneného dlhu pred spriazneným. Vždy by sa malo zohľadňovať samotné plnenie, ktoré nezníži majetkovú podstatu o viac, ako by nastalo v prípade následkov spôsobených neposkytnutím plnenia (tzv. prevenčná funkcia), alebo slúži na zachovanie alebo zvýšenie majetkovej podstaty dlžníka.

Návrh na vyhlásenie konkurzu

V prípade porušenia povinnosti podania návrhu na vyhlásenie konkurzu bude platiť, že zmluvná pokuta bola dojednaná medzi zodpovednou osobou a právnickými osobami, akými nielen obchodné spoločnosti, ale napr. aj nadácie, či družstvá. Jedná sa o rozširujúci výpočet, ktorý pokryje všetky druhy právnických osôb na rozdiel od aktuálnej právnej úpravy, v ktorej taxatívne vymedzené určité druhy právnických osôb. Vzhľadom na rozširujúci výpočet, ktorým sa ruší taxatívny výpočet, je potrebné upraviť aj dokument, v ktorom by táto dohoda mohla byť vylúčená.

Rovnako sa upravuje aj plynutie, resp. začiatok plynutia premlčacej doba na uplatnenie nároku zo zmluvnej pokuty, ktorá začína plynúť vyhlásením konkurzu a v prípade, ak ide o zmenu malého konkurzu, od momentu vyhlásenia konkurzu podľa § 106j. Ďalej je nevyhnutné obmedziť vznik nároku na zmluvnú pokutu, resp. upresniť jej uplatňovanie v prípade, ak existuje viacero skutkových podstát pre vznik nároku na zmluvnú pokutu. Platí, že nárok na zmluvnú pokutu možno uplatniť voči každej osobe povinnej podať návrh na vyhlásenie konkurzu, avšak ak tento nárok bol uplatnený na základe jednej skutkovej podstaty, nemal by sa uplatňovať voči rovnakej osobe duplicitne., t. j. nároky na zákonné zmluvné pokuty vzniknuté podľa tohto ustanovenia nemožno kumulovať voči tej istej osobe.

Náležitosti návrhu

V súvislosti s funkcionalitou insolvenčného registra sa upravujú jednotlivé elektronické formuláre špecializovaného portálu, ktoré priamo určené na realizáciu konkrétneho úkonu v konaní vedenom v insolvenčnom registri. Inak povedané, zákon konkretizuje spôsob podania a realizácie konkrétneho úkonu prostredníctvom priamo na to určeného elektronického formulára, ktorý sa podáva elektronicky prostredníctvom špecializovaného portálu. Každé takéto podanie musí byť súčasne autorizované. V prípade nesplnenia atribútu spôsobu a formy podania sa na takéto podanie nebude prihliadať.

Odstraňuje sa povinnosť označovať druhého veriteľa vo veriteľskom návrhu v prípade, že došlo k zverejneniu oznámenia o platobnej neschopnosti (napr. zverejnenie upovedomenia o zastavení exekúcie) alebo platobnú neschopnosť možno odôvodnene predpokladať ak je dlžník viac ako 90 dní v omeškaní s plnením aspoň dvoch peňažných záväzkov viac ako jednému veriteľovi a bol jedným z týchto veriteľov písomne vyzvaný na zaplatenie. Touto zmenou sa odstraňuje nadbytočná záťaž, ktorá podľa aktuálnej právnej úpravy vznikala veriteľovi. V prípade predpokladu úpadku totiž platí, že ide buď o dlhodobo exekvovaného dlžníka, ktorý je nemajetný, alebo ide o zrušenú spoločnosť a likvidácia nezačala.

Začatie konkurzného konania

Súd neodmietne návrh len z dôvodu chýbajúcich údajov v prílohách, ktoré nemajú vplyv na posúdenie zákonom ustanovených náležitostí návrhu. Úprava sa týka obmedzenia, resp. nemožnosti odmietnutia návrhu len z dôvodu takých nedostatkov príloh návrhu, ktoré samé o sebe nemajú vplyv na posúdenie zákonom ustanovených náležitostí nároku a ich absencia nespôsobuje nemožnosti posúdenia týchto náležitostí a rozhodnutia vo veci.

Vyhlásenie konkurzu na návrh veriteľa

V rámci právnej úpravy malého konkurzu bolo úmyslom zákonodarcu umožniť vyhlásiť malý konkurz aj v prípade veriteľského návrhu na vyhlásenie konkurzu, čomu však podľa aktuálnej právnej úpravy bráni podmienka, že voči dlžníkovi nesmú pôsobiť účinky začatia konkurzného konania podľa § 106c ods. 1 písm. h), ktoré však v čase posudzovania návrhu budú pôsobiť stále, nakoľko konkurzné konanie musí byť v takomto prípade započaté podľa § 14. Preto sa odstraňuje prekážka pre vyhlásenie malého konkurzu aj v prípade veriteľského návrhu na vyhlásenie konkurzu.

