- Podnikam.sk
- Články
- Marketing
- Online marketing
- Základné zásady tvorby obsahového (content) marketingu
Základné zásady tvorby obsahového (content) marketingu
Obsahový marketing je dôležitým marketingovým nástrojom, ktorého cieľom je najmä tvorba obsahu za účelom propagácie produktov, služieb, podnikateľskej alebo inej činnosti. Pre vytvorenie pútavého obsahu a účinnej stratégie v oblasti obsahového marketingu, ktorá nám pomôže zvýšiť predaj produktov a služieb, je potrebné zoznámiť sa aspoň so základnými zásadami tvorby obsahového marketingu.
V aktuálnom článku si predstavíme jednoduchý postup pri začatí tvorby a zverejňovaní marketingového obsahu. Upozorníme vás aj na niektoré dôležité aspekty, ktoré môžu mať vplyv na úspech zvolenej stratégie content marketingu.
Na čo sa zamerať v úvode?
Základným cieľom kvalitného obsahového marketingu je prinášať informácie, ktoré niečím obohatia existujúcich zákazníkov a dokážu zaujať nových zákazníkov. Aby sme dokázali zákazníka zaujať ponúkaným obsahom, potrebujeme disponovať minimálne nasledujúcimi základnými informáciami:
- Definícia cieľového publika.
- Výber vhodných tém, titulkov a podtitulkov.
- Tvorba obsahu.
- Propagácia a zverejňovanie obsahu.
- Vyhodnocovanie obsahu.
V prémiovej časti obsahu nájdete:
- Definícia cieľového publika
- Výber vhodných tém, titulkov a podtitulkov
- Tvorba obsahu
- Propagácia a zverejňovanie obsahu
- Vyhodnocovanie obsahu
- Dobrý obsah dokáže výrazne zvýšiť návštevnosť
- Kvalitný obsah pracuje aj s energiou
Definícia cieľového publika
Pre začatím tvorby stratégie obsahového marketingu je vždy potrebné vedieť, kto sú naši zákazníci alebo klienti, aké sú ich zvyky, záľuby a potreby. Sú to ľudia v mladšom alebo staršom veku, aké pohlavie prevláda pri nakupovaní, na čo sa zameriavajú a ako sa správajú. Je pritom tiež veľmi dôležité dokázať sa vcítiť do potrieb našich zákazníkov a poznať ich pravidelné návyky, túžby a ciele.
Pri tvorbe stratégie obsahového marketingu by sme mali byť schopní postaviť sa do pozícii nášho zákazníka alebo klienta a predstaviť si všetko, čo by mohol potrebovať a čo by ho oslovilo. V menšom podnikaní pomôže zahrať si rolu predávajúceho a nakupujúceho a prehrať si pritom všetky dostupné varianty. Zákazníkom by sme vždy mali ponúkať výnimočnosť a autenticitu. Každé podnikanie, ktoré je vykonávané s úmyslom vložiť do neho kúsok z nás, touto energiou celkom určite osloví zvolenú cieľovú skupinu.
Výber vhodných tém, titulkov a podtitulkov
Keď už poznáme našu cieľovú skupinu, prichádza na rad výber vhodných tém, s ktorými je neodmysliteľne spojený výber zaujímavých titulkov a podtitulov pre zverejňované články, blogy, ebooky, vlogy, infografiky, newslettery, webináre, e-booky, audiá alebo videá. V tomto prípade však platí jedno základné pravidlo, že tieto by nikdy nemali byť zavádzajúce a mali by odrážať len skutočný obsah propagovaného článku, blogu či videa.
Výber tém by mal odrážať aktuálnu situáciu, prípadne upozorňovať na pripravované produkty, služby alebo akcie. Témy by sa mali striedať, prípadne tvoriť súvislý celok, ktorý na seba nadväzuje vo viacerých článkoch alebo obrazovom materiály. Aj takýto seriál na pokračovanie dokáže zaujať pozornosť zákazníka, ak mu prináša ucelené tému a v rámci jednotlivých úsekov si tiež cenné informácie. Zákazníci sa k nám potom vracajú, aby sa dozvedeli stále viac.
Tvorba obsahu
Samotná tvorba obsahu predstavuje kapitolu na samostatný článok. V krátkosti však možno povedať, že tvorba obsahu je oblasť, ktorej sa možno venovať prostredníctvom blogovania, tvorbe videí, grafík alebo rôzneho iného kreatívneho obsahu. Pre každý obsah však spoločne platí, že by mal pôsobiť prirodzene, mal by byť jasný, zrozumiteľný, pútavý a niesť v sebe určitú pridanú hodnotu.
Prezeraním obsahu strávia naši zákazníci alebo klienti určitý čas a preto by mali mať pocit, že ho strávili hodnotným spôsobom a bol pre nich skutočným prínosom. Podľa toho, aký obsah zverejňujeme, spoznajú, či nám na nich skutočne záleží a aký úmysel stojí za naším podnikaním. Možno, že to tak na prvý pohľad nevyzerá, ale množstvo z nás radšej nakúpi v obchode (kamennom alebo online), kde sa cítime vážení, prijímaní, vypočutý, kde cítime príjemnú energiu úcty, rešpektu a láskavosti. Často pritom nerozhoduje ani cena daného produktu alebo služby, ktoré môže byť až niekoľkonásobne vyššie s inými porovnateľnými produktmi alebo službami.
Propagácia a zverejňovanie obsahu
Kvalitný obsah by mal obsahovať relevantné, užitočné a pútavé informácie, ktoré je potrebné v pravidelných intervaloch umiestniť v správnom čase a na správnom mieste alebo viacerých miestach.
