Riadiace orgány pre operačné programy na ministerstvách, resp. Úrade vlády SR budú priamo zabezpečovať získavanie potvrdení k schvaľovaniu predložených projektov, a to na základe komunikácie s príslušnými inštitúciami. Umožní to systém centrálneho dožadovania, ktorého skúšobná prevádzka sa nedávno začala.
Prijímatelia peňazí Európskej únie a štátneho rozpočtu by sa podľa ministerstva dopravy mali ľahšie dostať k potrebným potvrdeniam. Získavanie dokladov na schvaľovanie predložených projektov budú priamo zabezpečovať riadiace orgány pre operačné programy na ministerstvách, resp. na Úrade vlády SR na základe komunikácie s príslušnými inštitúciami.
Systém centrálneho dožadovania
(SITA) – Umožní to systém centrálneho dožadovania, ktorého skúšobná prevádzka sa nedávno začala v spolupráci s riadiacimi orgánmi. „Takýmto prenesením zodpovednosti za zabezpečenie potrebných dokladov na riadiace orgány dôjde k značnému zníženiu záťaže žiadateľov so získavaním potvrdení potrebných na schvaľovanie predložených projektov, a tým aj k časovej a finančnej úspore,“ uviedol pre agentúru SITA hovorca rezortu dopravy Martin Kóňa. Ministerstvo dopravy, ktoré vykonáva funkciu centrálneho koordinačného orgánu pre eurofondy a riadi Operačný program Doprava, tvrdí, že kontinuálne prijíma opatrenia na zjednodušenie procesu implementácie peňazí Európskej únie (EÚ).
Začnú do konca roka
Podľa rozhodnutia vlády osem ministrov a vedúci jej úradu má do konca tohto roka začať s odstraňovaním administratívnych bariér pri implementácii eurofondov. Úlohu majú vykonať ministri dopravy, financií, pôdohospodárstva a rozvoja vidieka, školstva, vedy, výskumu a športu, životného prostredia, hospodárstva, práce, sociálnych vecí a rodiny a zdravotníctva. Vláda o tom rozhodla v rámci viacerých opatrení na riešenie problémov samospráv na spoločnom rokovaní s predsedami samosprávnych krajov a zástupcami Združenia miest a obcí Slovenska minulý týždeň.
Zlé obstarávanie aj kontrola
Centrálny koordinačný orgán identifikoval viacero problémových oblastí pri čerpaní peňazí z európskych fondov. Napríklad vysokú chybovosť verejných obstarávaní a neefektívnosť pri výkone ich kontroly. Zodpovednosť za kontrolu verejného obstarávania by podľa ministerstva mala byť postupne celá prenesená z riadiaceho orgánu na Úrad pre verejné obstarávanie, ktorý je garantom pre túto oblasť.
„Preto vláda pracuje na zlepšení výkonu kontroly vo fázach prípravy verejných obstarávaní a zabezpečení bezchybnosti ich vyhlásenia a následnej realizácii. Týmto prístupom sa zefektívni nielen proces samotnej kontroly verejných obstarávaní, ale tiež sa zabezpečí nižšia chybovosť v ich realizácii,“ dodal Kóňa. Kontrolu verejného obstarávania má zefektívniť aj ich centralizácia v rámci jedného subjektu, ktorý svojim postavením a odbornosťou administratívnych kapacít bude garantovať kvalitu vykonaných kontrol.
Prodlhé vyhodnocovanie projektov
Ďalším problémom pri čerpaní eurofondov je administratívna náročnosť predkladania projektov a neúmerne dlhý čas potrebný na ich vyhodnotenie riadiacimi orgánmi. „To má negatívny dosah nielen na jeho zdĺhavosť a komplikovanosť, ale v konečnom dôsledku spôsobuje neprípustný formalizmus vo schvaľovaní projektov. Tento spočíva v sústredení sa administratívnych kapacít na vyhodnocovaní splnenia formálnych náležitostí projektu na úkor posúdeniu jeho odbornej kvality,“ upozornil Kóňa.
Tento problém má podľa ministerstva dopravy vyriešiť už spomínané povinné zavedenie systému centrálneho dožadovania dokladov, čím sa zníži nielen časová náročnosť schvaľovacieho procesu. Na základe neho bude väčšina potrebných dokladov zabezpečovaná cez elektronickú komunikáciu medzi riadiacim orgánom a zodpovednou inštitúciou, napr. Sociálnou poisťovňou, zdravotnými poisťovňami či Finančným riaditeľstvom. „Takisto sa tým docieli kapacitná úspora na strane riadiaceho orgánu. Práca, ktorá je teraz rozdelená na viacero úrovní, bude zabezpečovaná napríklad jedným zamestnancom, ktorý bude zabezpečovať výmenu a overovanie zaslaných informácií z oslovených subjektov,“ uzavrel Kóňa.