Predbežný správca

Vypúšťa s povinnosť úradne osvedčeného podpis dlžníka, vzhľadom na skutočnosť, že zoznam majetku sa bude nahrávať elektronickou formou prostredníctvom na to určeného formulára do insolvenčného registra. Dlžník by teda v praxi musel nahrať údaje do insolvenčného registra, vytlačiť ich, dať ich úradne osvedčiť a takto overené údaje znova nahrať do insolvečného registra, čo by spôsobovalo nadbytočnú administratívnu záťaž.

Začatie konkurzu

Explicitne sa upravuje okamih vyhlásenia konkurzu a povolenia reštrukturalizácie. Právne účinky vyhlásenia konkurzu alebo povolenia reštrukturalizácie nastávajú deň po faktickom zverejnení uznesenia súdu v insolvenčnom registri, bez ohľadu na nadobudnutie právoplatnosti tohto rozhodnutia.

Prihlasovanie pohľadávok

Upravuje sa spôsob doručovania prihlášok, ktoré sa majú doručovať výlučne elektronicky prostredníctvom na to určeného formulára špecializovaného portálu do elektronickej schránky správcu. Rovnako tak sa vyžaduje autorizácia prihlášky. V prípade nedodržania spôsobu a formy podania prihlášky sa na ňu nebude prihliadať. Tu je potrebné zdôrazniť, že pre prihlášku bude určený konkrétny formulár „na to určený“, a teda tento úkon musí byť v príslušnom konaní realizovaný formou a spôsobom presne na to určeným.

Právna úprava ďalej reflektuje potrebu zosúladenia režimu prihlasovania pohľadávok zahraničných veriteľov. Pokiaľ ide o veriteľa, ktorý nemá obvyklý pobyt, bydlisko alebo sídlo na území Slovenskej republiky, je povinný si ustanoviť zástupcu na doručovanie s obvyklým pobytom, bydliskom alebo sídlom na území Slovenskej republiky a ustanovenie zástupcu oznámiť správcovi. Pokiaľ tento veriteľ povinnosť ustanoviť si zástupcu a oznámiť túto skutočnosť správcovi nesplní, doručovať sa mu bude výlučne zverejnením dokumentov v insolvenčnom registri. Túto povinnosť si môže splniť kedykoľvek počas konania.

Popretie a zistenie pohľadávky

Upravuje sa  spôsob riešenia situácie, kedy veriteľovi popierajúcemu pohľadávku iného veriteľa zaniklo postavenie účastníka bez právneho nástupcu a teda v takomto prípade je potrebné jednoznačne určiť, aký dopad na proces jeho popretie. Nakoľko popretie môžem mať významný vplyv pre ostatných veriteľov, zavádza sa procesný postup prerušenia konania na účel výzvy správcu, aby tento v 30 dňovej lehote podal návrh na pokračovanie v konaní, pričom pokračovať sa bude so správcom. Ak správca usúdi, že pokračovanie v konaní nie je dôvodné, tento návrh nepodá a súd v takomto prípade konanie zastaví, pričom na popretie sa nebude prihliadať.

Schôdza veriteľov

Právna úprava umožňuje realizovať schôdzu veriteľov, ako aj zasadnutie veriteľského výboru (aj v reštrukturalizácii) prostredníctvom videokonferencie alebo inými prostriedkami komunikačnej technológie. Nakoľko v niektorých prípadoch môže byť obligatórne vyhotovovanie audiovizuálneho záznamu kontraproduktívne, navrhuje sa jeho vyhotovenie len v prípade, ak o to požiada niektorý z prítomných veriteľov oprávnených na schôdzi veriteľov hlasovať, resp. prítomných členov veriteľského výboru. V súvislosti s tým sa upravujú niektoré otázky s tým súvisiace, ako napr. podmienky pre vyhotovenie písomného rozhodnutia súdu o námietke.

