„Vymeriavací základ by sa mal podľa návrhu určovať bez väzby na výšku dosahovaného zdaňovaného príjmu, od ktorého sa odvíja povinné poistenie, platí sa z neho poistné a je základom na určenie sumy dávky pri zákonom ustanovených sociálnych udalostiach,“ upozorňuje rezort práce a sociálnych vecí. Tým sa podľa ministerstva narúša súčasná konštrukcia sociálneho poistenia, podľa ktorej povinné sociálne poistenie pri samostatnej zárobkovej činnosti vzniká na základe presiahnutia zákonom ustanovenej hranice príjmu, nie len na základe existencie právneho vzťahu.
Ako ďalej uvádza ministerstvo, samotné poistné na sociálne poistenie by bolo platené preddavkovo. To však podľa rezortu predpokladá zavedenie ročného zúčtovania poistného na sociálne poistenie, ktoré v návrhu zákona chýba. „Prípadné uplatnenie týchto zmien by predstavovalo radikálny zásah do tvorby celkovej koncepcie sociálnej sféry v podobe absolútnej negácie princípov, na základe ktorých sú jej jednotlivé subsystémy budované,“ varuje rezort. Sociálne poistenie v súčasnosti podľa ministerstva nie je budované na skupinovom, resp. rodinnom princípe, ale ako poistenie jednotlivca. „Navyše absenciou úpravy platenia príspevkov do systému starobného dôchodkového sporenia predložený návrh potiera systém dvojpilierového povinného dôchodkového zabezpečenia,“ upozorňuje ministerstvo práce.
Návrh je vraj z pohľadu daní nepriechodný
Na nesystémovosť predloženej právnej úpravy podľa rezortu práce a sociálnych vecí poukazujú zo svojho pohľadu aj ostatné dotknuté rezorty, či už z pohľadu platenia daní, poistného na verejného zdravotné poistenie, úpravy podnikania alebo investičnej pomoci. Ministerstvo financií upozornilo na to, že návrh zákona zneprehľadňuje súčasný daňový systém a vyvracia niektoré jeho základné piliere. Na daňovú úľavu pre rodinné podniky návrh stanovuje právny nárok, zavádza sa „kvázi“ paušálna daň, ktorá sa zúčtuje po skončení zdaňovacieho obdobia, a to pri súbežnej možnosti uplatnenia zvýšených paušálnych výdavkov, či umožňuje sa viacnásobný nárok na nezdaniteľnú časť základu dane pre jednu fyzickú osobu.
„Je mi ľúto, že tento návrh zákona neprešiel, pretože rieši problém nezamestnanosti. Ide o špecifickú formu podnikania, ktorá významným spôsobom môže zabezpečiť sociálno-ekonomické zabezpečenie rodín,“ uviedol na stredajšom brífingu podpredseda KDH Ján Hudacký. Podľa neho môže najmä rodinná farma pomôcť rozvoju vidieka a nerozvinutých regiónov. Podľa Hudackého ide o stratégiu vlády, keď žiadny opozičný návrh nesmie prejsť. „Je prekvapivé, že sociálna vláda nemá záujem podporiť takýto zákon, ktorý významným spôsobom zlepší sociálne podmienky rodín,“ dodal Hudacký.
KDH chcelo tri formy rodinného podnikania
Kresťanskí demokrati navrhujú tri právne formy rodinného podnikania, a to rodinnú živnosť, farmu a obchodnú spoločnosť. Rodinná živnosť má byť rodinný podnik na báze živnosti, na činnosti ktorého sa podieľajú minimálne dvaja členovia rodiny a najmenej jeden z členov rodiny musí mať živnostenské oprávnenie. Rodinná farma má byť rodinný podnik na báze samostatne hospodáriaceho roľníka, na činnosti ktorého sa podieľajú minimálne dvaja členovia rodiny a najmenej jeden z členov rodiny musí mať osvedčenia o zápise do evidencie samostatne hospodáriacich roľníkov.
Rodinná obchodná spoločnosť má byť rodinnou obchodnou spoločnosťou s ručením obmedzeným alebo akciová spoločnosť, v ktorej majú členovia rodiny nadpolovičnú väčšinu súhrnu peňažných i nepeňažných vkladov základného imania spoločnosti a najmenej jeden z členov rodiny je členom štatutárneho orgánu alebo štatutárnym orgánom. Členmi rodiny sú podľa návrhu zákona príbuzní v priamom rade, súrodenci alebo manželia. Štát by takéto rodinné firmy podporoval daňovým zvýhodnením, nižšou administratívnou záťažou a jednoduchším prístupom k štartovaciemu kapitálu.