Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
E-shop
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

Účtovanie  zliav  v  podvojnom  účtovníctve

účtovanie zliav
účtovanie zliav Foto: Getty Images
6. augusta 2019 Autor Ing. Ján MintálZdroj podnikam.sk Tlačiť

Vo všeobecnosti predstavuje v obchodnej praxi podnikateľských subjketov zľava cenové zvýhodnenie, ktoré poskytuje dodávateľ odberateľovi, resp. predávajúci svojim zákazníkom. V rámci obchodnej činnosti sa za účelom podpory predaja používa množstvo marketingových nástrojov. A práve zľavy sú jedným z najpoužívanejších nástrojovv spomínanje oblasti. S cieľom dosiahnutia tzv. „vernostných zliav“ obchodníci vystavujú zákazníkom rôzne zákaznícke karty a na základe splnenia stanovených podmienok je im pri budúcom nákupe následne poskytnutá zľava, príp. je poskytnutý tovar v určitej hodnote zadarmo, resp. za „symbolickú” cenu. Iným druhom zliav sú zľavy poskytnuté ako náhrada nesprávneho dodania alebo náhrada dodania tovaru alebo služby nižšej kvality. V aplikačnej praxi sa možno stretnúť predovšetkým s poskytnutými zťavami vo forme rabatu, skontá, bonusu a zľavy z ceny z dôvodu uznanej reklamácie.

Zľavy ako také sú súčasťou cenovej politiky obchodného subjektu, pričom pojem „zľava” v žiadnom zákone definovaný nie je. Zľava je vo všeobecnosti rozdiel medzi pôvodnou cenou tovaru alebo služby a konečnou dohodnutou a zaplatenou cenou tovaru alebo služby pri splnení určitých dohodnutých podmienok. Pri poskytovaní zliav je dôležitá skutočnosť, že zľava sa poskytne každému, kto splní stanovené podmienky, ktorými môžu byť odobraté množstvo tovaru v merných jednotkách, objem odobratého tovaru v peňažnom vyjadrení alebo platba v hotovosti alebo platba pred dátumom splatnosti.

Používané  formy zliav

Rabat predstavuje zľavu alebo zrážku z predajnej ceny produktu, ktorý sa vo väčšine prípadov vyjadruje v percentách. Rabat môže mať nasledujúci charakter:

  1. množstvový rabat –zákazník nakúpi väčšie množstvo tovaru alebo služieb, za čo dostane zľavu
  2. príležitostný rabat – predajca ponúkne zľavu napr. po sezóne, keď chce naskladniť nový tovar
  3. vernostný rabat – predajca si zaviaže zákazníka, ktorý sa stal jeho pravidelným nakupujúcim, zľavou z tovaru alebo služby

Zľava vo forme rabatu sa poskytuje k príslušnej dodávke, má vplyv na jej cenu a prejaví sa ako zníženie ceny dodávky. Zľavy vo forme rabatu sa však môžu poskytnúť napr. na poškodený alebo rozbalený tovar, pri zavádzaní nového tovaru, kde poskytne rabat výrobca predajcovi, študentské zľavy, seniorské zľavy, rodinné zľavy, zľavová karta, zľavový kupón a iné.

Ďalšou často využívanou formou zľavy je tzv. skonto. Toto predstavuje zrážku z ceny už pri platbe, čím podporuje včasnú úhradu od odberateľa. Odberateľ takto získava zľavu, keď zaplatí hneď v hotovosti alebo ešte pred dohodnutou lehotou. Dodávateľ týmto spôsobom získa rýchlejšie peňažné prostriedky, ktoré môže ďalej využiť v podnikaní.

Bonus sa poskytuje na základe uzatvorenej zmluvy medzi odberateľom a dodávateľom. Bonus sa poskytuje pri pravidelnom väčšom množstve odobraného produktu alebo pri prekročení určitej hodnoty fakturácie pri konkrétnej dodávke. Na rozdiel od skonta je bonus naviazaný na cenovú podmienku. Zľava formou bonusu sa môže poskytnúť tiež vo forme dodávky ďalšieho odberu tovaru alebo služby s cenovým zvýhodnením.

V prémiovej časti obsahu nájdete praktické príklady účtovania zliav v podvojnom účtovníctve

Odporúčané ebooky

K téme

Témy

Prémiový obsahrabatúčtovanie v podvojnom účtovníctvezľavyzľavy v podvojnom účtovníctve

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Podvojné účtovníctvo

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

december

09dec7:30Výklad stavebného zákona (líniové stavby) 7:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Stavebníctvo

09dec7:30Eshop v roku 20207:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Legislatíva a zákony

09dec7:30Zamestnávanie a živnostníci7:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Personalistika

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt
OK

Web obsahuje cookies. Prevádzkovateľ webu nezbiera žiadne osobné údaje, ak nie ste registrovaný. Web obsahuje prvky tretích strán. Viac k: Ochrana osobných údajov a cookies

X