Právna úprava účinná od 17. júla 2022 upravila náhodný výber správcov v prípade konaní voči tzv. špeciálnym alebo osobitným subjektom, t. j. dlžníkov, ktorí svojím osobitným predmetom činnosti, veľkosťou alebo spôsobom riešenia úpadku vyžadujú špeciálnu „správu“, na ktoré potrebné špeciálne odborné znalosti a prax, pričom tieto predpoklady musia spĺňať správcovia zapísaní do oddielu špeciálnych správcov. V prípade týchto špeciálnych subjektov sa tak náhodným výberom ustanovuje správca, ktorý je zapísaný v zozname správcov v oddiele špeciálnych správcov.
V konkurznom konaní však možno na rokovaní schôdze veriteľov hlasovať o výmene správcu, pričom aplikačná prax v niektorých prípadoch nesprávne aplikovala pravidlá pri výmene správcu na prvej schôdzi v týchto špecifických prípadoch. V súlade s účelom a cieľom právnej úpravy, ktorá zaviedla inštitút špeciálnych správcov sa tak potvrdzuje, že aj v prípade výmeny správcu na prvej schôdzi veriteľov je nutné pravidlá dotýkajúce sa ustanovenia špeciálnych správcov zachovať. Explicitne sa preto upravuje, že dôvodom pre odmietnutie návrhu schôdze veriteľov na výmenu správcu je aj skutočnosť, že novým správcom, ak ide o konanie, v ktorom bol ustanovený správca z oddielu špeciálnych správcov, nie je správca zapísaný v oddiele špeciálnych správcov.

Veriteľský výbor

Ak v konkurze nebol ustanovený veriteľský výbor, v konkurze sa do ustanovenia veriteľského výboru postupuje bez veriteľského výboru; to neplatí, ak súd určil, že bude vykonávať funkciu veriteľského výboru v plnom rozsahu alebo v rozsahu, ktorý určil, do ustanovenia veriteľského výboru. Správca je povinný oznámiť súdu, že veriteľský výbor nebol ustanovený.
V prvom rade je nutné v rámci právnej úpravy členstva vo veriteľskom výbore zohľadniť postoj samotného veriteľa, ktorý ma byť do tejto funkcie ustanovený, resp. je potrebné zohľadniť jeho súhlas s ustanovením do tejto funkcie, nakoľko ide o funkciou dobrovoľnú. Okrem uvedeného v prípade, ak nie je zvolený dostatočný zákonný počet členov veriteľského výboru, funkciu veriteľského výboru vykonáva prítomný veriteľ oprávnený na schôdzi veriteľov hlasovať, ak samozrejme s ustanovením do takejto funkcie súhlasí, pričom tento veriteľ súčasne riadi činnosť veriteľského výboru.
Ak nebol zvolený veriteľský výbor, o voľbe členov sa bude hlasovať na najbližšej schôdzi veriteľov, pričom v konaní sa pokračuje bez veriteľského výboru, ak súd nerozhodne inak. V takomto prípade je súd oprávnený určiť, že funkciu veriteľského výboru bude vykonávať, prípadne oprávnenie určiť aj rozsah výkonu tejto funkcie. Správca je povinný oznámiť súdu, že veriteľský výbor nebol ustanovený a v takomto prípade postupuje v konaní s odbornou starostlivosťou tak, aby naplnil účel a cieľ samotného konania. Ak súd rozhodne inak, samozrejme je povinný postupovať v súlade s príslušným rozhodnutím. Ide o právnu úpravu konania správcu bez veriteľského výboru, ktorá aktuálne platí aj v oddlžení. Navrhovaná právna úprava pramení z toho, že veritelia majú mať aktívny záujem na riešení danej situácie a musia sa podieľať na tomto riešení práve z dôvodu dosiahnutia čo najefektívnejšieho riešenia úpadku dlžníka v prospech veriteľov.
Upravujú sa osobitné pravidlá pre doručovanie veriteľskému výboru, resp. sa explicitne uvádza, že ak sa doručuje veriteľskému výboru, nejde ani o správcu a ani súd. Ak sa však doručovať správcovi alebo súdu, aj veriteľský výbor komunikovať prostredníctvom insolvenčného registra.

Súčinnosť úpadcu

Uznesenie o uložení pokuty za neposkytnutie požadovanej súčinnosti nie je súčasťou insolvenčného konania a vo svojej podstate nemá vplyv na účastníkov konania ani na konanie ako také, keďže sa ukladá sankcia tretiemu subjektu, a preto sa vylučuje doručovanie prostredníctvom insolvenčného registra. Pri doručovaní uznesenia sa postupovať podľa ustanovení Civilného sporového poriadku.
Aplikačná prax vyžaduje zmenu prístupu pri plnení účtovných a daňových povinností úpadcu, ktoré majú vplyv na činnosť správcu. Úpadca je zodpovedný za riadne vedenie účtovníctva a plnenie si svojich účtovných a daňových povinností, z ktorých následne správca v insolvenčnom konaní vychádza. V prípade, ak si tieto povinnosti úpadca, resp. dlžník neplní, správca sa dostáva do situácie, kedy vypracovávať návrh individuálnej účtovnej uzávierky, hlavnej knihy či daňového priznania na základe vlastného odhadu, nesprávnych alebo neúplných informácií, čo vedie nielen k predĺženiu procesu.
Práve z uvedeného dôvodu sa upravuje nielen povinnosť neporušovať povinnosti dotýkajúce sa vedenia účtovníctva pod sankciou vzniku fikcie zmluvnej pokuty, ale súčasne sa ukladá aj tretím subjektom, ktoré poverené viesť účtovníctvo úpadcu, aby predložili všetku dokumentáciu v tejto súvislosti, ktorú majú k dispozícii. Táto povinnosť síce vyplýva z už platného stavu, ale aplikačná prax si vyžaduje explicitné zavedenie tejto povinnosti. Je potrebné uviesť, že plnenie tejto povinnosti nič nemení na vzniknutých záväzkovo-právnych vzťahoch medzi touto treťou osobou a úpadcom.