Obsah možno umiestňovať na nasledovných a ďalších miestach:
- webová stránka, ktorá obsahuje sekciu blogy, akcie, novinky, zaujímavosti a iné,
- webová stránka, ktorá slúži len ako blog,
- sociálne médiá ako Facebook, Linkedin, Twitter, Instagram, Snapchat, Pinterest, Quora a iné,
- video kanály ako YouTube a Vimeo.
Voľba konkrétneho kanála alebo média, prípadne viacerých, vždy závisí od zverejňovaného obsahu a charakteru propagovaného produkty, služby a príslušnej podnikateľskej činnosti. Pre publikovanie písaného (blogy, články) obsahu sú väčšinou najvhodnejšie sociálne platformy ako Facebook, Linkedin, Twitter a blogové sekcie na webových stránkach.
Nemenej dôležitým aspektom je vhodne zvolený čas zverejnenia príspevku. Aj v tomto prípade môžeme využiť poznatky o našej cieľovej skupine a jej zvykoch. Ak napríklad tvoria našu cieľovú skupiny matky s deťmi, tak je vhodné zverejniť článok o výchove napríklad vo večerných hodinách, prípadne v čase, keď prší a nedá sa ísť von s deťmi. Ak sú našou cieľovou skupinou strední manažéri, tak články o motivácii im môžeme ponúknuť napríklad k rannej alebo popoludňajšej káve. Pre študentov či iných nočných vtákov možno zverejňovať obsah aj vo večerných hodinách. Dôležité je pritom sledovať odozvy na takto zverejnený obsah a podľa toho stratégiu neustále prispôsobovať.
Vyhodnocovanie obsahu
Možno, že o niečo menej populárnym krokom je práve spomínané sledovanie správania sa našich zákazníkov a ich reakcií na naše činnosti. Táto aktivita musí byť pravidelná a je s ňou spojené skutočne nemalé množstvo času venovanému z našej strany. Ak však chceme, aby náš obsahový marketing fungoval efektívne, je nutné vykonávať aj túto činnosť a následné vyhodnocovanie zistených údajov.
Môžeme tak robiť sami a vytvárať si vlastné štatistiky, alebo na to môžeme využiť rôzne analytické nástroje. Medzi nimi možno využiť analytické nástroje ponúkané priamo sociálnymi sieťami, iné nástroje na meranie návštevnosti, správanie sa používateľov a vykonávanie konverzií, alebo rôzne iné nástroje určené na testovanie e-mailových kampaní.
Dobrý obsah dokáže výrazne zvýšiť návštevnosť
Obsahový marketing je dôležitou súčasťou marketingovej výbavy pri akomkoľvek podnikaní. Ak ho chceme robiť kvalitne a efektívne, vždy je potrebné do neho investovať náš čas alebo čas iných. Správne zvolený obsahový marketing vytvára skutočnú hodnotu v podobe poskytovaných informácií. Návštevnosť našich stránok možno týmto spôsobom zvýšiť až niekoľkonásobne a vybudovať si tým stabilné portfólio zákazníkov alebo klientov, ktorí sa k nám budú neustále vracať.
Jedným zo základných cieľov content marketingu je priblížiť sa k nášmu zákazníkovi alebo klientovi. Mali by sme preto k nim hovoriť jazykom, ktorému rozumie a je pre neho príjemný. Každý z nás túži po tom byť súčasťou určitej komunity. Pomocou obsahového marketingu tak tvoríme určitú komunitu ľudí, ktorí sa môžu medzi sebou poznať, prípadne im môžeme umožniť, aby spoznali nás a iných ľudí prostredníctvom našich aktivít.
Kvalitný obsah pracuje aj s energiou
Každý z nás je človekom s obrovským spektrom emócií a pocitov. Pri vytváraní obsahového marketingu by sme tak mali by pracovať aj s týmito pocitmi. Z našich článkov, videí a iných príspevkov by mala byť vždy cítiť určitá emócia. Keď ľuďom radíme, ako začať podnikať, vložme do blogu entuziazmus, radosť z očakávania, nadšenie a vášeň. Ak hovoríme o zdraví, môžeme trošku sprísniť a apelovať na čitateľa, prípadne pridať emotívne video či vtipnú grafiku, ktorá nás rozosmeje po celom dni. Ideálne je, ak príspevky rozosmejú, rozplačú alebo zanechajú iný dojem na nás. Tak si môžeme byť istí, že sa to stane aj u čitateľov a divákov.
Pri tvorbe obsahového marketingu vždy vkladáme do neho aj kúsok zo seba. Vítané sú najmä osobné prežitky, zážitky, skúsenosti, príbehy, humorné, smutné i poučné situácie, s ktorými sa bude môcť čitateľ alebo divák sám stotožniť. Ak chceme zachovať prirodzenosť, nemali by sme sa tváriť ako niečo alebo niekto viac.
Zákazník cíti našu skutočnú energiu a nalaďuje sa na ňu. Toto poznanie a jeho uplatnenie v praxi zatiaľ často chýba a je takmer neuplatniteľné pri veľkých gigantoch. Je to však úžasná cesta pre menších a stredných podnikateľov. Ak si obsahový marketing netvoríme sami, je dôležité, aby ho pre nás tvorili ľudia, ktorí ladia s našou energetickou frekvenciou. Takto dokážeme zachovať v publikovaných materiáloch to, čo sme chceli odovzdať prostredníctvom vytvoreného obsahu.