Slovensko by malo znížiť svoju exportnú závislosť na krajinách Európskej únie (EÚ). Tvrdia to predstavitelia rezortu hospodárstva, podľa ktorých bude táto ambícia tiež prioritou pripravovanej stratégie podpory exportu SR na obdobie rokov 2014 až 2020.
Tento materiál musí ministerstvo na rokovanie vlády predložiť do konca októbra tohto roku.
Ministersvo hospodárstva hľadá nové trhy
V súčasnosti sú totiž destináciou pre asi 85 % slovenských výrobkov krajiny Európskej únie. „Túto závislosť je treba znížiť, a preto sa ministerstvo hospodárstva a Slovenská agentúra pre rozvoj investícií a obchodu (SARIO) budú prioritne zameriavať na vyhľadávanie nových odbytísk pre výrobky zo Slovenska, najmä na Áziu, krajiny Perzského zálivu, SNŠ a Balkánu,“ uviedol štátny tajomník rezortu hospodárstva Pavol Pavlis v rámci konferencie Exportné fórum 2013, ktoré zorganizovala SARIO v gescii ministerstva hospodárstva.
Ostatné štatistiky podľa ministerstva ukazujú, že táto snaha začína prinášať pozitívne výsledky. Za prvých desať mesiacov vlaňajška totiž vývoz stúpol medziročne o 11 % a dovoz o 6 %. Slovensko tak vykázalo v zahraničnom obchode historicky najvyšší prebytok 3,1 mld. eur. „Dôvodom úspechu je orientácia našich exportérov aj na mimoeurópske teritóriá. V tomto smere najväčšie nárasty zaznamenal náš vývoz do Japonska, USA, Ruska, Číny a Taiwanu,“ uviedol minister hospodárstva Tomáš Malatinský.
Stratégia podpory exportu by sa mala zaoberať podporou vývozu zo zdrojov štátneho rozpočtu, výraznejšou teritoriálnou diverzifikáciou exportu a najmä identifikáciou cieľovej skupiny existujúcich a potenciálnych exportérov z okruhu malého a stredného podnikania. Nezanedbateľnou úlohou je aj lepšia propagácia Slovenska napríklad na Svetovej výstave EXPO Miláno 2015 či počas Slovenského predsedníctva Európskej únii v roku 2016.