Vylučovacia žaloba

Upravuje sa poriadková lehota 30 dní na uloženie povinnosti podať žalobu a to na účely zaistenia rýchleho konania vo veci.
Správca povinnosť komunikovať prostredníctvom insolvenčného registra, avšak v tomto prípade, kedy oznamuje zápis majetku do súpisu príslušnej evidencii je potrebné toto oznámenie realizovať osobitne a preukázateľne najmä elektronickou formou v súlade s pravidlami elektronického výkonu verejnej moci.

Zrušenie konkurzu

Právna úprava ruší formalizovaný proces, pri ktorom je podľa aktuálnej právnej úpravy správca odvolávaný z funkcie vydaním uznesenia súdu. Správcovi tak zanikne funkcia priamo zo zákona zverejnením oznámenia o nadobudnutí právoplatnosti uznesenia o zrušení konkurzu v insolvenčnom registri. Správcovi samozrejme povinnosti po zrušení konkurzu ostávajú zachované, vrátane jeho disciplinárnej zodpovednosti.

Malý konkurz

Návrh na vyhlásenie malého konkurzu v podobe elektronického formulára sa podáva elektronicky prostredníctvom na to určeného elektronického formulára špecializovaného portálu. To rovnako platí aj pre návrh na povolenie reštrukturalizácie.
Návrh nemožno vziať späť a to práve vzhľadom na proces malého konkurzu.
Ďalšia zmena reflektuje reštriktívne obmedzenie aktuálnej právnej úpravy, podľa ktorej porušenie povinností ustanovených v § 40 ods. 2 a ods. 4 Obchodného zákonníka viedlo k prekážke pri vyhlásení malého konkurzu. Práve z uvedeného dôvodu sa ustanovuje, aby plnenie týchto povinností bolo skúmané v čase rozhodnutia súdu o návrhu na vyhlásenie malého konkurzu, nakoľko uvedený okamih je relevantný pre toto rozhodnutie.
Na účely odstránenia prekážok v procese malého konkurzu, kedy absencia procesu odstránenia nedostatkov návrhu na vyhlásenie malého konkurzu v niektorých prípadoch znemožnila riešiť úpadok v malom konkurze, aj keď inak boli splnené podmienky, sa upravuje proces odstránenia nedostatkov návrhu obdobne ako v konkurze. Súd teda v prípade zistenia nedostatkov vyzve navrhovateľa odstrániť nedostatky v lehote 10 dní. Ak nedostatky nebudú odstránené súd návrh odmietne, pričom voči tomuto uzneseniu nie je prípustné odvolanie – toto uznesenie sa v insolvenčnom registri nezverejňuje.
Právna úprava reflektuje rozdiely medzi malým konkurzom a konkurzom vyhláseným podľa prvej hlavy. Vylučuje sa aplikácia ustanovenia § 11 ods. 2 o fikcii dojednanej zmluvnej pokuty, nakoľko právna úprava zmluvných pokút je zvlášť upravená na účely malého konkurzu. Táto legislatívna úprava len potvrdzuje aktuálny stav a odstraňuje výkladové nezrovnalosti.

Zasadnutie veriteľského výboru

O priebehu zasadnutia veriteľského výboru sa spíše zápisnica; ak sa zasadnutie veriteľského výboru uskutočnilo prostredníctvom videokonferencie alebo inými prostriedkami komunikačnej technológie, ktoré umožňujú vyhotovenie audiovizuálneho záznamu, predseda veriteľského výboru vyhotoví audiovizuálny záznam, ak o to požiada niektorý z prítomných členov veriteľského výboru. Zápisnica obsahuje opis priebehu zasadnutia veriteľského výboru a znenia uznesení prijatých veriteľským výborom spolu s hlasovaním jednotlivých členov veriteľského výboru. Ak bol návrh plánu schválený, je prílohou zápisnice. Zápisnicu vyhotovuje a podpisuje predseda veriteľského výboru. Zápisnicu a audiovizuálny záznam, ak bol vyhotovený, predseda veriteľského výboru bezodkladne zasiela správcovi. Správca zápisnicu a informáciu o pripojení audiovizuálneho záznamu k správcovskému spisu alebo o tom, kde je audiovizuálny záznam uložený, zaeviduje v insolvenčnom registri; audiovizuálny záznam sa v insolvenčnom registri nezverejňuje.

