Výhry, za získanie ktorých je treba platiť, sú zakázané
Európsky súd zakázal praktiky obchodníkov, ktorí oznámia spotrebiteľovi, že niečo vyhral, no získanie výhry mu spôsobí náklady(SITA) – Praktiky obchodníkov, ktorí vytvárajú falošný dojem, že spotrebiteľ niečo vyhral, no získanie samotnej výhry mu spôsobí ďalšie náklady, sú zakázané. Vyplýva to z verdiktu Súdneho dvora Európskej únie v Luxemburgu.
Za výhru sa neplatí
Podľa súdneho dvora právo EÚ zakazuje agresívne praktiky, ktorými sa vytvára falošný dojem, že spotrebiteľ už vyhral cenu, ak sa žiadosť o informáciu o akú cenu ide alebo jej nadobudnutie podmieňuje uhradením hotovosti alebo spôsobením si určitých nákladov. Tieto praktiky sú zakázané aj v prípade, ak by boli náklady spotrebiteľa zanedbateľné s ohľadom na hodnotu ceny. Dokonca aj vtedy, ak obchodník z nich nemá žiadny prospech. Takéto praktiky sa zakazujú aj v prípade, ak má spotrebiteľ viac možností ako cenu získať a jedna z nich je bezplatná.
Cieľom práva Európskej únie je chrániť ekonomické záujmy spotrebiteľov tým, že zakáže nekalé obchodné praktiky spoločností. V spore, ktorý sa týka najmä praktík obchodníkov, stojí proti sebe päť britských spoločností špecializujúcich sa na distribúciu reklamných zásielok a Office of Fair Trading (Orgán pre hospodársku súťaž) v Spojenom kráľovstve.
Zavádzajúca reklama
Obchodníci zasielali listy, stieracie karty alebo vkladali materiály do novín a časopisov, v ktorých oznamovali spotrebiteľovi, že vyhral cenu. Ľudia mali potom viacero možností, ako zistiť o akú výhru ide. Mali zatelefonovať na osobitne spoplatnené číslo, poslať SMS správu či získať informáciu bežnou poštou. Spotrebiteľ sa dozvedel cenu za minútu hovoru a maximálnu dĺžku hovoru, ale nevedel, že spoločnosť, ktorá mu zaslala reklamu, dostala určitú časť z ceny hovoru.