Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
Zakúpiť členstvo
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

Úrady budú musieť prijať žiadosť v elektronickej podobe

Úrady budú musieť prijať žiadosť v elektronickej podobe
Ilustračné foto: adamr, Stock photo
2. júna 2013 Zdroj SITA, Podnikam.SK Tlačiť
Spôsob výkonu verejnej moci v elektronickej podobe má všeobecnú právnu úpravu. Vláda totiž schválila návrh zákona o eGovernmente.
 
Podstatou návrhu je kodifikácia elektronickej komunikácie ako nosnej formy komunikácie s verejnou mocou i samotnej verejnej moci medzi sebou tak, aby sa komunikačné procesy zjednodušili, zrýchlili, sprehľadnili, zjednotili a aby sa zvýšila bezpečnosť tejto komunikácie.
 

Občan mbude môcť dostať úradné rozhodnutie aj elektronicky

Zákon nastavuje základný rámec komunikácie občanov a firiem so štátom. „Pre každý štátny orgán zavádza povinnosť prijať od občana podanie alebo žiadosť v elektronickej podobe,“ povedal Peter Pellegrini, štátny tajomník Ministerstva financií SR (MF) na jarnej konferencii ITAPA 2013.
 
Štátna inštitúcia bude podľa jeho slov musieť občanovi či firme v elektronickej podobe na ich žiadosť aj odpovedať. Nepôjde pri tom len o emailovú komunikáciu, občan bude môcť elektronickou cestou dostať aj úradné rozhodnutie do svojej osobnej schránky.
 

 
 
„Samozrejme, takto sa nebude diať ihneď po nadobudnutí účinnosti zákona. Je tam prechodné obdobie tri roky, aby sa štátne orgány mali čas pripraviť,“ dodal Pellegrini. To však podľa jeho slov neznamená, že niektoré úrady nezačnú spomínaným spôsobom komunikovať skôr. 
 

Zákon by mal nadobudnúť účinnosť v októbri

Súčasná legislatíva je podľa MF rozdelená medzi desiatky predpisov jednotlivých rezortov. Týmto návrhom by sa mala vytvoriť zastrešujúca platforma pre všetky elektronické služby. Návrh zákona taktiež obsahuje úpravu nových pojmov, ktoré nie sú definované v dnešnom práve a sú pre plnohodnotný výkon verejnej moci v elektronickej podobe nevyhnutné. Zákon by mal nadobudnúť účinnosť 1. októbra 2013. 
 
 

eGovernment v Európe zaostáva za komerčnými službami

Pokiaľ chce verejný sektor naplno využiť výhody plynúce z informatizácie, bude sa musieť viac prispôsobiť potrebám občanov. Napriek tomu, že dostupnosť služieb eGovernmentu je pomerne vysoká, v oblasti spokojnosti užívateľov stále zaostávajú za komerčnými elektronickými službami.
 
 
Vyplýva to z prieskumu Európskej komisie (EK), ktorý uskutočnila spoločnosť Capgemini v 32 európskych krajinách na vzorke 28 tis. respondentov. Účastníci prieskumu boli najviac spokojní s komerčnými službami elektronického bankovníctva a nakupovania.
 

Služby musia vychádzať z potrieb ľudí

Podľa konzultanta pre verejný sektor v Capgemini Tomáša Pavlíka je chybou, že elektronické služby sa vytvárajú z vnútra inštitúcií smerom k užívateľom. „Pokiaľ sa pri tvorbe služieb nevychádza z potrieb ľudí, nebudú ich využívať,“ uviedol Pavlík na utorkovej tlačovej konferencii Zastúpenia EK na Slovensku. Dodal, že investícia do informatizácie a informačných technológii ešte neznamená aj efektívne využitie zdrojov. Služby treba podľa jeho slov v prvom rade prispôsobovať potrebám ich užívateľom.
 
 

Ľudia majú o eGovernmente málo informácií

Medzi najväčšie bariéry používania elektronických služieb verejnej správy respondenti zaradili problémy pri ich využívaní (24 %) a nedostatočnú informovanosť o ich existencii (21%). Navyše, takmer dve tretiny občanov (62 %) nie sú vôbec naklonené službám eGovernmentu a uprednostňujú osobný kontakt. Od využívania spomínaných služieb ľudí taktiež odrádza očakávanie, že aj tak budú musieť svoju agendu vybaviť osobne v „papierovej“ podobe. Iba 11 % opýtaných má obavy o bezpečnosť osobných údajov. 

 

 

Elektronická štátna správa šetrí peniaze

Na druhej strane, ako výhody eGovernmentu ľudia vnímajú transparentnosť, úsporu času alebo možnosť kontroly priebehu poskytovanej služby. Medzi ďalšie pozitíva patrí aj šetrenie peňazí. Medzi najobľúbenejšie elektronické služby obyvatelia Európy zaradili možnosť podania daňového priznania, zápis na vysoké školy alebo žiadosť o študentský grant. Najmenšej popularite sa tešia služby spojené s nahlasovaním trestných činov a s prideľovaním dávok v invalidite.
 

 
 

Slovensko na dne rebríčka

V ukazovateľoch, ktoré sa zameriavajú na životné situácie, sa Slovensko umiestnilo na spodných priečkach. V hodnotení služieb spojených so založením podnikania a štúdiom na vysokej škole je SR na 30. resp. 29 priečke z 32 krajín. Najhoršie však krajina dopadla v hodnotení elektronických služieb vzťahujúcich sa na stratu a hľadanie zamestnania, kde sa SR umiestnila na poslednom mieste. „Malý počet reálnych elektronických služieb zatiaľ neumožňuje ich spájať tak, aby bolo možné vyriešiť kompletné životné situácie,“ uvádza prieskum.
 
 

K téme

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Trendy a inovácie

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Koronavírus
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo, Pracovné právo
Predaj
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Smernice
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

január

25jan8:30Ročné zúčtovanie za rok 2020 a aktuálny stav mzdovej agendy8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Personalistika

25jan8:30Ročné zúčtovanie za rok 2020 a aktuálny stav mzdovej agendy8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Personalistika

25jan8:30Ročné zúčtovanie za rok 2020 a aktuálny stav mzdovej agendy8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Mzdy a odvody,Personalistika

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt | GDPR - Nastavenie sukromia
X