Právna úprava prináša flexibilitu hlasovania, keďže sa veriteľ nebude musieť fyzicky zúčastniť hlasovania na zasadnutí veriteľského výboru. Zaslaním svojho hlasu sa hlasujúci veriteľ bude považovať za prítomného.

Dohľad súdu

Právna úprava reaguje na skutočnosť, že konverzia reštrukturalizácie na konkurz nemá byť spôsobená v dôsledku porušenia povinností správcom. Dlžník nemá niesť zodpovednosť za porušenie povinností správcu, ktoré podľa aktuálnej právnej úpravy vedú ku konverzii reštrukturalizačného konania na konkurzné konanie, čím vo svojej podstate sankcionujú dlžníka resp. aj veriteľov, ktorý majú záujem na trvaní reštrukturalizácie. Porušenie povinností správcu v konaní nevyhnutne viesť k jeho výmene a následne samozrejme k vyvodeniu disciplinárnej zodpovednosti. Z uvedeného dôvodu dochádza k príslušným legislatívnym zmenám.

Ak teda správca porušuje svoje povinnosti, súd jedným uznesením správcu odvolá a ustanoví nového správcu náhodným výberom.

Predloženie plánu

Plán vypracuje a vypracovaný plán predloží prostredníctvom špecializovaného portálu na schválenie veriteľskému výboru, schôdzi účastníkov plánu (ďalej len „schvaľovacia schôdza“) a súdu dlžník.
V reštrukturalizácii bude predkladateľom plánu výlučne dlžník (úpadca), ktorý prirodzenú motiváciu ozdraviť svoju spoločnosť a z praktického hľadiska je práve dlžník ten, kto tento plán vypracovať. V súvislosti s tým dochádza k potrebným legislatívnym zmenám. Uvedené nezbavuje správcu jeho povinností v rámci reštrukturalizácie, najmä spolupracovať pri vypracovaní plánu.
Je potrebné uviesť, že v súvislosti so zavedením insolvenčného registra dochádza k úpravám aj v prípade predkladania plánu, ktorý sa bude predkladať prostredníctvom špecializovaného portálu, ktorú bude obsahovať funkcionalitu pre evidenciu, spracovanie a následne na predkladanie plánu tak veriteľom, ako aj súdu. Insolvenčný register umožniť zachovanie znenia v jeho jednotlivých verziách, čím sa zabezpečiť nielen efektívnosť pri jeho tvorbe a schvaľovaní, ale aj transparentnosť.

Skupiny

Na zabezpečenie spriaznených pohľadávok zabezpečovacím právom sa v reštrukturalizácii neprihliada.
Právna úprava reflektuje potrebu odstránenia pochybností o tom, že na spriaznené pohľadávky zabezpečené zabezpečovacím právom nie je možné toto zabezpečenie v reštrukturalizácii uplatňovať. Úprava zvyšuje právnu istotu.

Schvaľovacia schôdza

V súvislosti s funkcionalitou insolvenčného registra pri evidovaní plánu nie je potrebné, aby bol plán uložený na nahliadnutie v kancelárii správcu, nakoľko bude dostupný v insolvenčnom registri.

Vzhľadom na spôsob evidencie a spracovávania plánu v insolvenčnom registri je potrebné explicitne upraviť pravidlá pre spracovanie zmien plánu a uloženie aktuálneho znenia plánu tak, aby bolo dostupné v dostatočnom časovom predstihu všetkým účastníkom.

Listina prítomných

Vzhľadom na vylúčenie účasti súdu na schvaľovacej schôdzi, potvrdzovanie správnosti listiny prítomných potvrdzuje len správca.

Zápisnica zo schvaľovacej schôdze

Na účely zrýchlenia konania sa navrhuje skracuje lehota na spísanie zápisnice zo schvaľovacej schôdze na 5 dní.

Potvrdenie plánu súdom

V súvislosti s funkcionalitou insolvenčného registra pri evidencii, spracovávaním a predkladaním plánu nie je potrebné, aby tento bol súčasťou rozhodnutia, nakoľko funkcionalita systému umožní súdu priamo odkázať na potvrdené znenie plánu. Potvrdený plán je dostupný účastníkom konania avšak nie je predmetom „všeobecného“ zverejnenia.

Zamietnutie plánu súdom

Súd ustanoví, toho istého správcu, ktorý bol vybraný na účely reštrukturalizácie aj do nadchádzajúceho konkurzného konania z dôvodu znalosti jednotlivých informácií, ktoré vyplynuli z reštrukturalizačného konania. Zosúlaďujú sa pravidlá pri konverzii konaní.

Plnenie na popretú pohľadávku

Ak od skončenia reštrukturalizácie uplynulo viac ako päť rokov a dlžník splnil plán, ale doposiaľ nedošlo k právoplatnému rozhodnutiu súdu v konaní o určení popretej pohľadávky, plnenie zložené do úschovy sa uvoľní v prospech zložiteľa bez zbytočného odkladu.
Uvoľňujú sa tak plnenia zložené dlžníkom a preberajúcou osobou do úschovy na  účely prípadného plnenia na popretú časť pohľadávky veriteľa, ak súdne konanie (o určenie popretých pohľadávok) prebieha aj po tom, ako došlo k splneniu reštrukturalizačného plánu a súčasne od skončenia reštrukturalizácie uplynulo viac ako päť rokov. Účelom úschovy v tomto prípade je totiž zvýšená ochrana veriteľa počas reštrukturalizácie a plnenia reštrukturalizačného plánu, avšak po skončení reštrukturalizácie a úspešnom splnení reštrukturalizačného plánu sa na takéhoto dlžníka hľadí ako na každého iného fungujúceho účastníka záväzkovo-právneho vzťahu (prípadného dlžníka).

Nesplnenie plánu

Ukladá sa povinnosť súdu bezodkladne zverejniť rozhodnutie po nadobudnutí právoplatnosti, keďže zverejnenie rozhodnutia, ktorým sa určilo porušenie povinnosti podľa § 155 má účinky voči všetkým účastníkom plánu.

Účinky vyhlásenia konkurzu alebo povolenia reštrukturalizácie na plán

V prípade vyhlásenia konkurzu na majetok dlžníka alebo preberajúcej osoby alebo v prípade povolenia ich reštrukturalizácie skôr, ako je plán riadne splnený, sa plán vyhlásením konkurzu alebo povolením reštrukturalizácie stáva neúčinným voči všetkým účastníkom plánu, ktorých nároky z plánu ešte nie sú splnené.
Zabraňuje sa špekulatívnemu reťazeniu reštrukturalizácií. Pokiaľ by bola v aktuálnom právnom stave povolená reštrukturalizácia skôr, ako by bol plán z predchádzajúcej reštrukturalizácie riadne splnený, dochádzalo by tzv. dvojitému haircutu pohľadávok, čo za dôsledok ukracovanie veriteľa, nakoľko dochádza k dvojitému resp. teoreticky nekonečnému znižovaniu hodnoty pohľadávok. Podľa novej právnej úpravy sa prechádzajúci reštrukturalizačný plán stáva neúčinným voči všetkým veriteľom, ktorých nároky z predošlého plánu neboli ešte splnené (samozrejme v rozsahu, v akom neboli splnené), čím sa odstraňuje tzv. dvojitý resp. teoreticky nekonečný haircut pohľadávok.

Oddlženie

V právnej úprave oddlženia boli zmenky zaradené do pohľadávok vylúčených s uspokojenia, nakoľko išlo o problematický inštitút a bolo nutné prihliadať na kauzálnu podstatu. Vzhľadom na závery ESĽP vo vzťahu k uvedenému sa pohľadávky zo zmenky vyraďujú a zaradia sa medzi pohľadávky uspokojované v konkurze alebo splátkovým kalendárom. Vo vzťahu k týmto pohľadávkam sa však vzhľadom a ich charakter upravuje pravidlo k poradiu uspokojenia. Tieto pohľadávky sa uspokoja po uspokojení všetkých ostatných pohľadávok.
Zavádza sa lehota 60 dní na podanie žaloby o vylúčenie majetku zo súpisu. Zavedením lehoty sa rieši situácia, kedy konanie v prípade nepodania žaloby nemohlo pokračovať. Ak lehota na podanie žaloby o vylúčenie majetku zo súpisu uplynie márne, má sa za to, že zapísanie majetku do súpisu je nesporné.
Poznatky z aplikačnej praxe poukazujú na problematické speňažovanie majetku v oddlžení, najmä v súvislosti s povinnosťou speňažovania nehnuteľností dražbou, s čím je spojené nielen neúmerne dlhé speňažovanie majetku, v mnohých prípadoch neúspešne, ale aj príliš vysoké náklady dražby. V mnohých prípadoch aj samotné speňaženie dražbou bolo neúčelné vzhľadom na náklady dražby. Z uvedených dôvodov sa umožňuje speňažovanie nehnuteľností (okrem obydlí) dražbou, avšak len za predpokladu, že o to veriteľ a súčasne uhradí preddavok na náklady dražby (ide o kumulatívne predpoklady). Ak nie sú splnené, nehnuteľnosti správca speňaží ako hnuteľnú vec.

Skracuje sa lehota pre vymoženie pohľadávok dlžníka zo šiestich mesiacov na jeden mesiac po zverejnení súpisu majetku, nakoľko lehota šiestich mesiacov vzhľadom na to, že správca v zásade tieto pohľadávky nevymáha na súde ani prostredníctvom exekútora (len vyzýva na plnenie), sa javí ako neúmerne dlhá.
Z aplikačnej praxe vyplýva, že je potrebné rozšíriť okruh oprávnených osôb, ktoré si môžu uplatňovať právo vykúpiť majetok z konkurznej podstaty, a to o bývalého manžela (má slúžiť na ochranu bývalého manžela najmä v prípadoch, kedy nedošlo k vyporiadaniu bezpodielového spoluvlastníctva manželov) a spoluvlastníka nehnuteľnosti (je vhodné umožniť spoluvlastníkovi nehnuteľnosti vykúpiť podiel druhého spoluvlastníka, čo môže mať pozitívny vplyv na hospodárenie so spoločnou vecou).

Zmluva o záverečnom vyrovnaní ziskov a strát

Zmena za cieľ zaviesť tzv. „safe harbour“ pre záverečné zúčtovanie ziskov a strát pri obchodovaní s energetickými komoditami a derivátmi. Táto zmena je v súlade s praxou v iných členských štátoch EÚ, ako najmä Česká republika, Rakúsko a Nemecko. Tento koncept poskytne právnu ochranu a istotu účastníkom trhu pri uzatváraní obchodov a vyrovnávaní finančných záväzkov. Súčasné znenie zákona priznáva účinky tohto inštitútu iba pri zmluvách, kde jednou zo strán finančné inštitúcie, čo nezahŕňa väčšinu slovenských energetických spoločností. Slovenské energetické spoločnosti preto znevýhodnené na spoločnom trhu, čelia vyšším transakčným nákladom a obmedzenému prístupu k trhu. Úprava rozšíri aplikáciu § 180 na osoby podnikajúce v energetike podľa osobitného zákona, čím sa zníži systémové riziko a náklady spojené s obchodovaním s energetickými komoditami. Uznanie „close-out netting“-u pre nefinančné spoločnosti zlepší ich konkurencieschopnosť, zníži kreditné riziko a zvýši právnu istotu a transparentnosť na trhu.

Uspokojenie veriteľov v konkurze na majetok banky alebo pobočky zahraničnej banky

Úprava nadväzuje na § 176 ods. 6, ktorým bolo, na účely uspokojovania veriteľov v konkurze bánk, modifikované uspokojovanie spriaznených pohľadávok a to v rovnakom poradí ako sa uspokojujú pohľadávky so záväzkom podriadenosti podľa osobitného predpisu (podriadené pohľadávky). Pre určenie poradia uspokojovania jednotlivých pohľadávok veriteľov v konkurze bánk teda nie je rozhodujúce, či ide o spriaznené pohľadávky. Ustanovenie § 176 ods. 6 sa však nevzťahuje na zmluvné pokuty. Tie majú byť naďalej uspokojované v poradí ako podriadené pohľadávky v súlade s § 95 ods. 3.

Insolvenčný register

V rámci zverejňovania informácií v insolvenčnom registri sa budú na účely transparentnosti zverejňovať údaje v čo najširšom rozsahu, pričom vzhľadom na spracovávanie štruktúrovaných údajov je vhodnejšie zverejňovanie obsahu podaní (ktoré sa spracovávajú), nie podaní ako takých. Pokiaľ však podanie obsahuje prílohu v podobe elektronického dokumentu, tento sa zverejní, avšak za zverejnený obsah nesie zodpovednosť subjekt, ktorý podanie realizoval podal. Zverejňované nebudú dokumenty podľa § 167 ods. 2 písm. a) a § 168 ods. 2 písm. a) z dôvodu citlivosti predmetných údajov a možnému rozporu s Nariadením Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/679 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov (ďalej len „GDPR“). Lehota 6 rokov zverejňovania predmetných údajov ustanovená v odseku 10 je reakciu na čl. 5 ods. 1 písm e) GDPR. Predmetná dĺžka zverejnenia je nastavená na 6 rokov, nakoľko sa jedná o dobu kedy veriteľ dotknutý oddlžením právo domáhať sa zrušenia oddlženia z dôvodov nepoctivého zámeru dlžníka.

Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. októbra 2025.

Pokiaľ ide o začiatok plynutia premlčacej lehoty, ktorá je určená na uplatnenie nároku zo zmluvnej pokuty, táto plynie podľa nových pravidiel účinných od 1. októbra 2025 len v konaniach, ktoré začali po účinnosti tohto zákona; v konaniach začatých a právoplatne neskončených do 30. septembra 2025, sa posudzuje podľa doterajších predpisov.
Je potrebné upraviť doručovanie a účinky doručovania v konaniach, ktoré začali a právoplatne neskončili do 30. septembra 2025, nakoľko všetky údaje z týchto konaní budú premigrované do nového insolvenčného registra a aj v týchto konaniach sa pro futuro majú uplatňovať nové pravidlá doručovania podaní súdu a správcovi, vrátane zverejňovania a účinkov dokumentov súdu a správcu. Pokiaľ ide o účinky realizovaných úkonov vo vedených konaniach, tieto ostávajú zachované.
Pokiaľ ide o uvoľnenie plnení zložených do úschovy podľa § 158 ods. 1 v konaní, ktoré sa začalo a právoplatne neskončilo do 30. septembra 2025, toto sa uvoľní v prospech zložiteľa za podmienok ustanovených v § 158 ods. 2 v znení účinnom od 1. októbra 2025 bez zbytočného odkladu, t. j. bez zbytočného odkladu po tom, ako po 1. októbri 2025 dôjde k naplneniu predpokladov (alebo účinnosťou zákona došlo k naplneniu predpokladov) pre ich uvoľnenie.
V konkurzoch a vyrovnaniach vedených podľa predpisov účinných do 30. júna 2005 podľa § 206, ktoré neboli právoplatne skončené do 30. septembra 2025, môže správca speňažovať majetok spôsobmi podľa § 92 v aktuálnom znení. Z poznatkov z aplikačnej praxe je zrejmé, že práve reštrikcia v oblasti spôsobov speňažovania v tzv. starých konkurzoch je dôvodom, prečo neboli doposiaľ ukončené.
Rozšírenie spôsobov speňažovania v oddlžení je možné v už prebiehajúcich konaniach, pričom tu je aplikácia možno len v prípade, ak dražba nebola ukončená a veriteľ zloží preddavok na náklady dražby do 31. októbra 2025.
Pokiaľ ide o rozšírenie oprávnených osôb pre výkup majetku z konkurznej podstaty v oddlžení, tieto osoby oprávnené prvý krát uplatniť právo podľa § 167r ods. 1 a 2 nadobudnutím účinnosti zákona. Zákonné lehoty pre uplatnenie tohto práva ostávajú nezmenené.
Rovnako tak sa upravuje lehota zverejňovania údajov v oddlženiach, resp. v konaniach, ktoré právoplatne neskončili do nadobudnutia účinnosti tohto zákona.
277762230_10227855937332247_5827520268110490218_n.jpg

Ing. Lenka Falatová študovala manažment na ekonomickej univerzite. Následne pôsobila niekoľko rokov ako produktová manažérka vydavateľstva odbornej literatúry, kde sa venovala problematike živnostenského podnikania, daní, účtovníctva, ale aj školstva a odpadového hospodárstva. Následne pracovala na pozícii produktovej manažérky a projektovej manažérky. Venuje sa tiež problematike E-commerce, AI a automatizácii a procesnej analýze v podnikoch.

K téme

FOAF.sk firmy - Hosp. výsledky, súvahy, výkazy, DLHY, vlastníci - Zistite TU

Témy

konkurzreštrukturalizácia

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Krízový manažment

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Eurofondy
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Koronavírus
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Medzinárodné účtovné štandardy - IAS/IFRS, US GAAP
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo a manažment
Právo, Pracovné právo
Predaj
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Smernice
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Účtovníctvo verejnej správy
Umelá inteligencia
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť
Zmeny v stavebnej legislatíve

november

10nov8:30Ako správne uzavrieť zmluvu o informačnej technológii a softvére8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Legislatíva a zákony,Legislatíva, zákony,Právo,Riadenie

10nov8:30Ako správne uzavrieť zmluvu o informačnej technológii a softvére8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Legislatíva a zákony,Legislatíva, zákony,Právo,Riadenie

10nov8:30Ako správne uzavrieť zmluvu o informačnej technológii a softvére8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Riadenie

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt | GDPR - Nastavenie sukromia
X